dödsrunor, förslag på

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

dödsrunor, förslag på

Inläggav xion » 24 dec 2019 15:09

Ät drick och var glad ty imorgon skall du dö.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: dödsrunor, förslag på

Inläggav hakkapeliitta » 25 dec 2019 17:23

Här vilar en man som förutspådde exakta datumet för sin hädangång.

Det var en medeltidsfilosof (kommer inte ihåg namnet och trots ihärdigt googlande går jag bet) han var uppskattad profet och såg i kristallkulan sitt dödsdatum. När datumet inföll och inget hände tog han till repet och hängde sej.
Hans förutsägelse var ett faktum.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: dödsrunor, förslag på

Inläggav Marksa » 25 dec 2019 23:20

hakkapeliitta skrev:Här vilar en man som förutspådde exakta datumet för sin hädangång.

Det var en medeltidsfilosof (kommer inte ihåg namnet och trots ihärdigt googlande går jag bet) han var uppskattad profet och såg i kristallkulan sitt dödsdatum. När datumet inföll och inget hände tog han till repet och hängde sej.
Hans förutsägelse var ett faktum.


Kan det vara Gerelmo Cardano du tänker på...
https://en.wikipedia.org/wiki/Gerolamo_Cardano
Varje dag är en resa.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: dödsrunor, förslag på

Inläggav hakkapeliitta » 25 dec 2019 23:43

Är nog rätt snubbe, tack för detta.

Cardano is reported to have correctly predicted the exact date of his own death but it has been claimed that he achieved this by committing suicide.

När jag läste texten sysslade han mycket med sannolikhetsteorier, med modernt ord spelteorier.

Läste vidare, i texten sägs han vara bland de första som löste godtyckliga andragradsekvationer med införande av negativa tal. Låt mej tvivla.

Gardano levde på 1600 -talet, negativa tal infördes först på 1800 - talet enligt gängse historiebeskrivning.

Den här göken var säkert så övertygad om sannolikheter att han troligen hade en algoritm för alla levande människa, obehagligt att ha en sådan typ i närheten som förutspår ens döddag.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster