Ett liv utan hemligheter

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Anders » 19 aug 2021 12:02

Algotezza skrev:
lynx skrev:Det gäller att gå över tröskeln och berätta allt. Det är ett stort steg. Visst finns det saker jag fortfarande skäms över. Men de börjar luckras upp.


Total transparens som ideal? Men vill vi verkligen veta precis allt om varandra?

Inte precis allt men jag tycker bra jäkla mycket. Just det här att "måla upp en fasad" är ganska förståeligt men gör mer ont än gott. Visst, man hittar sin trygghet i det habitus man är i och "respekterar de reglerna" om man målar upp fasaden - medvetet. Men jag tror att det gör en gott att försöka vara mer öppen. Jag själv upplever mig själv som öppen med vad jag tycker, och vem jag är. Men naturligtvis finns det grejer jag håller undan och det tror jag är riktigt. Saker som kräver mer noggrann bearbetning. Och de ondare sidorna av en gör man bra i att hålla nere, och kanske inte prata om. Finns nog en hel del i sfären "saker som man inte borde dela med sig av om sig själv".

En sak som är bra med att vara öppen med sig själv är att om man hamnar i en dialog eller argumentation, så kan andra se att man är biased åt nåt håll, och man kan få feedback på det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Algotezza » 19 aug 2021 12:51

lynx skrev:Du uttrycker dig så bra, Algot! Jag är nog lite tjatig nu, men jag vill betona hur viktigt det är att acceptera "skiten under naglarna" vi bär också. Inte bara det fina.


Jodu, finns mycket skit inte bara under naglarna.

Zappa (ungefär):

What's the ugliest part of your body?
Someone says your nose
Someone says your toes
But I think it's your mi-ind!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Anne » 19 aug 2021 13:16

Ååååkej... jag är inte rädd för att möta det. Sinnet är rent, även för Zappa. Det är lite grus och grejer i maskineriet bara som behövs rengöras. Ingen stor sak om man själv lyfter på locket och välkomnar det.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Algotezza » 20 aug 2021 15:30

lynx skrev:Ååååkej... jag är inte rädd för att möta det. Sinnet är rent, även för Zappa. Det är lite grus och grejer i maskineriet bara som behövs rengöras. Ingen stor sak om man själv lyfter på locket och välkomnar det.


Man kan väl börja med att vara sann och ärlig mot sig själv och se sig och erkänna sig sådan man är eller uppfattar att man är. Alltid tala sanning - men man behöver ju inte berätta allt för alla, eller hur...?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Anders » 20 aug 2021 21:29

Algotezza skrev:
lynx skrev:Ååååkej... jag är inte rädd för att möta det. Sinnet är rent, även för Zappa. Det är lite grus och grejer i maskineriet bara som behövs rengöras. Ingen stor sak om man själv lyfter på locket och välkomnar det.


Man kan väl börja med att vara sann och ärlig mot sig själv och se sig och erkänna sig sådan man är eller uppfattar att man är. Alltid tala sanning - men man behöver ju inte berätta allt för alla, eller hur...?

Men att vara sann mot sig själv är inte så jävla enkelt, det heller?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Algotezza » 22 aug 2021 10:53

Anders skrev:
Algotezza skrev:
lynx skrev:Ååååkej... jag är inte rädd för att möta det. Sinnet är rent, även för Zappa. Det är lite grus och grejer i maskineriet bara som behövs rengöras. Ingen stor sak om man själv lyfter på locket och välkomnar det.


Man kan väl börja med att vara sann och ärlig mot sig själv och se sig och erkänna sig sådan man är eller uppfattar att man är. Alltid tala sanning - men man behöver ju inte berätta allt för alla, eller hur...?

Men att vara sann mot sig själv är inte så jävla enkelt, det heller?


Nä, men man kan väl börja där ändå? vem har sagt att det skulle vara lätt?

"Lev som du är."
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Anders » 23 aug 2021 10:10

Skulle säga att det till och med är svårare än vad man tror.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav klorofyll » 23 aug 2021 16:00

”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen...”

Om man vill berätta allt om sig själv, typ vad man tycker om allas svagheter osv så blir det komplicerat..

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Algotezza » 24 aug 2021 08:14

klorofyll skrev:”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen...”

Om man vill berätta allt om sig själv, typ vad man tycker om allas svagheter osv så blir det komplicerat..


Den syndfrie kastar nog inga stenar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav klorofyll » 24 aug 2021 16:00

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen...”

Om man vill berätta allt om sig själv, typ vad man tycker om allas svagheter osv så blir det komplicerat..


Den syndfrie kastar nog inga stenar.

Jag tror att man menar att, den som i självgodhet tror sig vara fri från synd, kan uppenbarligen visa oss motsatsen..

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Algotezza » 25 aug 2021 07:47

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen...”

Om man vill berätta allt om sig själv, typ vad man tycker om allas svagheter osv så blir det komplicerat..


Den syndfrie kastar nog inga stenar.

Jag tror att man menar att, den som i självgodhet tror sig vara fri från synd, kan uppenbarligen visa oss motsatsen..


Ja, den självgode stenar gärna andra, kanske inte fysiskt längre, men socialt och mentalt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Anders » 25 aug 2021 08:35

Men de gånger då någon uttryckt sig om något de irriterat sig på med mig, något de flesta undviker att säga till andra, så brukar det vara hjälpsamt, även om man kanske inte jublar just då man får höra det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Pilatus » 25 aug 2021 14:19

Till och med Erland Josephson skrev en hel bok om Sanningslekar (1994).
Annars tillhör det väl ungdomen att leka sanning eller konsekvens, avslöja sina tankar och eventuella erfarenheter eller kyssa någon. Eller vad det nu kan vara. Det kan vara en bra träning att inte alltid ruva på sina hemliga tankar och känslor.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Algotezza » 25 aug 2021 14:58

Pilatus skrev:Till och med Erland Josephson skrev en hel bok om Sanningslekar (1994).
Annars tillhör det väl ungdomen att leka sanning eller konsekvens, avslöja sina tankar och eventuella erfarenheter eller kyssa någon. Eller vad det nu kan vara. Det kan vara en bra träning att inte alltid ruva på sina hemliga tankar och känslor.


Ibland tror man att man är ensam om "konstiga tankar och känslor" och då kan det vara en lättnad att avslöja dem så andra kan känna igen sig och man själv kan känna igen sina tankar och känslor hos andra när de avslöjar sina "hemligheter".

"Det som är botten i mig är också botten idig", tror jag Ekelöf sagt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav klorofyll » 26 aug 2021 03:07

Anders skrev:Men de gånger då någon uttryckt sig om något de irriterat sig på med mig, något de flesta undviker att säga till andra, så brukar det vara hjälpsamt, även om man kanske inte jublar just då man får höra det.

Om det finns ett behov av förändring så tror jag att man kan framföra den kritiken på ett bra sätt utan att någon tar illa vid sig, normalt sett.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster