Lärt dig idag eller i veckan...

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav klorofyll » 25 sep 2021 21:11

hakkapeliitta skrev:Läste en gång om att aspbergers har svårt att ljuga. Hur kan det komma sej? GW tycker jag är en rätt typisk aspie, insnöad i en speciell fråga.
Men just detta att aspbergers har svårt att ljuga är en fråga som har sysselsatt mej länge. Varför?

Det kan möjligtvis vara så att om en person inte riktigt blir förstådd, så vill hen inte gärna krångla till det ännu mer...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav klorofyll » 25 sep 2021 21:17

Under de senaste dagarna tror jag mig ha förstått att det vi ser som problem; det är problem som inte finns. Det är dock mycket enkelt att uppfinna problem och att bli begravd av dessa.

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav hakkapeliitta » 25 sep 2021 21:20

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Läste en gång om att aspbergers har svårt att ljuga. Hur kan det komma sej? GW tycker jag är en rätt typisk aspie, insnöad i en speciell fråga.
Men just detta att aspbergers har svårt att ljuga är en fråga som har sysselsatt mej länge. Varför?

Det kan möjligtvis vara så att om en person inte riktigt blir förstådd, så vill hen inte gärna krångla till det ännu mer...

Du är något på spåret. Väl skrivet och väl uppfattat.

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav David H » 25 sep 2021 23:33

klorofyll skrev:Jag blev diplomat på senaste myer-briggs-test... INFJ, tidigare har jag ofta fått INTJ.
https://www.16personalities.com/sv/grat ... ighetstest
Kan kanske behövas en diplomat ibland, rätt många frågor dock...
F:et står för känsla (istället för T, tanke). Att överanalysera saker är nog bra.. men kanske inte när man skall få någonting gjort.


Enligt MBTI-teori skulle detta i så fall innebära att du är primärt introvert intuitiv och med känsla som främsta stödfunktion. Jag tror det kan stämma. Vi två är inte så olika varandra.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav klorofyll » 26 sep 2021 04:59

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Läste en gång om att aspbergers har svårt att ljuga. Hur kan det komma sej? GW tycker jag är en rätt typisk aspie, insnöad i en speciell fråga.
Men just detta att aspbergers har svårt att ljuga är en fråga som har sysselsatt mej länge. Varför?

Det kan möjligtvis vara så att om en person inte riktigt blir förstådd, så vill hen inte gärna krångla till det ännu mer...

Du är något på spåret. Väl skrivet och väl uppfattat.

Men det kanske är något annat också.. För det är lätt att tänka att en person med Asperger är ensam, men måste det vara så? En person med Asperger borde kunna finna sin grupp där hen blir förstådd, eller hur? Jag gillar inte diagnosen över huvud taget.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav klorofyll » 26 sep 2021 05:31

rekoj skrev:
klorofyll skrev:Jag blev diplomat på senaste myer-briggs-test... INFJ, tidigare har jag ofta fått INTJ.
https://www.16personalities.com/sv/grat ... ighetstest
Kan kanske behövas en diplomat ibland, rätt många frågor dock...
F:et står för känsla (istället för T, tanke). Att överanalysera saker är nog bra.. men kanske inte när man skall få någonting gjort.


Enligt MBTI-teori skulle detta i så fall innebära att du är primärt introvert intuitiv och med känsla som främsta stödfunktion. Jag tror det kan stämma. Vi två är inte så olika varandra.

Det känns som att du är mer diplomatisk, men det är svårt att uppleva sig själv... Jag ser det här testet som ganska trovärdigt, men att man (naturligtvis?) kan förändras över tid..

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav David H » 26 sep 2021 11:44

klorofyll skrev:
rekoj skrev:
Enligt MBTI-teori skulle detta i så fall innebära att du är primärt introvert intuitiv och med känsla som främsta stödfunktion. Jag tror det kan stämma. Vi två är inte så olika varandra.

Det känns som att du är mer diplomatisk, men det är svårt att uppleva sig själv... Jag ser det här testet som ganska trovärdigt, men att man (naturligtvis?) kan förändras över tid..


Största utmaningen tror jag kan vara att inte övertolka. Verkligheten är komplex. Här kanske du hittar en liten pusselbit...men försöker du trycka in pusselbiten på fel plats finns också risken att den bara skapar mer oreda än klarhet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Algotezza » 26 sep 2021 12:16

Everything is but nothing happens.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Anders » 26 sep 2021 13:08

Söndagsintervjun med Alice Staffan Beckman. Lärde man sig något av den? Tror inte det. De som föds i en spännande kommunitet lever sen spännade liv, och vågar ta ut svängarna. Hade gärna hört lite mer om hans barndom. Nej, inte mycket nytt där, men behaglig lyssning.

Vad bourdieu skriver om Staten som producent av våra tankekategorier, hur vi tänker. Har fått mig att tänka lite nytt i alla fall. Och fundera på om Sverige konstruerats på samma sätt som Bourdieu menar att Frankrike har konstruerats.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav klorofyll » 26 sep 2021 17:23

rekoj skrev:
klorofyll skrev:
rekoj skrev:
Enligt MBTI-teori skulle detta i så fall innebära att du är primärt introvert intuitiv och med känsla som främsta stödfunktion. Jag tror det kan stämma. Vi två är inte så olika varandra.

Det känns som att du är mer diplomatisk, men det är svårt att uppleva sig själv... Jag ser det här testet som ganska trovärdigt, men att man (naturligtvis?) kan förändras över tid..


Största utmaningen tror jag kan vara att inte övertolka. Verkligheten är komplex. Här kanske du hittar en liten pusselbit...men försöker du trycka in pusselbiten på fel plats finns också risken att den bara skapar mer oreda än klarhet.

Absolut. Jag har mycket vaga uppfattningar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav Algotezza » 27 sep 2021 10:21

hakkapeliitta skrev:Läste en gång om att aspbergers har svårt att ljuga. Hur kan det komma sej? GW tycker jag är en rätt typisk aspie, insnöad i en speciell fråga.
Men just detta att aspbergers har svårt att ljuga är en fråga som har sysselsatt mej länge. Varför?


Varför skulle GW ha aspbergers?

Symtom på Aspergers syndrom

Svårigheter i socialt samspel, undvikande beteende eller oförmåga till sociala kontakter. ...
Speciella begränsade intressen. ...
Behov av strikta rutiner. ...
Svårighet att förstå humor, ironi och liknelser. ...
Motorisk klumpighet. ...
Känslighet för ljud, ljus, beröring och smaker.

Källa. https://doktor.se/fakta-rad/aspergers-syndrom/
Algotezza aka Algotezza

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav David H » 27 sep 2021 18:04

Anders skrev:Vad bourdieu skriver om Staten som producent av våra tankekategorier, hur vi tänker. Har fått mig att tänka lite nytt i alla fall. Och fundera på om Sverige konstruerats på samma sätt som Bourdieu menar att Frankrike har konstruerats.


Det finns ganska många studier som tillämpat Bourdieus metod och begrepp på svenska förhållanden. Kanske skulle du finna det intressant att läsa exempelvis Mikael Palmes avhandling: Det kulturella kapitalet: Studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988–2008
http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/p- ... 6-diss.pdf

Handlar om reproduktion av klass i det svenska skolsystemet. Ganska lättsam läsning för att vara en doktorsavhandling tycker jag. Det ingår tre artiklar på svenska, och två på franska...men artiklarna på franska kan man ju hoppa över.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav klorofyll » 28 sep 2021 14:29

Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Läste en gång om att aspbergers har svårt att ljuga. Hur kan det komma sej? GW tycker jag är en rätt typisk aspie, insnöad i en speciell fråga.
Men just detta att aspbergers har svårt att ljuga är en fråga som har sysselsatt mej länge. Varför?


Varför skulle GW ha aspbergers?

Symtom på Aspergers syndrom

Svårigheter i socialt samspel, undvikande beteende eller oförmåga till sociala kontakter. ...
Speciella begränsade intressen. ...
Behov av strikta rutiner. ...
Svårighet att förstå humor, ironi och liknelser. ...
Motorisk klumpighet. ...
Känslighet för ljud, ljus, beröring och smaker.

Källa. https://doktor.se/fakta-rad/aspergers-syndrom/


Kanske därför att GW behöver ha en anställd eller medarbetare som förklarar för utomstående vad han menar... Nej, det var längesedan jag såg på tv så jag ska inte uttala mig om sådant jag inte vet något om...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav klorofyll » 28 sep 2021 14:42

"Forskare hos University of Utah har konstaterat att förfäder som Homo erectus och Homo ergaster utgjorde totalt 55 500 människoindivider, räknat med 18 500 avelspar (men kan ha uppgått till 26 000 avelspar som allra mest), när dessa spred sig över Afrika, Europa och Asien för 1,2 miljoner år sedan, vilket understeg bestånden hos dagens utrotningshotade schimpans- och gorillaarter. Även Homo sapiens ska ha varit nära utrotning för omkring 70 000 år sedan, troligen på grund av ett mycket kraftigt utbrott av supervulkanen Toba på Sumatra, med ett bestånd på omkring 100 000 (enligt vissa uppgifter upp till nästan en miljon) som ska ha minskat till högst 15 000 individer (enligt vissa uppgifter endast ett 40-tal till 1 000 avelspar)." - Wikipedia

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lärt dig idag eller i veckan...

Inläggav klorofyll » 28 sep 2021 17:07

Hur levde dessa 15 000 individer för 70 000 år sedan?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster