Vilken filosof skulle du helst bjuda in till filosofiforum?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken filosof skulle du helst bjuda in till filosofiforum?

Inläggav Anders » 24 apr 2023 22:09

David H skrev:
Anders skrev:Lite nyfiken, var skrev W om att målet med filosofi är rättvisa? Skulle vilja se hur han formulerade det.


De här deja vu-upplevelserna... jag vet inte vad jag ska göra för att bättre hantera det. Jag vet inte hur många gånger det hänt att du Anders kommer med ett påstående eller ställer en fråga som jag tycker är bra, och glad i hågen tar jag mig tid och formulerar ett svar... och så väntar jag förväntansfullt på hur du ska motta mitt svar. Men så resulterar det i att jag får ingen respons alls på svaret jag skriver, och så känner jag mig något snopen.
Och sen några månader eller några år senare, så återupprepar du igen samma påstående eller fråga.

Bara för att ta som exempel, från Wittgenstein-tråden 21/9 - 2021:
David H skrev:
Anders skrev:Nu blir jag nyfiken - var skriver W om att filosofin mål är att uppnå rättvisa?


Han skriver framför allt om det i avsnittet "Philosophy" som är en del av "The Big Typescript". I en av underrubrikerna till avsnittet Philosophy har Wittgenstein skrivit “THE GOAL [OF PHILOSOPHY]: THE TRANSPARENCY OF ARGUMENTS. JUSTICE.”. Och det vidareutvecklas i exempelvis detta citat “Our only task is to be just. That is, we must only point out and resolve the injustices of philosophy, and not posit new parties—and creeds.”

Referens: viewtopic.php?f=1&t=9088&p=301586&hilit=justice#p301586

Finns det något vi kan göra för att bryta denna trend?


Fan sorry, minne är inte min superpower förrän saker ramlar på plats och dessutom tror jag jag missade det svaret. Det kanske båda gångerna var en lite typ djärv eller slarvig fråga. Nu missade jag nog ditt förra svar, men borde förstått, recan då jag formulerade frågan att svaret på en sådan fråga borde lett till en boks läsning för att få hela sammanhanget.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken filosof skulle du helst bjuda in till filosofiforum?

Inläggav Anders » 24 apr 2023 22:42

Kan säga det, du är inte den ende… mitt minne är i vissa avseenden jag inte förstår själv kass och det har det alltid varit. Jag kan aldrig berätta nåt för nån för jag minns inte om jag redan berättat det för den personen. Och om jag läst nåt kan jag aldrig redogöra för det jag läst. Men det hamnar ändå i den djupare förståelsen, och på nåt sätt ökar min … visdom eller förmåga att förstå. Läste Heideggers Sein und Zeit i början av mitt intresse för filosofi och jag tyckte inte jag fattade nåt, och kan inte redogöra för just nåt han skrev. Men konstigt nog har den ändå påverkat mig starkt.

Får väl gå nån kurs, lobotomera mig eller nåt :(
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster