Lärt dig idag eller i veckan...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav klorofyll » 24 okt 2021 16:51

Anders skrev:Vad skulle vara ohälsosamt med att Googla?

Det är waste of time - om man har ett dåligt minne. Men gott minne är kliniskt värdefullt. När man läser vissa böcker - jag tänker närmast på Robert Gustafssons Från vaggan till deadline.. - så förstår man kompetensen och förmågan, för det tycks som att hans värld är full av värdeladdade betydelser och objekt. Anders, hur gör du för att minnas?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 25 okt 2021 18:40

klorofyll skrev:
Anders skrev:Vad skulle vara ohälsosamt med att Googla?

Det är waste of time - om man har ett dåligt minne. Men gott minne är kliniskt värdefullt. När man läser vissa böcker - jag tänker närmast på Robert Gustafssons Från vaggan till deadline.. - så förstår man kompetensen och förmågan, för det tycks som att hans värld är full av värdeladdade betydelser och objekt. Anders, hur gör du för att minnas?

Jag minns inte särskilt detaljerat. Det är mer som om, ju mer jag stoppar in, ju mer mönster skapas.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 25 okt 2021 18:51

Frågade jänkare på Reddit om livet i Appalacherna. Lantligt, många fattiga, rövknullade av kolbrytningen och dess upphörande. Många lämnade Appalacherna för bilindustrin.
Inte särskilt högt, så sommarhettan dämpas bara något. Vackra vyer, många vandrar olika trails. Appalacherna går från NY långt ner i sydstaterna, tydligen är luften skönare i alla fall, även på sommaren, Förmöget folk i Atlanta har timmerstugor som de hyr ut. Nu är det tydligen fint som f-n att semestra där. Men att bo där låter lite squeal like a pig, för er som sett den.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 25 okt 2021 18:58

Läser Bourdieu. Det är enkelt att dra förhastade slutsatser, att koppla hans habitat och fält på tänkta skeenden man ser här i Sverige. Men det är häftigt det han säger, att det är som spel i olika habitat. Att man kan spelen, gör saker mer eller mingre självklart, som för en som inte kan spelen verkar obegripliga, därför att de inte är hemma i habitaten. Det är svårt att undvika att känna igen sig i det och bara se det i något slags sociologiskt globalt perspektiv.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 30 okt 2021 10:32

Plockat ut ackorden till la mer, fått till dem som jag vill.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 03 nov 2021 17:46

Pollen skrev:Jag har äntligen - idag - fått kläm på Penne All'Arrabbiata eller ilsken,rabiat pasta pga hettan.

Såhär går det till:
för 2 orädda pers

Olivolja - 4 matskedar
Vitlök - 2 pressade klyftor, eller fler
Chili - 2, eller antal och styrka efter hur modig du är, här talar jag medelstark röd chili, finhackade
Tomat - gärna passerade, typ 200 g
Vatten - 2 dl
Persilja - 10, typ, stjälkar och blad finhackas var för sig
Salt - försiktigt
Vitpeppar - minst ett krm
Färsk basilika - 6, typ, stora blad
Pecorino Romano - två nävar färdigriven
Penne - för två
Gott bröd

*Fräs vitlök, persiljestjälkar och chili försiktigt några minuter i oljan.
*Häll på tomat och vatten, rör om och medan såsen börjar koka sätter du på pastavattnet som är rejält salt; sältan ska vara som havsvattnets.
*Dra ner på värmen och låt såsen sjuda och smaka av med salt och peppar, rör om då och då. Tänk på att osten är salt och med pastan följer alltid salt pastavatten, det är därför viktigt att inte ha i för mycket salt i början.
*När pastavattnet kokar livligt lägger du i penne för två. Den ska normalt koka 10-12 minuter, men dra av 2 minuter här för penne ska bli färdig i såsen.
*2 minuter innan pastan kokat klart river du sönder basilikabladen och rör ner dem i såsen tillsammans med hälften av persiljebladen.
*Befria pastan från vatten och rör ner den i såsen. Låt sjuda under omrörning tills pastan mjuknat något, men fortfarande har spänst.
*Rör ner en näve Pecorino Romano. Smaka av med mera salt om det behövs.
*Servera. Strö över resten av osten och persiljebladen och avnjut med gott bröd till.
Om du efter en stund känner den typiska hettan på läpparna, ja då har du gjort rabiata rätten rättvisa.


Får vänta tills sonen flyttar ut igen, han är en sån där som dricker tabasco med tesked. Frugan och jag klarar oss nog med mindre chili. Men del låter gott, det där.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 03 nov 2021 17:51

..att 15 G är rätt många mobilfoton. Nu tvingade mig sonen att köpa ny mobil, och jag har varit för snål för att slå på synk till google photo.

… en massa om Marx, säga vad man vill om honom, men han hade en hel del att komma med. Men han var en anywhere.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 17 nov 2021 18:38

Att Richmond VA har sina företräden - Vackert belägen där James river möter Fall Line, vattenfall, eller om det nu är fors kan man rafta i mitt i staden. Nära till havet, nära till blue ridge mountains.
Dessa Virginias blue ridge mountains tycker alla de som skrev var mycket vackra, främst nu på hösten.
Bergen stannar alla vid. En kille odlar maijuana, lagligt nu. En annan berättade att det fanns massor av mysiga småvägar som nu försvunit pga vinodlingarna som breder ut sig. Den östra delen, förorterna till Washington får lite blandade omdömen, dyrt är det men en del trivs med att bo där.
VIrginia Beach, längst ner i Chesapeake Bay hade jag inte hört talas om , men det bor tydligen massor av folk där. Och folk från hela Virginia verkar åka dit för sol och bad.
Massor av kort fick jag, det är onekligen vackert på bilderna.
De som skrev verkar trivas. Lite mittemellan östkust och sydstat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster