Regler?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Regler?

Inläggav Anders » 04 maj 2019 16:18

Esther skrev:
Anders skrev:Det finns en grupp till, de i själen altruistiska, de som verkligen lever av andra.



Förstår inte helt sambandet här... du menar på fullt allvar att altruistiska människor alltid är parasiter (dvs lever av andra?) - det är faktiskt första gången jag hör något sådant.

Definitionen av alturism har inget med parasitism att göra utan snarare tvärtom.... så här lyder definitionen: Altruism, medmänsklighet, oegennytta, osjälviskhet (motsats till egoism), är att hjälpa andra utan att önska något i motprestation. Till altruism räknas generositet, självuppoffringar, att hjälpa människor med behov, och att frivilligt ge vika för någon annans vilja i strid mot ens egen.

Nej, tvärt om.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Regler?

Inläggav klorofyll » 04 maj 2019 16:51

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Det går inte heller att komma överens med barn eller män utan att ha respekt för deras regler.

Vad menar du med regler?



:)
Det är ju roligt att du frågar, när du själv använder begreppet.....

Regel
Föreskrift om vad som ska gälla, t ex hur man ska bete sig eller hur något ska vara. Ett formellt rättesnöre.
:) Jasså, i sådana fall så rekommenderar jag dig att aldrig följa regler!!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Regler?

Inläggav Anne » 04 maj 2019 17:12

Det går alldeles utmärkt att ha egna regler. Som att endast äta veganskt t ex utan att påtvinga andra den regeln. Spelar man t ex schack får man hålla sig till reglerna, såvida man inte gemensamt kommit fram till någon sorts husregel som gäller båda. Regler i större omfattning blir lagar. Hur skulle det vara utan trafikregler? Vissa regler och lagar tycker jag är knas. Vissa bra, och ytterligare nödvändiga.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Regler?

Inläggav klorofyll » 04 maj 2019 18:02

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Vad menar du med regler?



:)
Det är ju roligt att du frågar, när du själv använder begreppet.....

Regel
Föreskrift om vad som ska gälla, t ex hur man ska bete sig eller hur något ska vara. Ett formellt rättesnöre.
:) Jasså, i sådana fall så rekommenderar jag dig att aldrig följa regler!!

Det är onödigt att vara stereotyp om det räcker att vara sig själv.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Regler?

Inläggav klorofyll » 04 maj 2019 18:06

lynx skrev:Det går alldeles utmärkt att ha egna regler. Som att endast äta veganskt t ex utan att påtvinga andra den regeln. Spelar man t ex schack får man hålla sig till reglerna, såvida man inte gemensamt kommit fram till någon sorts husregel som gäller båda. Regler i större omfattning blir lagar. Hur skulle det vara utan trafikregler? Vissa regler och lagar tycker jag är knas. Vissa bra, och ytterligare nödvändiga.

En regel betryggar inte mig. Jag litar inte på folk.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Regler?

Inläggav Anders » 04 maj 2019 18:38

lynx skrev:Det går alldeles utmärkt att ha egna regler. Som att endast äta veganskt t ex utan att påtvinga andra den regeln. Spelar man t ex schack får man hålla sig till reglerna, såvida man inte gemensamt kommit fram till någon sorts husregel som gäller båda. Regler i större omfattning blir lagar. Hur skulle det vara utan trafikregler? Vissa regler och lagar tycker jag är knas. Vissa bra, och ytterligare nödvändiga.

Nåt sånt
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster