Ett liv utan hemligheter

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Ett liv utan hemligheter

Inläggav David H » 17 jun 2021 23:44

Ett liv utan hemligheter... Vore det möjligt? Vore det önskvärt?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Algotezza » 18 jun 2021 13:48

Ett liv öppet inför vem?

För övrigt vill jag ej veta allt om alla.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav hakkapeliitta » 18 jun 2021 14:43

Rätt så tråkigt om en person är som en öppen bok.
Finns inget av det kreativa kvar där man bildar en egen uppfattning av personen som *just nu'. Jag själv är ruggigt bra på att bedöma människor, någon som pladdrar fritt om sitt liv är inte så intressant, finns en underliggande naivitet och falsk ärlighetsuppsåt som inte är tilltalande.
Jag vill helt enkelt inte veta allt, så onödigt och dödande.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Anne » 18 jun 2021 15:36

Vi är redan sedda och synade. När det gick upp för mig fick jag en massa paniktankar om att jag måste fixa till mitt hår, röja av bordet här osv. som att polera ytan. Dessa tankar la sig rätt snart. Ingen idé och bara fåfängt. Så här är jag och det är lika bra att förlika sig med det. Inga fikonlöv här inte.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav hakkapeliitta » 18 jun 2021 15:59

lynx skrev:Vi är redan sedda och synade. När det gick upp för mig fick jag en massa paniktankar om att jag måste fixa till mitt hår, röja av bordet här osv. som att polera ytan. Dessa tankar la sig rätt snart. Ingen idé och bara fåfängt. Så här är jag och det är lika bra att förlika sig med det. Inga fikonlöv här inte.

Men lynx, du ska alltid visa en fin fasad utåt, städat hemma, håret alltid fixat för ev. överraskningsbesök. Så ser normen ut.
Inte konstigt att du har ständig ångest, vem ringer på min dörr vilken sekund som helst....säkert KONTROLLANTEN.
Men du kan alltid vägra att öppna dörren, har du tänkt på det? En varning är på sin plats om du kollar genom dörrögat så kan förövaren skjuta just genom dörrögat. Rådet i all välmening.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav klorofyll » 18 jun 2021 16:14

hakkapeliitta skrev:Rätt så tråkigt om en person är som en öppen bok.
Finns inget av det kreativa kvar där man bildar en egen uppfattning av personen som *just nu'. Jag själv är ruggigt bra på att bedöma människor, någon som pladdrar fritt om sitt liv är inte så intressant, finns en underliggande naivitet och falsk ärlighetsuppsåt som inte är tilltalande.
Jag vill helt enkelt inte veta allt, så onödigt och dödande.

Folk tror att jag är en öppen bok. Jag är bra på att läsa folk. Men jag är inte särskilt intresserad, gillar en på jobbet, men hon ignorerar mig totalt. Inte mig emot. Om man är smart så behöver man inte tänka så mycket, det blir mer av ett öppet sinne. Om man utför sitt arbete exemplariskt så mår man väl.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Anne » 18 jun 2021 16:16

Jag blir lite "punk" av sånt här så jag tänkte beskriva vad som ligger på mitt soffbord. Tillbringar mkt tid här i soffhörnan.

Då ska vi se.

Fem påsar proteinpulver. B-vitamin. Två lila trasor. En blomspruta. Dagens reklam. Ett mönster från Quilthjärtat i en plastficka. Fyra ölburkar. Cigaretthylsor. Månadens räkningar. Salmiakugglor (godis). Två pennor. Ett tomt kuvert med ett telefonnummer jag swishade till, skrivutrymme kvar. Sertralin. En ihoprullad väggbonad med tranor som motiv. Ett halsband. Kattmynta. Ett par kvitton. En ny kartong med klädnypor. En liten metallväska med marker och kortlekar. Mitt pass med en liten lapp från ett paket jag hämtade ut igår. En plastlåda med lock med gamla mynt och gamla ovikta sedlar.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav hakkapeliitta » 18 jun 2021 17:19

lynx skrev:Jag blir lite "punk" av sånt här så jag tänkte beskriva vad som ligger på mitt soffbord. Tillbringar mkt tid här i soffhörnan.

Då ska vi se.

Fem påsar proteinpulver. B-vitamin. Två lila trasor. En blomspruta. Dagens reklam. Ett mönster från Quilthjärtat i en plastficka. Fyra ölburkar. Cigaretthylsor. Månadens räkningar. Salmiakugglor (godis). Två pennor. Ett tomt kuvert med ett telefonnummer jag swishade till, skrivutrymme kvar. Sertralin. En ihoprullad väggbonad med tranor som motiv. Ett halsband. Kattmynta. Ett par kvitton. En ny kartong med klädnypor. En liten metallväska med marker och kortlekar. Mitt pass med en liten lapp från ett paket jag hämtade ut igår. En plastlåda med lock med gamla mynt och gamla ovikta sedlar.

Reagerade på en sak, klädnypor. Hänger de på snöret över vintern?
Jag trodde sådana av plast var praktiska som överlever vintern men nu i våras när jag skulle hänga några skjortor på snöret knäcktes varenda klädnypa.
De gick sönder helt enkelt när jag klämde på dem. Gammaldags träklädnypor är nog att föredra, åtminstone överlever de några vintrar.

Nu till topic.
Det bästa är nog att inte veta allt om andra. Människor utvecklas, det gamla tillhör det förgångna, varje människa förtjänar en nystart.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Anne » 18 jun 2021 17:47

Jajamänsan, alla som är in for it förtjänar en nystart :)
Det går faktiskt bra att torka kläder utomhus på vintern. Jag använder mina i järn som en gag-ball för omgivningens eget bästa. Jag skojar! :lol: Nej, det är ju så här att jag har en älskad liten katt. Min balkong har gardiner och jag får inte sätta upp ett nät så jag sätter fast gardinerna med klädnypor i karmen så jag kan öppna upp lite. En inglasad balkong liknar ett växthus i svettig temperatur nu.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Algotezza » 18 aug 2021 09:37

Algoritmerna ser dig.

Hemliga kan möjligtvis dina innersta tankar vara som du inte berättar för någon.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Anne » 18 aug 2021 17:54

Det gäller att gå över tröskeln och berätta allt. Det är ett stort steg. Visst finns det saker jag fortfarande skäms över. Men de börjar luckras upp.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Algotezza » 19 aug 2021 08:52

lynx skrev:Det gäller att gå över tröskeln och berätta allt. Det är ett stort steg. Visst finns det saker jag fortfarande skäms över. Men de börjar luckras upp.


Total transparens som ideal? Men vill vi verkligen veta precis allt om varandra?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Anne » 19 aug 2021 10:52

Vill och vill... Det är klart det kan ha lite ambivalenta komponenter. Man kanske är rädd för sina "skuggsidor" och lever i självförnekelse. Eller är rädd att bli förkastad för att man inte är perfekt. Eller ogillar tanken på att ens idoler inte är perfekta. Vad som är bra för en är att rätt och slätt bli älskad för den man är, utan fasader. Jag hoppas mänskligheten kommer dit. Vågar gå dit och blir välkomnade. Trots defekter.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Algotezza » 19 aug 2021 11:12

lynx skrev:Vill och vill... Det är klart det kan ha lite ambivalenta komponenter. Man kanske är rädd för sina "skuggsidor" och lever i självförnekelse. Eller är rädd att bli förkastad för att man inte är perfekt. Eller ogillar tanken på att ens idoler inte är perfekta. Vad som är bra för en är att rätt och slätt bli älskad för den man är, utan fasader. Jag hoppas mänskligheten kommer dit. Vågar gå dit och blir välkomnade. Trots defekter.


Vägen till att acceptera andra som de är, är kanske att först acceptera sig själv. På samma vis börjar nästakärleken med en själv, eftersom man ska "älska sin nästa som sig själv", enligt JK, för finns det inget "älska sig själv" att bygga på blir det svårt att älska andra. Självhat fungerar nog inte så bra som grund för att älska andra.

Jag tror det handlar om att förstå sig själv och sina känslor, kan man det, kan man också börja förstå andra, varför de känner och gör som de gör.

Förståelse är första steget till förlåtelse, tror jag. Utan förståelse, ingen förlåtelse, Man förlåter sig själv och andra för att komma vidare och inte gegga ner sig i martyrträsket eller liknande.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Ett liv utan hemligheter

Inläggav Anne » 19 aug 2021 11:27

Du uttrycker dig så bra, Algot! Jag är nog lite tjatig nu, men jag vill betona hur viktigt det är att acceptera "skiten under naglarna" vi bär också. Inte bara det fina.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster