Ett liv utan hemligheter

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Algotezza » 29 aug 2021 12:20

Anders skrev:
Algotezza skrev:
lynx skrev:Man kan mötas i blickar också. Tystnaden kan vara underskattad.


Blickar är spännande för det är svårt att ljuga med blicken. Ord kan kamouflera eller avslöja men blicken är naken och som man säger själens spegel, kanske inte bara spegel, utan öppningen till medvetandets grotta.

Njaaa... Nog kan man ljuga med blicken allt. Det är ju tjejernas bästa ragg-knep. Lärde mig att det funkar på tjejer också.


Det märker man ju om det är en ljugarblick eller en sann.

Även lögnen avslöjar ju något om den som ljuger.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Anne » 29 aug 2021 12:23

Är man hyfsat insatt i kroppsspråk - det går inte att fejka t ex leende ögon. De naturliga musklerna och lystern kommer inte fram då. Tungan kan ljuga, men hjärtat gör det aldrig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Algotezza » 29 aug 2021 12:24

lynx skrev:Är man hyfsat insatt i kroppsspråk - det går inte att fejka t ex leende ögon. De naturliga musklerna och lystern kommer inte fram då. Tungan kan ljuga, men hjärtat gör det aldrig.


Ögat har direktlänk till hjärtat med andra ord. Munnen kopplad till hjärnan mer...
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav David H » 23 jan 2023 23:20

Många gör ansträngningar för att hålla sig hemliga. Och underrättelsetjänster kritiseras för att spionera på folket. Men jag tänker att ibland kanske det också är det bästa som kan hända. Om man har ett öppet och ärligt kärleksfullt samtal med någon, och så är det en spion som lyssnar i hemlighet... Kanske då också spionen kan få chansen att lära sig något om kärlek?

David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav David H » 17 sep 2023 11:43

Citerar från tråden om svensk vapenförsäljning:
Maat skrev:
Vad ingen vet är exempelvis att 10 hemliga politiska "brödraskap" drar upp riktlinjerna... för världspolitiken... ("i vilken riktning ska vi alla gå och vilket gemensamt mål skall vi alla ha" - "det vill säga VI alla inom brödraskapet"...!).
Dessa hemliga sällskap har också styrt vart Sverige ska gå.

Att f.d. amerikanska presidenter är med i hemliga sällskap som dyrkar döden, träffas i fönsterlöst mausoleum, har dödskallar och benknotor som symbol och mycket troligt stått under dessa sällskaps inflytande under många år.


Läser man denna text bokstavligt empiriskt så skulle jag säga att det är en hel del som behöver förklaras och beläggas/konkretiseras för att tas på allvar. Till exempel rent konkret vilken amerikansk president har gjort detta och på vilket maosoleum skedde det? Och hur såg de där dödsskallar och benknotor symbolerna egentligen ut? Var det en rena jolly roger kopior, eller hade symbolerna annan utformning? Hade den fd presidenten denna symbol som ett pin, en hatt eller gick han runt och viftade med en flagga med dödsskallar och benknotor? Och hur skedde denna dödsdyrkan, var det med offergåvor eller magiska ord och rökelser? Och sen, i vilket sammanhang skedde det? Säker på att det inte var en filminspelning, något cosplay-event eller 7-åriga sonens födelsedagskalas? Osv osv.
Ni fattar, all den där typen av frågor som man förväntas kunna få svar på om man läser en torr faktabok skriven av professionella experter inom området och publicerad på ett erkänt bokbolag, så som nationalencyklopedin, eller kursböcker i universitetsutbildning.

Min gissning är att om man gjorde en seriös empirisk faktainsamling skulle man inte kunna hitta särskilt mycket av intresse då. Men om man istället gör en mer symbolisk läsning av det Maat skriver, tänker jag att det kan bli mer intressant. Och jag tänker att denna beskrivning kan vara mer eller mindre sann om var och en av oss, att det är som att vi lever våra liv i fönsterlösa maosoleum. Och även om vi inte direkt dyrkar döden, så är det döden det kommer leda oss till om vi inte hittar ut.

Kanske du kommit på dig själv att titta in i din garderob och noterat, att du har ju nästan bara svarta kläder. Och när solen skiner ute, stannar du ändå hemma, med dörren låst mitt på dagen och persiennerna neddragna? Och du loggar in på internet via VPN för att inte kunna bli identifierad, och kommunicerar med andra med anonyma alias. Har vi inte då redan här kommit ganska nära beskrivningen av det fönsterlösa maosoleumet? Och symbolism och empiri kan lätt blandas ihop.

Vad jag tror är då att det är just detta vi behöver komma bort ifrån. Vi behöver kliva ut ur maosoleumet och istället leva ett liv med färre hemligheter. Det kan låta läskigt, att till exempel gå på öppen gata utan beskydd. Men bästa skyddet man kan ha är väl egentligen skyddet av att inte ha något som någon annan vill åt? Och när man väl lever livet öppet och ärligt utan hemligheter...tror jag inte att ens egen död eller skada kan vara mycket till vinst för någon annan. Har man redan berättat sina "hemligheter" innebär det ju att hemligheterna inte behöver dö med ens egen död. Och delar man med sig av och lämnar ifrån allt sitt överflöd av pengar och dyl finns inget att ta.

Kanske överdriver jag nu, men visst ligger väl det nåt i det jag skriver? Jag säger inte att varje person omedelbums borde sluta med allt hemlighetsmakeri, men jag menar att det är värt att sträva efter en minskning av hemlighetsmakeri. Visst är det väl nåt i den här sången som förmedlar något essentiellt om livet?

David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Maat
Inlägg: 148
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Maat » 22 sep 2023 12:51

För att effektivisera och minimera behovet att ta del av en lång text, som det lätt kunde ha blivit, då mycket skulle behöva förklaras, förklaringar som nu utelämnas... för att inte trötta läsare med för mycket information...

Vill jag bara upplysa om att detta... ingalunda är något märkligt, utan det är - till och med - ett känt ämne på Wikipedia, där man kan läsa på hela saken med detaljerad information, bilder och allt vad som efterfrågas.

- "konkretiseras för att tas på allvar. Till exempel rent konkret vilken amerikansk president har gjort detta och på vilket maosoleum skedde det? Och hur såg de där dödsskallar och benknotor symbolerna egentligen ut? Var det en rena jolly roger kopior, eller hade symbolerna annan utformning? Hade den fd presidenten denna symbol som ett pin, en hatt eller gick han runt och viftade med en flagga med dödsskallar och benknotor? Och hur skedde denna dödsdyrkan, var det med offergåvor eller magiska ord och rökelser? Och sen, i vilket sammanhang skedde det? Säker på att det inte var en filminspelning, något cosplay-event eller 7-åriga sonens födelsedagskalas? Osv osv."

- "Skull and Bones, also known as The Order, Order 322 or - The Brotherhood of Death -...! is an undergraduate senior secret student society at Yale University in New Haven, Connecticut. The oldest senior-class society at the university, Skull and Bones has become a cultural institution known for its powerful alumni and various conspiracy theories. It is one of the "Big Three" societies at Yale, the other two being Scroll and Key and Wolf's Head.[1] The society is known informally as "Bones," and members are known as "Bonesmen," "Members of The Order" or "Initiated to The Order."[2]"

Det är fascinerande att studera reaktionen inför något man inte vet något om och vilka tankar och frågor och vinklingar som då dyker upp.
Psykologiskt oerhört intressant.

Om man sedan jämför denna reaktion med de faktiska fakta och faktiska kunskaper som finns, kan man se hur människor med sin fantasi bygger upp gissningar, spekulationer, vinklingar, teorier som alla tenderar att samstämmigt färdas i en tydligt riktning - steg för steg, tar man vägen mot avfärdande... bagatellisering, tvivel, ifrågasättande och reducerande av det hela till slutligen något löjeväckande skämt, ISTÄLLET för den mer rimliga reaktionen av att bli chockerad av det oerhörda och allvarliga i existensen av någonting sådant, där personer som har avgörande inflytande på hela världen, kan misstänkas hysa synnerligen störda värderingar och synsätt.

Vi kan se samma instinktiva reaktion mot ALLT som plötsligt dyker upp och hotar att kullkasta den etablerade tron, övertygelsen, bilden, upplevelsen man har av någonting, om det är världen, samhället eller ett specifikt ämne.

Det skulle kunna utvecklas, behöva kompletteras med mer "tydlighet" och belysa fler sidor och innebörder, eftersom det inte är endast detta det handlar om.
- MEN för att inte lämna "ämnet" (vilket då skulle bli svårt att undvika) får DET... förbli ännu en... "hemlighet"...

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav David H » 22 sep 2023 13:40

Maat skrev:För att effektivisera och minimera behovet att ta del av en lång text, som det lätt kunde ha blivit, då mycket skulle behöva förklaras, förklaringar som nu utelämnas... för att inte trötta läsare med för mycket information...

Vill jag bara upplysa om att detta... ingalunda är något märkligt, utan det är - till och med - ett känt ämne på Wikipedia, där man kan läsa på hela saken med detaljerad information, bilder och allt vad som efterfrågas.

- "konkretiseras för att tas på allvar. Till exempel rent konkret vilken amerikansk president har gjort detta och på vilket maosoleum skedde det? Och hur såg de där dödsskallar och benknotor symbolerna egentligen ut? Var det en rena jolly roger kopior, eller hade symbolerna annan utformning? Hade den fd presidenten denna symbol som ett pin, en hatt eller gick han runt och viftade med en flagga med dödsskallar och benknotor? Och hur skedde denna dödsdyrkan, var det med offergåvor eller magiska ord och rökelser? Och sen, i vilket sammanhang skedde det? Säker på att det inte var en filminspelning, något cosplay-event eller 7-åriga sonens födelsedagskalas? Osv osv."

- "Skull and Bones, also known as The Order, Order 322 or - The Brotherhood of Death -...! is an undergraduate senior secret student society at Yale University in New Haven, Connecticut. The oldest senior-class society at the university, Skull and Bones has become a cultural institution known for its powerful alumni and various conspiracy theories. It is one of the "Big Three" societies at Yale, the other two being Scroll and Key and Wolf's Head.[1] The society is known informally as "Bones," and members are known as "Bonesmen," "Members of The Order" or "Initiated to The Order."[2]"

Det är fascinerande att studera reaktionen inför något man inte vet något om och vilka tankar och frågor och vinklingar som då dyker upp.
Psykologiskt oerhört intressant.


Jo, det kan jag hålla med om är fascinerande. Som du ser här så reagerade jag med nyfikenhet och ställde en massa frågor om det du skrev, och här hjälper du att besvara vissa av dessa frågor genom att hänvisa till wikipedia, som jag ju litar till som en överlag trovärdig källa, så det får jag tacka för. (Emblemet för skulls and bones är ju verkligen likt jolly rogers symbolen, ser jag!). Det är alltså någon slags studentförening vid ett universitet...det borde jag kanske kunnat gissa mig fram till själv också.
Dylika hemliga studentföreningar finns även i Sverige, vet jag. Jag vet att min systers man var med i, eller kanske fortfarande är med i någon sådan förening, och hon brukade klaga på honom att hon tyckte det var töntigt. Och visst kan man även ifrågasätta lämpligheten i från ett etiskt perspektiv. Visst finns det någon önskan i detta om att vilja vara märklig på något vis, som att få känslan av vara i en slags utvald "adel" trots klassamhällets formella avskaffande. Även om de som själva är med i det ofta framställer det som en "rolig" och "ironisk" grej, tänker jag att det finns visst allvar i det.

Sen detta med symbolismen, "skull and bones", "scroll and key", "wolfs head"... ja, det är väl också ganska typiska hemliga föreningsnamn, särskilt, kan jag tänka mig, när det är fråga om mer mansdominerade grupper. Anspelningen på död (skull and bone) och våld (t ex vargen som är rovdjur) är vanlig i många sammanhang...barn, särskilt killar, brukar älska sådant, och knappast är det väl så att attraktionskraften i detta försvinner bara för att vi blir vuxna, även om vi kanske tycker att vi har mer ironisk distans till det i vuxen ålder.

Jag kommer att tänka på en kompis som var med i uppstarten i en lokalavdelning av Piratpartiet. Han var intresserad av yttrandefrihetsfrågor, och därför ansåg han att Piratpartiet var ett bra alternativ för honom. Men så minns jag att han kom efter ett möte med den gruppen, och berättade att han tyckte det var väldigt tråkigt...för nästan enda som hade diskuterats under mötet var hur partiets symbol skulle se ut, och han tyckte den frågan var totalt ointressant.
Hur kan den frågan vara ointressant?? Menade jag. Nu blev det så att de valde en symbol med en piratflagga på. Som jag ser det är det en totalt misslyckad symbol, och "Piratpartiet" är ett totalt misslyckat namn på ett politiskt parti. Faktiskt är jag benägen att säga redan där att partinamn och partisymbol är tillräckligt illa för att jag ens ska överväga att rösta på det partiet. Symbolism är viktigt, och inget som ska nonchaleras bort, menar jag.
Men jag tycker inte heller att man ska överdriva symbolernas betydelse. Bara för att någon är med i exvis "Skull and Bones" eller "Piratpartiet", betyder det inte att det är en person som vill gå runt och döda eller råna andra.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster