Varför rider vi fortfarande hästar?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
DinaraIB
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 okt 2021 20:39

Varför rider vi fortfarande hästar?

Inläggav DinaraIB » 11 nov 2021 17:09

Vi är nu i ett väldigt PK och moralisk "rätt" samhälle och tid. Så min lilla fråga är varför rider vi människor fortfarande hästar rekreativti. Folk som utövar den hobbyn säger att det är för att dom älskar hästar. Jag förstår det. Dom tar väldigt mycket hand om sina hästar och sannerligen älskar dom. Men varför rida ett djur då.
Om hästarna fick välja själva så skulle dom föredra att inte bli ridna. Så om vi älskar dom varför inte göra det på riktigt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför rider vi fortfarande hästar?

Inläggav Algotezza » 12 nov 2021 11:56

Skulle alla husdjur kanske må väl av att släppas fria, även de av människan fram- och sönderavlade som är mer eller mindre beroende av oss?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför rider vi fortfarande hästar?

Inläggav Anders » 15 nov 2021 23:53

Katten, är den så sönderavlad? De går väl runt och sprider gener? Eller kastrerar man alla katter typ?
Katten känns som ett djur som har valt att bo med oss. Vi började jordbruka, råttorna drogs till spannmålslagren kattorna drogs till råttorna och var mysigt mjuka. Vi och katten har väl etablerat en win-win? Och de knallar ju omkring lite som de vill, grannkattsjäveln tillexempel som jag slänger vatten på.

Är katter OK, Dinara?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Varför rider vi fortfarande hästar?

Inläggav scirocco » 16 nov 2021 01:04

Om vi slutar använda vissa djur som kor och hästar blir de inte fria i vår natur. De kommer inte att finnas. Vildkatterna eller gårdskatterna har minskat och färre blir de

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför rider vi fortfarande hästar?

Inläggav Algotezza » 16 nov 2021 09:32

Anders skrev:Katten, är den så sönderavlad? De går väl runt och sprider gener? Eller kastrerar man alla katter typ?
Katten känns som ett djur som har valt att bo med oss. Vi började jordbruka, råttorna drogs till spannmålslagren kattorna drogs till råttorna och var mysigt mjuka. Vi och katten har väl etablerat en win-win? Och de knallar ju omkring lite som de vill, grannkattsjäveln tillexempel som jag slänger vatten på.

Är katter OK, Dinara?


Jag tänkte närmast på hundar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför rider vi fortfarande hästar?

Inläggav Anders » 16 nov 2021 15:14

Algotezza skrev:
Anders skrev:Katten, är den så sönderavlad? De går väl runt och sprider gener? Eller kastrerar man alla katter typ?
Katten känns som ett djur som har valt att bo med oss. Vi började jordbruka, råttorna drogs till spannmålslagren kattorna drogs till råttorna och var mysigt mjuka. Vi och katten har väl etablerat en win-win? Och de knallar ju omkring lite som de vill, grannkattsjäveln tillexempel som jag slänger vatten på.

Är katter OK, Dinara?


Jag tänkte närmast på hundar.

Förstod det. Katterna har haft en lite annan resa. Nog därför jag skulle kunna tänka mig en katt som husdjur, om jag bodde mer lantligt. Hund är det inte fråga om.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
DinaraIB
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 okt 2021 20:39

Re: Varför rider vi fortfarande hästar?

Inläggav DinaraIB » 18 nov 2021 15:06

Anders skrev:Katten, är den så sönderavlad? De går väl runt och sprider gener? Eller kastrerar man alla katter typ?
Katten känns som ett djur som har valt att bo med oss. Vi började jordbruka, råttorna drogs till spannmålslagren kattorna drogs till råttorna och var mysigt mjuka. Vi och katten har väl etablerat en win-win? Och de knallar ju omkring lite som de vill, grannkattsjäveln tillexempel som jag slänger vatten på.

Är katter OK, Dinara?


Lätt att katter är ok. Anders.
Jag menar exakt så Win win. Fast personligen så skiter jag själv i katter helt. ( för att jag är allergisk mot dom ) .
Och tycker dom är sluga som fan ahahhahah.
Hundar, fiskar, får.... listan kan va lång. Jag har inget emot att vi har kor och äter djur. Det är just hästen i fråga. Att rida den i ett modernt samhälle med. Där cycklar tex fins som alternativ. Jag pratar inte om Kambodja tex där folk fortfarande använder tjurar för att plöja. Beduiner använder kameler som färdsätt. Nomadiska folk i Asien rider hästar lika så pga att dom lever med dom.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför rider vi fortfarande hästar?

Inläggav Anders » 19 nov 2021 08:07

Hästarna var ju det samfärdsmedel som fanns, ffa före tågen. Vagn för de flesta, Ridhästen lite av en sportbil. Kulturellt en stark statussymbol vid ridning, annars mest ett arbetsredskap. Har själv aldrig suttit på en häst, men antar att det är en skaplig fartkänsla. Tar sig fram snabbt. Och hästen som djur tycks ha en hypnotisk kraft, ffa på unga flickor. Dock mest antagligen, en statussymbol.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster