Vad är godast till kaffe?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav Anders » 31 maj 2021 14:47

lynx skrev:Riktigt så fungerar det ju inte, iris. Det vore ju som att säga att vad du än ätit avnjuter du att slicka ditt toapapper.

Förlåt Anders! Det var starkt av dig att sluta röka! Jag kan rekommendera en glassbåt eller After Eight (mintchoklad).


Tog typ tio år efter sonens födelse tills jag lyckades sluta helt, massor av år sen nu. Det finns inget som ersätter en cig. Kommer de på nåt så att cigarretternas hälsoförstörande egenskaper reduceras drastiskt så tvärbörjar jag igen. Rökte aldrig mer än 4-5 om dagen, som mest, men det var nästan då jag gick ner på en i veckan som den blev viktigast. Avnjöts alltid nere vid fyrisån med utsikt över domkyrkan. Men som det är nu är det naturligtvis skönast att ha slutat.

Tycker det är ett sånt hyckleri det där, att då något visar sig ha en eller annan egenskap som gör det olämpligt så skall det helt förkastas.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav iris » 31 maj 2021 14:56

lynx skrev:Riktigt så fungerar det ju inte, iris. Det vore ju som att säga att vad du än ätit avnjuter du att slicka ditt toapapper.

Förlåt Anders! Det var starkt av dig att sluta röka! Jag kan rekommendera en glassbåt eller After Eight (mintchoklad).



jag förstår liknelsen för det luktar likadant för någon som inte röker ur munnen på de som gör det som pappret du föreslog
sedan får ju tänderna samma färg som det som är på pappret också
och huden blir som ett pergament - håret stinker och alla kläderna

vem vill alltid vara i toan förutom de som röker och har tappat smak och luktsinnet?

nä, tacka vet jag fräscha tänder, hy och doft hos en man (kvinnor är inte min grej) - fast lukten samma...


Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav Anne » 31 maj 2021 16:22

iris skrev:
lynx skrev:Riktigt så fungerar det ju inte, iris. Det vore ju som att säga att vad du än ätit avnjuter du att slicka ditt toapapper.

Förlåt Anders! Det var starkt av dig att sluta röka! Jag kan rekommendera en glassbåt eller After Eight (mintchoklad).



jag förstår liknelsen för det luktar likadant för någon som inte röker ur munnen på de som gör det som pappret du föreslog
sedan får ju tänderna samma färg som det som är på pappret också
och huden blir som ett pergament - håret stinker och alla kläderna

vem vill alltid vara i toan förutom de som röker och har tappat smak och luktsinnet?

nä, tacka vet jag fräscha tänder, hy och doft hos en man (kvinnor är inte min grej) - fast lukten samma...



Jag är rätt säker att du går på toaletten. Det var så du uttryckte dig om askfat och jag gjorde samma liknelse till dig. Men du tycks ju ha lite problem med förståelsen. Inte ens här kan du hålla dig till trådämnet. Vad bekommer det dig om mina tänder inte är kritvita? Jag bryr mig inte ett smack om så världsliga ting. Vi försöker igen: Vad är godast till kaffet, iris?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav iris » 31 maj 2021 17:00

iris skrev:
iris skrev:Chokladtryffel med calvados

till en liten solo


Han Solo :shock:


och xions "recept" som jag plagierar...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav klorofyll » 31 maj 2021 18:21

Jag ska vara ärlig.... Jag vill bara ha kaffe. Vanligt bryggkaffe med mjölk. Sedan ägnar jag mig åt tankar.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav Anne » 31 maj 2021 18:32

klorofyll skrev:Jag ska vara ärlig.... Jag vill bara ha kaffe. Vanligt bryggkaffe med mjölk. Sedan ägnar jag mig åt tankar.


Det är en bra indikator; om någon vet hur mycket mjölk man vill ha i kaffet :) Då känner den personen dig. Jag har också mjölk i.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav klorofyll » 31 maj 2021 18:41

lynx skrev:
klorofyll skrev:Jag ska vara ärlig.... Jag vill bara ha kaffe. Vanligt bryggkaffe med mjölk. Sedan ägnar jag mig åt tankar.


Det är en bra indikator; om någon vet hur mycket mjölk man vill ha i kaffet :) Då känner den personen dig. Jag har också mjölk i.

Men jag tycker inta att det är så viktigt att det blir perfekt... Bara inte någon förstör med vilje.. Eller att jag tror det..

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav Smisk » 01 jun 2021 10:00

iris skrev:Chokladtryffel med calvados

till en liten solo


Vilken sort? Var köper jag detta?

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav Smisk » 01 jun 2021 10:01

xion skrev:En vacker kvinna,
En förälskelse.
En stimulerande omgivning
En rofylld naturupplevelse
Ett intressant samtal
Fågelsång
Ljudet av vatten
Nybakade varma vaniljbullar



Nice! :)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav iris » 01 jun 2021 13:03

Smisk skrev:
iris skrev:Chokladtryffel med calvados

till en liten solo


Vilken sort? Var köper jag detta?


Du kan köpa dem men godast är hemlagat -- för att du både kan välja calvadosen och du kan välja chockladsorten.
Busenkelt att göra.

https://karlstein.nu/chokladtryffel-med ... -calvados/

Sedan lägg till xions "recept" --- och saken är Biff...
perfektare kan det inte bli (ja fast jag tar man istället för kvinna och snygg istället för vacker på den första platsen där) och skippar bullarna i slutet och tar hans chokladtryffel kyssar istället ... så blir det lite gott och blandat


klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav klorofyll » 01 jun 2021 18:10

Jag gillar ensamheten, måndag kl 09:00 på ett ödsligt café.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18516
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav Algotezza » 01 jun 2021 18:16

Jag gjorde en rhuarberibapaj till kaffet idag. Rätt gott. Rabarber köpta på en gård på Österlen i lördags. Plus ett knippe görn sparris. Vi funderar på att ha några rabarbrosar i ett hörn av trädgården. Växer som ogräs när de väl kommit igång.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18516
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav Algotezza » 01 jun 2021 18:16

klorofyll skrev:Jag gillar ensamheten, måndag kl 09:00 på ett ödsligt café.


Ensamheten i skogen eller vid havet är bättre.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är godast till kaffe?

Inläggav Pilatus » 01 jun 2021 19:20

Kaffe Utan Grädde Är Som Kärlek Utan Kyssar - Gösta Jonsson


utgiven av Mjölkcentralen på 78-varvare 1938
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster