Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav Smisk » 20 dec 2022 15:37

Pollen skrev:Hur ska vi utveckla gemensamma referensramar för ateister och polyteister? För upplevelsefundamentalister och empiriker? För köttätare och veganer? För X och Y?

Hur ser den gemensamma referensramen ut om Smisk får bestämma?


Det viktiga är att man väljer att värdera bägges syn och strävar efter att förstå den.
Annars finns inget meningsutbyte. Ett sätt att skapa en gemensam referensram är att definiera saker i termer bägge kan förstå.
Om vi bägge gillar film och spel eller sport kan man använda metaforer som har med det att göra exempelvis.
Att då sträva efter att hitta gemensamma saker man kan skapa en gemensam referensram med har då värde.

Jag har inte menat att man skall komma fram till samma saker, ha samma intressen eller åsikter.
Det är endast medvetenheten, förståelsen och att sätta värde på dem som är viktigt, inte vilka åsikter man har.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav xion » 21 dec 2022 12:07

Man bör avhålla sig från att använda alltför svåra ord. Svåra ord kan vara sådana ord som inte ingår i normalt språkbruk.
Att använda ord som inte är direkt begripliga för alla är en form av härskarteknik som stänger ute och vill ge sken av överlägsenhet.
Filosofi ska vara tillgänglig för alla. Filosofiska tankar kräver ingen speciell utbildning. Att svänga sig med svåra ord och invecklat språk kan vara ett sätt att göra sig märkvärdig och lura andra att man har något viktigt att säga, fast det bara är en variant av kejsarens nya kläder.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav Illusionen » 25 dec 2022 20:00

-
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav David H » 16 jan 2023 00:36

xion skrev:Man bör avhålla sig från att använda alltför svåra ord. Svåra ord kan vara sådana ord som inte ingår i normalt språkbruk.
Att använda ord som inte är direkt begripliga för alla är en form av härskarteknik som stänger ute och vill ge sken av överlägsenhet.
Filosofi ska vara tillgänglig för alla. Filosofiska tankar kräver ingen speciell utbildning. Att svänga sig med svåra ord och invecklat språk kan vara ett sätt att göra sig märkvärdig och lura andra att man har något viktigt att säga, fast det bara är en variant av kejsarens nya kläder.


Delvis är jag benägen att hålla med, men det är knepigt. Jag menar att filosofi är något som angår alla. Vad som är sant angår alla. Att vara en äkta och ärlig människa är inte heller något som ska behöva kräva någon särskild utbildning. Det handlar om livet som vi lever varje dag.

Gällande "svåra ord", så kan jag inte säga att det är något som stör mig, så länge jag uppfattar dess användning motiverad. Syftet med dessa ord borde dock inte vara att exkludera andra. Att använda ett "nytt" ord eller svårare uttryck, kan ibland vara en fördel tänker jag, för det innebär att andra inte i samma utsträckning kommer ha felaktiga förutfattade meningar om vad man menar.
Att lära sig ett nytt ord kan ibland kräva en del ansträngning, men ibland kan det va värt det tänker jag...

Jag vill att vi ska kunna mötas på "samma" nivå. Visst gäller det delvis då att kunna anpassa sig efter den jag pratar med. På ett forum så här kan det va lite knepigt, för vem är det jag diskuterar med? Knappast kan jag ju tillmötesgå alla som läser detta. De flesta kommer nog missförstå vad jag menar... men det är väl nåt jag får leva med. Här finns sällan möjlighet att sitta ner och prata med någon enskilt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav Anders » 16 jan 2023 07:26

För min egen del är det rätt ok att man använder ord inom akademisk filosofi. Särskilt då jag var ny på forumet och Avantgardet, JR Auk och den dåtida Algot hade mer diskurser så sporrade det mig, som knappt tänkt akademisk filosofi förrän vid 40+, till att googla, läsa på. På en del amerikanska och brittiska forum om filosofi kan det dock gå för långt.

Har svårare för typer som ger sig på relativt ovana forumister med aggressiv argumentation.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav Algotezza » 16 jan 2023 16:58

Anders skrev:För min egen del är det rätt ok att man använder ord inom akademisk filosofi. Särskilt då jag var ny på forumet och Avantgardet, JR Auk och den dåtida Algot hade mer diskurser så sporrade det mig, som knappt tänkt akademisk filosofi förrän vid 40+, till att googla, läsa på. På en del amerikanska och brittiska forum om filosofi kan det dock gå för långt.

Har svårare för typer som ger sig på relativt ovana forumister med aggressiv argumentation.


Den nutida Algot(ezza) tappar stundom intresse för detta forum pga (i hans/mina ögon) rätt mycket rundgång. Det är förmodligen en nödvändighet som ett led i att "smälta" andras ord - och kanske även egna.

Mitt ideal är varken cirkelrörelsens rundgång eller det linjära, utan kretsloppstänkandet spiralgång. Att man tillsammans kan "komma tillbaka till utgångspunkten men på en högre nivå av förståelse".

Jag jobbar fortfarande som webblärare för Hermods, i filosofi och religion(skunskap) om någon undrar. Jag är alltså hybridpensionär eller jobbonär.

I och för sig kan jag tänka mig att starta lite inspirerande trådar - för mig själv och andra.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav David H » 17 jan 2023 00:06

Anders skrev:För min egen del är det rätt ok att man använder ord inom akademisk filosofi. Särskilt då jag var ny på forumet och Avantgardet, JR Auk och den dåtida Algot hade mer diskurser så sporrade det mig, som knappt tänkt akademisk filosofi förrän vid 40+, till att googla, läsa på. På en del amerikanska och brittiska forum om filosofi kan det dock gå för långt.


Jag tänker det är viktigt att göra skillnad mellan att å ena sidan använda svåra ord, invecklade resonemang och citera diverse historiska personer, å andra sidan att lägga an en högfärdig och överlägsen attityd.
Det första behöver inte medföra det andra, men i praktiken är det nog ofta ändå vad som händer. Att det skapas någon slags informell hierarki där de som använder svåra termer hamnar högst upp. Just på det här forumet tycker jag det dock inte märks så tydligt. (men begrepp som "makt" och "hierarki" är svåra att diskutera tycker jag, typiskt sådant som är "svårt att sätta fingret på")

Anders skrev:Har svårare för typer som ger sig på relativt ovana forumister med aggressiv argumentation.


Hm..också en knepig fråga. Det är nog många som inte är bekväma med aggressiv argumentation, även bland hyfsat vana forumister. Men för meningsfull diskussion tycker jag också att man ska kunna diskutera på allvar, och då funkar det inte alltid att det bara ska va snällt och myspys.
Det har hänt förut att medlemmar avbrutit sin medverkan på detta forum pga de upplevt otrevligt bemötande från andra. Och risken finns såklart att det kan hända igen. Och jag kan tycka det vore tråkigt om vi förlorade någon mer av forumets stammisar pga denna anledning.
Bästa sättet att hantera detta tror jag dock inte är att försöka sätta nån munkavle på de som uppfattas som aggressiva, utan då snarare ser jag som ett viktigt mål att stärka och stötta de som känner sig utsatta. Försöka ingjuta styrka i den som vågar visa sårbarhet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav Anders » 17 jan 2023 07:37

Algotezza skrev:Mitt ideal är varken cirkelrörelsens rundgång eller det linjära, utan kretsloppstänkandet spiralgång. Att man tillsammans kan "komma tillbaka till utgångspunkten men på en högre nivå av förståelse".
:

I och för sig kan jag tänka mig att starta lite inspirerande trådar - för mig själv och andra.

Det tycks vara lika svårt här som på alla andra sociala media, det här att ”tillsammans” tänka. Och inget nytt här heller, kollar man iäldre trådar är det gott om käbbel, nästan mer förr. Ibland tänker jag att det saknas plattformar online för såna diskussioner, eller som tråden antyder, tillvägagångssätt.

Om vi backar lite här - hur uppstår de goda samtalen?

(Och starta gärna nya trådar:) )
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav Algotezza » 17 jan 2023 11:31

Anders skrev:
Algotezza skrev:Mitt ideal är varken cirkelrörelsens rundgång eller det linjära, utan kretsloppstänkandet spiralgång. Att man tillsammans kan "komma tillbaka till utgångspunkten men på en högre nivå av förståelse".
:

I och för sig kan jag tänka mig att starta lite inspirerande trådar - för mig själv och andra.

Det tycks vara lika svårt här som på alla andra sociala media, det här att ”tillsammans” tänka. Och inget nytt här heller, kollar man iäldre trådar är det gott om käbbel, nästan mer förr. Ibland tänker jag att det saknas plattformar online för såna diskussioner, eller som tråden antyder, tillvägagångssätt.

Om vi backar lite här - hur uppstår de goda samtalen?

(Och starta gärna nya trådar:) )


De goda samtalen är mer möjliga live i den fysiska verkligheten, när man ser och hör varandra och ser varandra som fysiska/biologiska varelser och verkliga personer, och träffas över en öl eller en kopp kaffe (med tillbehör). På nätet objektifierar vi ofta varandra, avpersonifierar varandra, och idag vet man ju inte vad som har AI och en människa bakom, men i alla år jag varit på nätet upplever jag att vi sett varandra på digitalt avstånd och därför blir samtalet inte det goda samtalet, utan ibland lite i monologform. Lite elakare ibland, mer inhumant, icke-lyssnande...

Bäst på nätet är mina privata samtal med andra skribenter på poeter.se. Fungerar inte en-til-en-samtal bäst digitalt? undrar jag.
Göran Egevad egevad@gmail.com

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav David H » 18 jan 2023 17:18

Algotezza skrev:
De goda samtalen är mer möjliga live i den fysiska verkligheten, när man ser och hör varandra och ser varandra som fysiska/biologiska varelser och verkliga personer, och träffas över en öl eller en kopp kaffe (med tillbehör). På nätet objektifierar vi ofta varandra, avpersonifierar varandra, och idag vet man ju inte vad som har AI och en människa bakom, men i alla år jag varit på nätet upplever jag att vi sett varandra på digitalt avstånd och därför blir samtalet inte det goda samtalet, utan ibland lite i monologform. Lite elakare ibland, mer inhumant, icke-lyssnande...

Bäst på nätet är mina privata samtal med andra skribenter på poeter.se. Fungerar inte en-til-en-samtal bäst digitalt? undrar jag.


Jag är benägen att instämma i detta. Samtal blir överlag bättre i fysiska verkligheten, pga anledningar som du påpekar. Men det finns andra fördelar med den digitala kommunikationen, menar jag, och de typiska nackdelarna med digital kommunikation tror jag i alla fall delvis går att överbrygga.
Fördelar med skriftlig kommunikation är bland annat: mer tid att tänka efter och formulera vad man menar, lättare att nå ut till fler samtidigt. Orden stannar också kvar och kan läsas även i efterhand.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav David H » 18 jan 2023 18:24

Anders skrev:
Om vi backar lite här - hur uppstår de goda samtalen?


Denna fråga har jag försökt besvara flera gånger om, men om jag får försöka sammanfatta några av de synpunkter jag kommit fram till:

1. Lyssna och försök förstå vad andra personen menar
De allra flesta texter kan tolkas på många olika sätt. Det kan vara bra att försöka förstå andra personen på det sätt som den själv vill bli förstådd. Detta är dock verkligen lättare sagt än gjort. Ett tips kan vara att fråga, och be om förtydligande av vad personen menar.

2. Mata inte trollen
Svara i första hand på inlägg som du tycker visar god ambition, och inte på inlägg som du tycker visar dålig attityd (t ex är ignorant, nedsättande eller offtopic).

3. Låt trädets stam växa uppåt
Jag tänker att en sund tråd kan beskrivas likt ett träd. Ett friskt träd kan ha diverse förgreningar, grenar som sticker ut åt sidan, men själva stommen växer uppåt. På liknande sätt tänker jag det kan va naturligt att en forumtråd innehåller vissa sidospår, som kanske inte direkt besvarar trådens frågeställning. Men om trådens frågeställning helt bortses från kommer tråden tappa riktning och spåra ur.

4. Försök svara på den fråga som ställs
De flesta frågor ställs för att frågeställaren vill ha ett svar. Läs gärna frågan och försök svara så gott du kan. Är det något du är osäker kring kan du svara att du inte vet, eller ställa en motfråga och be om förtydligande.

5. Visa andra respekt
Tänk dig att personen du diskuterar med är en annan levande människa. Hur vore det om du träffat denna person i fysiska verkligheten? Skulle du då uttryckt dig annorlunda? Om du jämför med någon av dina närmaste anhöriga, hur skulle du bemött då?

6. Våga vara ärlig
Det här är ju trots allt ett filosofiforum, så då borde väl sanningen få komma fram. Att även skriva sådant som är känsligt och pinsamt kan då vara viktigt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav Anne » 21 jan 2023 22:50

Jag har varit med på ett par katt utställningar. Katten placerades på domarbordet. Katterna får ett bedömningsprotokoll.
En katt som jamade fick kommentaren "oanade röstresurser". En annan katt hoppade ner från domarbordet och tog en runda. Domarens replik var "Han är snabb".
Det är väl gulligt?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav hakkapeliitta » 22 jan 2023 00:28

Anne skrev:Jag har varit med på ett par katt utställningar. Katten placerades på domarbordet. Katterna får ett bedömningsprotokoll.
En katt som jamade fick kommentaren "oanade röstresurser". En annan katt hoppade ner från domarbordet och tog en runda. Domarens replik var "Han är snabb".
Det är väl gulligt?

Jag har aldrig haft en katt eller hund men lillsyrran köpte en (rasren?) hund för 15000, vet ej vilken ras men den är för jävligt liten, som en....råtta.
Han/hon blir alltid jätteglad när jag är på besök, hoppar vilt. Vi tillhör samma gäng sen födseln. Hunden när den har lugnat ner sej och sitter i soffan och stirrar på mej har psykoblicken, jäkligt stora ögon har den som uttsående ögonglober, känns obehagligt som om den vill attackera och äta upp mej.

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav David H » 15 mar 2023 14:34

Jag tror att alla kan känna igen sig i att samtalen ibland upplevs vara på en slags goddag-yxskaft nivå, och visst kan detta kännas aningen frustrerande…men samtidigt tänker jag också att det gäller att acceptera att det är precis hur det kan vara.
Alla har olika intresseområden och olika kompetenser. Med en person kan det vara lätt att prata med om en sak, och med en annan person kan det vara lätt att prata om något annat. Och på nåt sätt tänker jag det gäller att arbeta utifrån de förutsättningarna. Det går inte att räkna med att man ska få någon annan att helt ändra sitt intressefokus.
Jag försöker tänka på hur jag själv kan ändra mitt intressefokus. Till viss del är det nog möjligt, men till viss del tänker jag också det ibland är mer givande att fokusera på det egna perspektivet
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tillvägagångssätt för meningsfull diskussion/samtal på filosofiforum

Inläggav David H » 24 mar 2023 23:44

Citerar från tråden om Vedergällning som rättslig princip
hakkapeliitta skrev:Vore bra David om du kom till pudelns kärna.
Du skriver alltid mångordigt ungefär som att du tänker högt.
Det är en konst att sila snacket.
Att komprimera tankar till några få meningar är en konst och visar att skribenten har tänkt igenom sina tankar några rundor.


Jag tar tacksamt emot tips om hur jag kan göra för att uttrycka mig mer koncist. Men att svara på inlägg som inte berör en tråds frågeställning, tar mig knappast närmare pudelns kärna.
Att vara hyfsat påläst och ha förmåga att hålla sig till trådämne tänker jag är viktigt för att kunna ha meningsfull diskussion på filosofiforum, och i dessa avseenden upplever jag att du har en del brister.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster