Vad är du rädd för?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Vad är du rädd för?

Inläggav David H » 20 okt 2023 13:16

Vad är du rädd för? Till exempel spindlar, tandläkare eller döden? Smått som stort, fritt fram att berätta!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är du rädd för?

Inläggav David H » 20 okt 2023 14:17

Själv är jag inte särskilt rädd för spindlar, men ormar är desto obehagligare…
Tandläkaren är jag inte förtjust i…men när de kallar mig så kommer jag, och det brukar inte resultera i större besvär.
Jobbigare är det i situationer där jag måste ta eget ansvar…t ex när det krånglar med ögonen, och jag behöver ta eget initiativ till att boka ögonundersökning, finns det alltid en massa undanflykter. Och jag är väl rädd för att känna mig anklagad, när de frågar - varför kom du inte tidigare???

Jag är inte rädd för att ställa mig på vågen eller ta blodtryck, så länge jag håller mig till ett sunt leverne, och jag förstår att kontrollerna kommer visa bra värden. Men när jag slutar träna och inte tillämpar nån sötsakkontroll, då blir plötsligt den där vågen skrämmande objekt som jag helst inte vill se.

Döden brukar jag inte tänka aktivt på..men det är klart skulle döden kliva fram och hota mig, visst skulle jag nog känna viss rädsla då. Jag tänker dock att det är en slags hanterbar rädsla, och sådana rädslor tenderar att inte vara lika skrämmande
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är du rädd för?

Inläggav David H » 22 okt 2023 00:17

Att säga rakt ut vad jag tycker och tänker? Ja, det är jag ganska ofta rädd för. Ibland kan jag t ex vara rädd för att säga något för att det skulle påverka stämningen negativt. Och när jag då verkligen samlar mod för att säga något sådant, ganska ofta kan jag märka det påverkar stämningen positivt istället.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är du rädd för?

Inläggav David H » 24 okt 2023 11:36

Om jag är rädd för att säga vad jag är rädd för? Ibland är det så. Beror på hur trygg jag känner mig i situationen, tänker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är du rädd för?

Inläggav xion » 25 okt 2023 05:55

David H skrev:Vad är du rädd för? Till exempel spindlar, tandläkare eller döden? Smått som stort, fritt fram att berätta!

När jag var barn var jag rädd för huggormar, hundar, getingar, bromsar och stora djur som kunde skada mig (hästar, kor t.ex.)
Det har blivit bättre med åren utom för getingar.
Döden är jag inte rädd för. Det vore meningslöst.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är du rädd för?

Inläggav David H » 26 okt 2023 11:13

xion skrev:Döden är jag inte rädd för. Det vore meningslöst.


Ändå är det väl så att många av våra rädslor (kanske alla?) är det svårt att förklara rationell grund till?

Jag känner i alla ganska ofta att jag blir rädd och nervös för att säga eller göra saker utan att riktigt kunna förklara varför.

Igår hade jag exempelvis ett samtal med min chef där jag föreslog en frivillig lönesänkning. Jag blev nervös och tyckte det kändes läskigt att fråga min chef om detta, men hur ska jag egentligen förklara grunden för denna rädsla? Rädslan för att bli uppfattad som konstig kanske, eftersom det inte hör till vanligheten att medarbetare erbjuder frivillig lönesänkning?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är du rädd för?

Inläggav xion » 26 okt 2023 15:40

David H skrev:
xion skrev:Döden är jag inte rädd för. Det vore meningslöst.


Ändå är det väl så att många av våra rädslor (kanske alla?) är det svårt att förklara rationell grund till?

Jag känner i alla ganska ofta att jag blir rädd och nervös för att säga eller göra saker utan att riktigt kunna förklara varför.

Igår hade jag exempelvis ett samtal med min chef där jag föreslog en frivillig lönesänkning. Jag blev nervös och tyckte det kändes läskigt att fråga min chef om detta, men hur ska jag egentligen förklara grunden för denna rädsla? Rädslan för att bli uppfattad som konstig kanske, eftersom det inte hör till vanligheten att medarbetare erbjuder frivillig lönesänkning?


Rädslan för det sistnämnda kan grunda sig i att det kan uppfattas som att man själv tycker att man inte gör ett bra jobb, Eller att man inte är ambitiös. Eller att man kan uppfattas som knäpp.
När det gäller rädslan för små djur så kan det vara nedärvda instinkter som härrör från giftiga eller smittobärande djur.
När det gäller döden, så är det en överlevnadsfördel för arten att undvika sådant som kan döda eller skada en.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är du rädd för?

Inläggav Algotezza » 22 jan 2024 22:11

Jag är rädd för att familjemedlemmar och andra nära och kära skall bli sjuka, skadas eller dö.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster