Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav Anders » 17 sep 2021 07:09

rekoj skrev:
Anders skrev:
rekoj skrev:Annars är det nog en bred uppfattning att narcissism är något som inte går att bota. Det är nog uppfattning om flera psykiatriska diagnoser. Läste t ex i Daniel Kahnemans bok "Thinking, Fast and Slow" ett exempel på en psykiatrisk patient med psykopatiska drag, där det beskrevs som en "klinisk visdom" och "sunt råd" att säga om denna: “Do not even think of taking on this patient! Throw him out of the office! He is most likely a psychopath and you will not be able to help him.”
- Jag menar att denna typ av inställning är problematisk. Det finns hopp för alla, och alla kan bli förlåtna. Det må vara extremt svårt att ta sig an vissa patienter, och det finns en överhängande risk att ens försök bara kommer göra mer skada än nytta, men omöjligt är det inte att det faktiskt kan leda till nåt bättre.

Och nog är väl "Narcissist" en större grupp än de som är psykopater? Jag tror nog de flesta har någon liten narcissist i sig, och att, om denna blir besvärlig, att den går att prata med.


Jag syftade till personer som skulle passa in enligt kriterierna för diagnosen "Narcissistisk personlighetsstörning", och det är nog inte så stor andel. Just Psykopati är ingen psykiatrisk diagnos, men kommer ihåg att när jag hade en placering på rättspsyk att psykiatrikern där sa att det som till vardags kallas Psykopati kan ses som en kombination av Narcissistisk personlighetsstörning och Antisocial personlighetsstörning. Så enligt detta finns en koppling mellan narcissism och psykopati,, om än det inte är så att alla narcissister är psykopater,, men det var inte det jag menade i mitt meddelande heller.

Om vi tittar på din trådstart och på kommentaren i den innersta fyrkanten här så måste då "narcissism" här begränsas till de som har Narcissistisk Personlighetsstörning. Tror jag är rätt långt från den diagnosen, men är inte noll på den skalan. Kan stå ganska länge framför spegeln efter ett träningspass, så pass att frugan blir irriterad. Och liksom med andra diagnoser, för de som har den, då diagnoserna inte är så allvarliga kan människor begåvade nog hitta strategier för att handskas med de nackdelar diagnosen medför.

Frågan om inte en sund liten bit narcissism i personligheten är till fördel både för personen och samhället i stort, låt vara inte för närstående och vänner som önskar att alla åtminstone på ytan skall tona ned sin förmåga.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav David H » 17 sep 2021 09:01

Anders skrev:Om vi tittar på din trådstart och på kommentaren i den innersta fyrkanten här så måste då "narcissism" här begränsas till de som har Narcissistisk Personlighetsstörning. Tror jag är rätt långt från den diagnosen, men är inte noll på den skalan.


Kan lätt bli lite förvirrande när orden dels har en vardagsspråklig användning, och dels en fackspråklig användning som har vissa diagnosticeringskrav. Men som du själv uttrycker det i andra meningen också så kan man beskriva det som en skala, och då kan gränsen bli något flytande mellan att ha narcissistisk personlighetsstörning och bara ha narcissistiska personlighetsdrag.

Anders skrev:Frågan om inte en sund liten bit narcissism i personligheten är till fördel både för personen och samhället i stort, låt vara inte för närstående och vänner som önskar att alla åtminstone på ytan skall tona ned sin förmåga.


Här håller jag med.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav Algotezza » 17 sep 2021 10:15

rekoj skrev:
Anders skrev:Om vi tittar på din trådstart och på kommentaren i den innersta fyrkanten här så måste då "narcissism" här begränsas till de som har Narcissistisk Personlighetsstörning. Tror jag är rätt långt från den diagnosen, men är inte noll på den skalan.


Kan lätt bli lite förvirrande när orden dels har en vardagsspråklig användning, och dels en fackspråklig användning som har vissa diagnosticeringskrav. Men som du själv uttrycker det i andra meningen också så kan man beskriva det som en skala, och då kan gränsen bli något flytande mellan att ha narcissistisk personlighetsstörning och bara ha narcissistiska personlighetsdrag.

Anders skrev:Frågan om inte en sund liten bit narcissism i personligheten är till fördel både för personen och samhället i stort, låt vara inte för närstående och vänner som önskar att alla åtminstone på ytan skall tona ned sin förmåga.


Här håller jag med.


Det finns också en ADHD-skala som de flesta kan placeras in på, enligt Anders Hansen, poppis psykolog i tv. Det är normalt att inte vara normal.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav Anders » 17 sep 2021 10:20

Algotezza skrev:
rekoj skrev:
Anders skrev:Om vi tittar på din trådstart och på kommentaren i den innersta fyrkanten här så måste då "narcissism" här begränsas till de som har Narcissistisk Personlighetsstörning. Tror jag är rätt långt från den diagnosen, men är inte noll på den skalan.


Kan lätt bli lite förvirrande när orden dels har en vardagsspråklig användning, och dels en fackspråklig användning som har vissa diagnosticeringskrav. Men som du själv uttrycker det i andra meningen också så kan man beskriva det som en skala, och då kan gränsen bli något flytande mellan att ha narcissistisk personlighetsstörning och bara ha narcissistiska personlighetsdrag.

Anders skrev:Frågan om inte en sund liten bit narcissism i personligheten är till fördel både för personen och samhället i stort, låt vara inte för närstående och vänner som önskar att alla åtminstone på ytan skall tona ned sin förmåga.


Här håller jag med.


Det finns också en ADHD-skala som de flesta kan placeras in på, enligt Anders Hansen, poppis psykolog i tv. Det är normalt att inte vara normal.

Och så länge ens quirk är på en rimlig nivå är den hanterbar, om man vill. Eller quirker.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav Algotezza » 17 sep 2021 11:01

Anders skrev:
Algotezza skrev:
rekoj skrev:
Kan lätt bli lite förvirrande när orden dels har en vardagsspråklig användning, och dels en fackspråklig användning som har vissa diagnosticeringskrav. Men som du själv uttrycker det i andra meningen också så kan man beskriva det som en skala, och då kan gränsen bli något flytande mellan att ha narcissistisk personlighetsstörning och bara ha narcissistiska personlighetsdrag.



Här håller jag med.


Det finns också en ADHD-skala som de flesta kan placeras in på, enligt Anders Hansen, poppis psykolog i tv. Det är normalt att inte vara normal.

Och så länge ens quirk är på en rimlig nivå är den hanterbar, om man vill. Eller quirker.


Så länge man fungerer i sociala sammanhang kan man väl se sig som vid hyfsad hälsa. Hälsan är till stor del socialt definierad, vilket inte minst blir medvetandegjort för en när en orolig omgivning ser till att man hamnar på hispan fastän man vet man är Gud och har telepatisk förmåga och är allsmäktig.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav Anders » 17 sep 2021 11:50

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Det finns också en ADHD-skala som de flesta kan placeras in på, enligt Anders Hansen, poppis psykolog i tv. Det är normalt att inte vara normal.

Och så länge ens quirk är på en rimlig nivå är den hanterbar, om man vill. Eller quirker.


Så länge man fungerer i sociala sammanhang kan man väl se sig som vid hyfsad hälsa. Hälsan är till stor del socialt definierad, vilket inte minst blir medvetandegjort för en när en orolig omgivning ser till att man hamnar på hispan fastän man vet man är Gud och har telepatisk förmåga och är allsmäktig.

Ungefär. "Sociala sammanhang" inkluderar att ha anställning och jobba tillsammans med andra. Det finns väl konstnärer och liknande som kan förtjäna sitt bröd utan att ha så mycket med andra att göra. Hemarbete borde dock vara fungerande för t.ex. människor med högfungerande Asperger. T.ex. mjukvaruutveckling.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav Algotezza » 17 sep 2021 12:36

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Och så länge ens quirk är på en rimlig nivå är den hanterbar, om man vill. Eller quirker.


Så länge man fungerer i sociala sammanhang kan man väl se sig som vid hyfsad hälsa. Hälsan är till stor del socialt definierad, vilket inte minst blir medvetandegjort för en när en orolig omgivning ser till att man hamnar på hispan fastän man vet man är Gud och har telepatisk förmåga och är allsmäktig.

Ungefär. "Sociala sammanhang" inkluderar att ha anställning och jobba tillsammans med andra. Det finns väl konstnärer och liknande som kan förtjäna sitt bröd utan att ha så mycket med andra att göra. Hemarbete borde dock vara fungerande för t.ex. människor med högfungerande Asperger. T.ex. mjukvaruutveckling.


Man träffar väl alltid någon även om man jobbar hemma eller är konstnär. Oftast finns ju något slags omgivning som kan reagera på ens beteende. Å andra sidan finns det ensamma människor som legat döda i sin lägenhet månadsvis utan att någon reagerat på ett tag.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav Anders » 17 sep 2021 12:51

Man vill ju tro att det skall finnas uppgifter och plats åt alla. Även de med en rejäl diagnos. Kollar på "The Good Doctor"... Lite som "Bron". Undrar var Psykopater passar bäst?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav David H » 17 sep 2021 22:12

Algotezza skrev:
Det finns också en ADHD-skala som de flesta kan placeras in på, enligt Anders Hansen, poppis psykolog i tv. Det är normalt att inte vara normal.


Det är nog många sådana fenomen som kan placeras in på en skala...där alla är mer eller mindre. Kanske var och en kan placeras in på en ADHD-skala, en autismspektrumskala, en narcissism-skala osv, som spänner sig mellan mer och mindre. Om så är fallet kan jag också uppleva att det finns något hoppfullt med det. Istället för att demonisera andra med en viss diagnos, kan man istället bejaka att det är egenskaper som finns inom en själv också. Skillnaden är att för den friska personen har inte egenskaperna gått överstyr på samma sätt som de har för den sjuka personen.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Bengtsdotter
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 okt 2021 09:37

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav Bengtsdotter » 29 okt 2021 10:01

narcissistiska personlighetsdrag
För mig är sjuk narcisism mycket förknippad med "gaslightning", både inom familjen och på arbetsplatser. En manupilationsteknik jag drabbats illa av.

Gaslighting,
En taktik narcissister ofta använder och som går ut på att på lång sikt underminera ens förmåga att skilja mellan vad som stämmer och vad som inte stämmer. Man tappar l. greppet om vad som är sant eller falskt, rätt eller fel.

En manipulationsteknik som kan vara svår att upptäcka. På mitt senaste jobb upprepas det som ett mantra mot mig och andra mindre starka kollegor av av två av överordnade personer. Ex från senaste jobbet;

Jag får höra att jag är är överkänslig. Har jag sagt jag blivit sårad säger de här personerna att jag överdriver. Säger jag något om att jag tagit illa upp för något, får jag veta att ingen anna skulle bry sig om det. ALLTID
.Säger jag att jag gillar multikulturella miljöer får jag det jag sagt liksom omtolkat, som om jag menat något annat. Chefen frågar sedan om jag inte borde jobba på migtationsverket, om jag är högkänslig. Jag tar mod till mig och svarar "Jag är så trött på psykopater och narcissister". Får vara ifred ett tag.

Gaslightning är en maktstrategi vars syfte är att bryta ner en annan människa. Sjuka narcisiter använder den gärna men andra kan använda metoden mer för att få makt.
BESVARA

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav hakkapeliitta » 29 okt 2021 12:54

Fastnade på att du skriver "inom familjen", att du även inom familjen känner ett utanförskap.
Känner du dej udda? Är inte övriga lika dej?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav hakkapeliitta » 29 okt 2021 13:21

Anders skrev:[
Och nog är väl "Narcissist" en större grupp än de som är psykopater? Jag tror nog de flesta har någon liten narcissist i sig, och att, om denna blir besvärlig, att den går att prata med.

Narcisism är mer än egoism. Narcissisten är manipulativ i sitt beteende och kan byta från älskvärd till hotfull, dominerande, i en handvändning.
Narcissisten lever i en fantasibubbla där hen är överlägsen varje ifrågasättande irl uppfattas som ett hot och attackeras, med våld om så krävs, ifrågasättandet upplevs som ett hot att rasera deras luftslott. Narcissisten är i själva verket en jagsvag person med dålig självkänsla.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tankar och känslor kring narcissistiska personlighetsdrag

Inläggav klorofyll » 29 okt 2021 17:12

Bengtsdotter skrev:narcissistiska personlighetsdrag
För mig är sjuk narcisism mycket förknippad med "gaslightning", både inom familjen och på arbetsplatser. En manupilationsteknik jag drabbats illa av.

Gaslighting,
En taktik narcissister ofta använder och som går ut på att på lång sikt underminera ens förmåga att skilja mellan vad som stämmer och vad som inte stämmer. Man tappar l. greppet om vad som är sant eller falskt, rätt eller fel.

En manipulationsteknik som kan vara svår att upptäcka. På mitt senaste jobb upprepas det som ett mantra mot mig och andra mindre starka kollegor av av två av överordnade personer. Ex från senaste jobbet;

Jag får höra att jag är är överkänslig. Har jag sagt jag blivit sårad säger de här personerna att jag överdriver. Säger jag något om att jag tagit illa upp för något, får jag veta att ingen anna skulle bry sig om det. ALLTID
.Säger jag att jag gillar multikulturella miljöer får jag det jag sagt liksom omtolkat, som om jag menat något annat. Chefen frågar sedan om jag inte borde jobba på migtationsverket, om jag är högkänslig. Jag tar mod till mig och svarar "Jag är så trött på psykopater och narcissister". Får vara ifred ett tag.

Gaslightning är en maktstrategi vars syfte är att bryta ner en annan människa. Sjuka narcisiter använder den gärna men andra kan använda metoden mer för att få makt.
BESVARA

Absolut. Jag känner igen mig i det. Nu har jag ett ord på det. Jag vet allt om DET...(nej). Man får bli lite som Neo i filmen Matrix... :) Grejen är att sådana (gaslightning) människor, dom skulle aldrig klara sig på en öde ö. Jag tänker (som ett mantra) att jag nöter ner dem långsamt men säkert..


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster