Heaven on earth

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Heaven on earth

Inläggav Vertumnus » 14 nov 2020 18:49

klorofyll skrev:Hur som helst så borde vår uppfattning om ordning påverka vad vi ser som rätt och fel...


Det skulle innebära att rätt och fel förlorar sin självständighet, att etiken böjs efter den ordningsskapande verksamheten.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Heaven on earth

Inläggav klorofyll » 15 nov 2020 10:03

Vertumnus skrev:
klorofyll skrev:Hur som helst så borde vår uppfattning om ordning påverka vad vi ser som rätt och fel...


Det skulle innebära att rätt och fel förlorar sin självständighet, att etiken böjs efter den ordningsskapande verksamheten.

Är det inte snarare vår uppfattning som blir individuell?

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Heaven on earth

Inläggav Vertumnus » 15 nov 2020 10:23

klorofyll skrev:
Vertumnus skrev:
klorofyll skrev:Hur som helst så borde vår uppfattning om ordning påverka vad vi ser som rätt och fel...


Det skulle innebära att rätt och fel förlorar sin självständighet, att etiken böjs efter den ordningsskapande verksamheten.

Är det inte snarare vår uppfattning som blir individuell?


Du använder ordet borde, att vår uppfattning borde påverka. Jag uppfattar det som normativt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Heaven on earth

Inläggav klorofyll » 15 nov 2020 18:55

Vertumnus skrev:
klorofyll skrev:Hur som helst så borde vår uppfattning om ordning påverka vad vi ser som rätt och fel...

Det skulle innebära att rätt och fel förlorar sin självständighet, att etiken böjs efter den ordningsskapande verksamheten.

Menar du att alla möjliga världsbilder är lika pragmatiska?

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Heaven on earth

Inläggav Vertumnus » 15 nov 2020 19:27

klorofyll skrev:
Vertumnus skrev:
klorofyll skrev:Hur som helst så borde vår uppfattning om ordning påverka vad vi ser som rätt och fel...

Det skulle innebära att rätt och fel förlorar sin självständighet, att etiken böjs efter den ordningsskapande verksamheten.

Menar du att alla möjliga världsbilder är lika pragmatiska?


Att kunna vara pragmatisk är något som endast tillfaller subjekt. En världsbild kan knappast vara pragmatisk, däremot kan den vara mer eller mindre pragmatiskt grundad. Har jag förstått frågan rätt så är den därmed besvarad.

Om inte, formulera gärna om frågan.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Heaven on earth

Inläggav klorofyll » 16 nov 2020 18:49

Vad är "ordning" för dig?

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Heaven on earth

Inläggav Vertumnus » 16 nov 2020 20:20

klorofyll skrev:Vad är "ordning" för dig?


I det här sammanhanget en struktur som måste upprätthållas för att göra ett visst vara möjligt. Allt levande söker skapa den ordning omkring sig som krävs för att garantera dess fortbestånd. Ordning som begrepp beskrivs nog annars bäst inom termodynamiken.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Heaven on earth

Inläggav klorofyll » 17 nov 2020 02:10

Så här skrev jag tidigare..:
klorofyll skrev:
Vertumnus skrev:
klorofyll skrev:Jag hänger inte med på de svåra orden. Men människan kanske är medveten om 1 promille av verkligheten... Om hon lyckas skapa någon slags logik i denna lilla del, så tror hon att hon behärskar allt. Det är enklare för en kamel att ta sig igenom ett nålsöga än att få in en förmögen i himelriket. Är det en slump vad vi tänker, gör, tror, hoppas... Det röda eller blå pillret? Kanske intar du alkoholhaltiga drycker dagligen? Kanske struntar du i att rasta din hund? Eller har dåliga relationer? Eller inga relationer?


Kan det vara så att vi interagerar med omvärlden genom ett slags ritualiserade rörelsemönster?

Vi lyssnar ju till vissa saker. Om vi har storhetsvansinne så finns det alltid förenklingar och bortförklaringar. Om vi är rädda så förstorar vi och undviker. De flesta manipulativa människorna har lärt sig ett sätt att tala och så fjäskar dom, människor med komplex anväder sig av manner.

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Heaven on earth

Inläggav Vertumnus » 17 nov 2020 08:57

klorofyll skrev: Så här skrev jag tidigare..:


klorofyll skrev:
Jag hänger inte med på de svåra orden. Men människan kanske är medveten om 1 promille av verkligheten... Om hon lyckas skapa någon slags logik i denna lilla del, så tror hon att hon behärskar allt. Det är enklare för en kamel att ta sig igenom ett nålsöga än att få in en förmögen i himelriket. Är det en slump vad vi tänker, gör, tror, hoppas... Det röda eller blå pillret? Kanske intar du alkoholhaltiga drycker dagligen? Kanske struntar du i att rasta din hund? Eller har dåliga relationer? Eller inga relationer?


Vertumnus skrev:
Kan det vara så att vi interagerar med omvärlden genom ett slags ritualiserade rörelsemönster?

klorofyll skrev:
Vi lyssnar ju till vissa saker. Om vi har storhetsvansinne så finns det alltid förenklingar och bortförklaringar. Om vi är rädda så förstorar vi och undviker. De flesta manipulativa människorna har lärt sig ett sätt att tala och så fjäskar dom, människor med komplex anväder sig av manner.


När man skapar ordning så skapar man en viss ordning, man rationaliserar och utesluter därmed alla andra möjligheter. Är jag på rätt spår?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Heaven on earth

Inläggav klorofyll » 18 nov 2020 17:46

Vertumnus skrev:
klorofyll skrev: Så här skrev jag tidigare..:


klorofyll skrev:
Jag hänger inte med på de svåra orden. Men människan kanske är medveten om 1 promille av verkligheten... Om hon lyckas skapa någon slags logik i denna lilla del, så tror hon att hon behärskar allt. Det är enklare för en kamel att ta sig igenom ett nålsöga än att få in en förmögen i himelriket. Är det en slump vad vi tänker, gör, tror, hoppas... Det röda eller blå pillret? Kanske intar du alkoholhaltiga drycker dagligen? Kanske struntar du i att rasta din hund? Eller har dåliga relationer? Eller inga relationer?


Vertumnus skrev:
Kan det vara så att vi interagerar med omvärlden genom ett slags ritualiserade rörelsemönster?

klorofyll skrev:
Vi lyssnar ju till vissa saker. Om vi har storhetsvansinne så finns det alltid förenklingar och bortförklaringar. Om vi är rädda så förstorar vi och undviker. De flesta manipulativa människorna har lärt sig ett sätt att tala och så fjäskar dom, människor med komplex anväder sig av manner.


När man skapar ordning så skapar man en viss ordning, man rationaliserar och utesluter därmed alla andra möjligheter. Är jag på rätt spår?

Jag brukar sortera böcker, själv så kan jag typ bara hålla 6 siffror i minnet, om det kommer en vindpust så är de borta, men tänk då böcker istället för siffror. Det är ganska svårt att sortera böcker... Hur ska man sortera dem?

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Heaven on earth

Inläggav Vertumnus » 18 nov 2020 21:43

klorofyll skrev:Jag brukar sortera böcker, själv så kan jag typ bara hålla 6 siffror i minnet, om det kommer en vindpust så är de borta, men tänk då böcker istället för siffror. Det är ganska svårt att sortera böcker... Hur ska man sortera dem?


Man sorterar dem efter ryggarnas färg, på så vis får man vackra bokhyllor. Det var i alla fall Werner von Heidenstams åsikt

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Heaven on earth

Inläggav klorofyll » 29 nov 2020 09:53

Jag tror att plånboken bestämmer. Många känner nog inte att de har råd med en boksamling. Jag visar inte upp min boksamling, i en hylla eller så, ingen ser mina böcker mao. Jag behåller de bra böckerna, lägger undan resten, sedan kan de bra böckerna variera i antal. Man kan nog säga att jag söker variation, som i min spellista på Spotify... Bara en låt per artist.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Heaven on earth

Inläggav hakkapeliitta » 29 nov 2020 11:08

Det är inte speciellt dyrt att skaffa sej en imponerande bokhylla om man inriktar sej på äldre skönlitteratur. Finns på bokantikvariat för en billig penning. Sen får olika välgörenhetsorganisationer till skänks böcker från bl.a. dödsbon, där kan man göra fantastiska fynd.
Man skaffar sej några hundra böcker och köper enkla bokhyllor från IKEA och klär väggarna med böcker. Sen skaffar man runda glasögon och leker intellektuell.

Sen kanske det räcker med endast en bok. Jan Fridegård berättar i boken Lars Hård om sin far, stataren, som ägde en bok, det var en uppslagsbok som enligt fadern innehöll hela universums samlade vetande.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Heaven on earth

Inläggav klorofyll » 01 dec 2020 08:04

hakkapeliitta skrev:Man skaffar sej några hundra böcker och köper enkla bokhyllor från IKEA och klär väggarna med böcker. Sen skaffar man runda glasögon och leker intellektuell.

Majoriteten av alla med bokhylla har den för syns skull. Kanske. Vad vet jag. Hälften av alla skolbarn har antagligen bara/endast läst studie-böcker, aldrig några egna initiativ... Mörk bild? Det är antagligen bara fördomar jag har. Jag har ingen allmänbildning alls. Jag är sämst på frågesport. Men jag gillar att läsa..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Heaven on earth

Inläggav klorofyll » 01 dec 2020 08:07

På tal om heaven on earth... Är moral en kunskapsfråga?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster