Vad är mobilen för er?
För mig är den det ultimata verktyget för kreativitet, underhållning, spel och kommunikation. Den har fantastiska möjligheter men kan också vara en tidstjuv och nästan som en drog.
Man kan med dess hjälp ständigt fly tristessen. Man lär sug inte ha tråkigt. För mig är tristessens stiltje tid för eftertanke och planering. Ibland öppnar jag medvetet upp för den ty den är på sätt och vis vilsam. Och nödvöndig som kontrast till den ständiga rörelsen och stressen som inte sällan annars råder.
Mobilen
Moderator: Moderatorgruppen
Mobilen
Algotezza aka Algotezza
Re: Mobilen
Algotezza skrev:Vad är mobilen för er?
För mig är den det ultimata verktyget för kreativitet, underhållning, spel och kommunikation. Den har fantastiska möjligheter men kan också vara en tidstjuv och nästan som en drog.
Man kan med dess hjälp ständigt fly tristessen. Man lär sug inte ha tråkigt. För mig är tristessens stiltje tid för eftertanke och planering. Ibland öppnar jag medvetet upp för den ty den är på sätt och vis vilsam. Och nödvöndig som kontrast till den ständiga rörelsen och stressen som inte sällan annars råder.
Jag var faktiskt en av de första i Sverige som skickade ett SMS, i labbmiljö. Men jag visste då inte hur man ringer på en mobiltelefon. Och jag har alltid hatat telefonen, får ångest då den ringer, det har inte ändrats med mobiltelefonens inträde. Jag har ju som de flesta en smartphone, men jag använder bara ringfunktion och några träningsappar, Pokemon GO, kanske lyssnar på radio eller podd ibland. Är jämfört med alla andra i familjen en ganska sparsam användare av mobilen. Jag har svårt för att läsa den lilla skärmen.
Skriver jag här eller annorstädes gör jag det på en dator, eller paddan. Paddan har funktion av mycket portabel dator för mig. Skulle inte påstå att jag är så där väldigt låst, och jag var aktiv datoranvändare en tid då väldigt få använde datorer. Visst, jag googlar och är inne på det här forumet eller några andra sociala platser emellanåt, det skapar en kontaktyta jag förr inte hade.
Det som verkligen ändrat saker är Wikipedia och andra informationsplatser. Det och att alla tjänster kan göras online. Det är bra. Ingen jävel som är sextiotalist eller äldre längtar väl tillbaka till att köa till posten för att betala månadens räkningar?
Ok, ibland blir jag sittande och randomsurfar eller spelar alldeles för mycket, men det är rätt sällsynt. Mina kvinnor tillbringar dock en i min mening helt ohemult mängd tid vid sina respektive yuppienallar.
En sak. Med mobilens inträde har millenials ingen erfarenhet i vad det är att ha långtråkigt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Algotezza skrev:Vad är mobilen för er?
Mobilen kan vara bra att ha när inte datorn är i närheten tycker jag, men jag har lite svårt att förstå hur andra kan använda telefonen som substitut för datorn. Den är för liten och opraktisk för det tycker jag. Men på resande fot, och för att ringa, kommunicera, kartläsning, klocka, osv är den uppskattad.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Har inga problem med liten skärm på mobilen. Jag gör musik videor, gifar, texter, allt på mobilen. Ett kreativt verktyg jag kan ha med mig överallt. Spelar wordfeud och Quizkampen, Pokémon. Annars har jag ej så mycket för underhållning utan mer för eget skapande. För mig är det roligare att producera än konsumera.
Datorn är stor och klumpig, den stationära. Har en laptop för jobbet.
Datorn är stor och klumpig, den stationära. Har en laptop för jobbet.
Algotezza aka Algotezza
Ringer/ tar emot telefonsamtal och sms. That's it. Har dock inte kommit så långt som tant Kerstin som lämnar mobilen "himma" (hemma) när hon går ut. Dessutom är min mobil snudd på semiantik, men duger för mig.
Det verkar som om ni som svarat mest använder mobilen som en telefon. Inte för att skapa något. Inte för spel. Inte direkt för underhållning. Det är upp till var och en. Dagens mobiler har dock fler möjligheter än så. Om man är intresserad. TV, radio, dator, telefon etc i en enda kompakt digitalt-elektronisk apparatus.
Med mobil och dator kan jag förverkliga mina kreativa idéer och projekt. Det tycker jag är roligt och inspirerande.
Med mobil och dator kan jag förverkliga mina kreativa idéer och projekt. Det tycker jag är roligt och inspirerande.
Algotezza aka Algotezza
Fast en sak kan jag inte fixa med mobilen. Tälja figurer i trä. Så jag köpte en Mora täljkniv på Claes Ohlsson.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Det verkar som om ni som svarat mest använder mobilen som en telefon. Inte för att skapa något. Inte för spel. Inte direkt för underhållning. Det är upp till var och en. Dagens mobiler har dock fler möjligheter än så. Om man är intresserad. TV, radio, dator, telefon etc i en enda kompakt digitalt-elektronisk apparatus.
Jo, så är det. Jag använder också det digitala för att skapa. Men just mobilen använder jag inte särskilt mycket.
Det som är riktiga killer applicationen för läsplattan(jag kör Ipad) är att kunna läsa böcker utan att hålla i boken. Låna e-böcker från bibliotek eller köpa.
Och chromecast kan jag köra både från mobil och padda.
Men det är inget mot hur jag ser den yngre generationen använda mobil. De sitter med den jämt och med hörlurarna på.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:Algotezza skrev:Det verkar som om ni som svarat mest använder mobilen som en telefon. Inte för att skapa något. Inte för spel. Inte direkt för underhållning. Det är upp till var och en. Dagens mobiler har dock fler möjligheter än så. Om man är intresserad. TV, radio, dator, telefon etc i en enda kompakt digitalt-elektronisk apparatus.
Jo, så är det. Jag använder också det digitala för att skapa. Men just mobilen använder jag inte särskilt mycket.
Det som är riktiga killer applicationen för läsplattan(jag kör Ipad) är att kunna läsa böcker utan att hålla i boken. Låna e-böcker från bibliotek eller köpa.
Och chromecast kan jag köra både från mobil och padda.
Men det är inget mot hur jag ser den yngre generationen använda mobil. De sitter med den jämt och med hörlurarna på.
Paddan har nog ideal storlek och goda möjligheter till kreativitet.
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Tankar och känslor"