Det måste jag ha drömt...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Det måste jag ha drömt...

Inläggav David H » 18 jun 2019 15:29

Har ni nån gång blandat ihop verklighet med dröm, till den grad att ni tänkt och pratat om det som verklighet, men sen kommit på att det i själva verket bara var nåt som ni drömt?

En gång var det en patient på min avdelning som var helt förkrossad en morgon. Hon sa att det hade varit en sjuksköterska med mitt namn som hade gett henne en utskällning för att hon hade varit otrevlig mot omvårdnadspersonalen. Då jag är den enda sjuksköterskan på min avdelning med mitt namn kände jag mig något träffad,, men saken var ju bara den också att jag visste att jag inte hade höjt rösten, inte "skällt ut", eller på annat sätt kritiserat den patienten. Jag hade inte ens varit närvarande på avdelningen vid den tid det påstods ha hänt. Andra sa att hon måste blandat ihop mig med nån annan, och det lät väl som rimlig slutsats, men tänkte att jag ändå skulle gå in till den patienten för att reda ut vad som hänt. Hon kunde då inte insistera om att jag verkligen skällt ut henne, men hon kunde inte heller komma på vem det annars kunde varit som gett henne den utskällningen. Det var nåt i historien som inte riktigt stämde, och efter att jag gick ut från rummet insåg jag att jag nog nyss pratat med en person som blandat ihop verklighet med dröm.

Fram till idag trodde jag att jag kunde ha gjort en liknande grej själv. Jag var i fikarummet på jobbet och pratade om att det skulle ordnas ett stadslopp i Uppsala en sensommarkväll där man kunde få springa antingen 1 mil, 5 km eller 123 meters motionslopp. Min kollega tyckte det lät intressant och funderade på att anmäla sig. Sen när jag kom på att jag ville läsa mer om det här loppet hittade jag inte information någonstans om det. Jag hade för mig att jag läst om det på Facebook, men när jag sökte där, och letade igenom gamla notiser hittade jag ingenting. Jag googlade och hittade inget. Och började då fundera, låter det inte lite absurt med ett motionslopp på 123 meter? Kan det vara så att jag bara drömt allt? Men så idag såg jag denna artikel i UNT: https://www.unt.se/nyheter/uppsala/nytt ... 38500.aspx Loppet finns på riktigt!

Annars kan jag på sätt och vis säga att jag blandat ihop dröm och verklighet en gång. Som barn drömde jag en gång att jag var i en musikaffär och drämde till mitt huvud i en gitarr vilket gjorde rejält ont. Sen när jag vaknade på morgonen märkte jag att jag plötsligt låg i underslafen. Tydligen hade någon lyft upp mig dit efter mitt fall från överslafen...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Det måste jag ha drömt...

Inläggav hakkapeliitta » 18 jun 2019 18:22

Vilket sammanträffande att du startade denna tråd.
Hade en dröm i natt att mina föräldrar hälsade på mej. Fick panik. Jag var inte förberedd. Morsan var full och ville ha en öl. Kändes pinsamt och tur att jag vaknade. Kändes overkligt. Jag var paff bra stund efteråt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Det måste jag ha drömt...

Inläggav klorofyll » 18 jun 2019 18:50

Det är ungefär som en annan sak jag tänkte på idag: förträngningar... Det kan vara så livsavgörande, inte endast i positiv mening.

Nu har jag inte vaknat med drömmar på länge, minns det inte ens, vaknar väl sällan så hastigt eller häftigt.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Det måste jag ha drömt...

Inläggav hakkapeliitta » 18 jun 2019 19:47

Morsan var alltid en mjuk och sympatisk människa. Kändes extra hårt att jag fick mardrömmar om henne.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Det måste jag ha drömt...

Inläggav Anders » 19 jun 2019 10:20

Har drömt jobbiga drömmar om jobbet sen jag började jobba, även gångna natt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster