Språkliga iakttagelser

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Språkliga iakttagelser

Inläggav Algotezza » 23 jan 2024 08:53

Det saknas tyvärr en språkavdelning på detta forum så jag skapar en tråd här.

Har ni lagt märke till nya ord och sammansättningar, sätt uttrycka sig på sistone på svenska?

Jag hörde ordet följartung häromdagen, använt för en person med t.ex. en blogg eller podd med många följare.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Språkliga iakttagelser

Inläggav Anders » 23 jan 2024 14:32

Ett antal av de här keff och ania flukturerade hemmavid ett kort tag innan de lämnade boet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Språkliga iakttagelser

Inläggav Algotezza » 23 jan 2024 16:05

Anders skrev:Ett antal av de här keff och ania flukturerade hemmavid ett kort tag innan de lämnade boet.


Aina eller ania?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Hubert
Inlägg: 214
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Språkliga iakttagelser

Inläggav Hubert » 24 jan 2024 00:20

Imponerande!
Hur visste du: "Jag hörde ordet följartung häromdagen, använt för en person med t.ex. en blogg eller podd med många följare."

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Språkliga iakttagelser

Inläggav Algotezza » 24 jan 2024 04:50

Hubert skrev:Imponerande!
Hur visste du: "Jag hörde ordet följartung häromdagen, använt för en person med t.ex. en blogg eller podd med många följare."


Intressant iakttagelse.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Språkliga iakttagelser

Inläggav Anders » 04 apr 2024 19:19

Då ni hör ett ord, namn eller fras uttalas som ger er en kick,inte nödvändigtvis ordets innebörd, lika mycket ordets blotta ljud, vad framkallar det hos er? Kanske ordet tolft?

En del skall tydligen se färger, jag hör musik. Och ibland tvärt om, då nån får till ett häftigt, oväntat ljud i en låt kan jag höra ord. Just tolft i The Kills - Hook and Line, då de får in ett pinballljud på rätt ställe.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Språkliga iakttagelser

Inläggav David H » 04 apr 2024 20:43

Anders skrev:Då ni hör ett ord, namn eller fras uttalas som ger er en kick,inte nödvändigtvis ordets innebörd, lika mycket ordets blotta ljud, vad framkallar det hos er? Kanske ordet tolft?

En del skall tydligen se färger, jag hör musik. Och ibland tvärt om, då nån får till ett häftigt, oväntat ljud i en låt kan jag höra ord. Just tolft i The Kills - Hook and Line, då de får in ett pinballljud på rätt ställe.


Jag har spelat mycket Scrabble/Alfapet, då skapar jag oftast ord utifrån hur ord brukar byggas upp strukturellt. Sitter jag till exempel med bokstäverna aehmnrä...så sorterar jag direkt h först, då det är en bokstav som är vanligast i inledning av ord, sedan sätter jag dit ä:et eftersom inledande h behöver åtföljas av en vokal, och vokaler som u,y,å,ä,ö finns vanligtvis i förled till ord. Då har jag "hä..." som start sedan aemnr kvar, och då vet jag att -are är ett vanligt slutled i många ord, så jag sätter dessa bokstäver sist. Kvar har jag bara mn, och den naturliga följden av den bokstavskombinationen är att m kommer före n... sammantaget har vi då alltså hä+mn+are=hämnare. Det är en typ av ord som helt skapar sig själv, och är i princip omöjligt att missa när man fått in detta tänkande.

Andra ord kommer mer som ett pang... till exempel, aeoublns, då gäller det att se nån slags helhet och dra till med: nebulosa. Sådana ord är ju på sätt och vis lite häftigare, och ger mer av en kick att komma på.

I övrigt har jag nog väldigt svårt för att förstå vad du menar. Men när jag läser vad du skriver får det mig att tro att Jung måste ha haft rätt i sin teori om psykologiska typer...eftersom det du skriver signalerar för mig en möjlighet om att det skulle kunna gå att vara medveten om introverta (subjektsriktade) sinnesförnimmelser, vilket för mig annars är ganska svårgreppbart.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster