Minnet

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Minnet

Inläggav xion » 29 jan 2024 00:58

Kiosken

Jag har begåvats med ett mycket bra minne. Jag minns mycket mer än andra människor, har jag märkt. Särskilt episodminnet är bra. Det innebär att man minns en episod och kommer ihåg en massa detaljer. Det spelas upp som en filmsekvens, där bilder händelser och tankar som hör till står kristallklara. Ett exempel kan vara när man sitter i ett älgpass en hel vecka och plötsligt kommer en älg som man lyckas skjuta. Denna "episod" kommer att fastna i minnet så att man den blir något man kan berätta med alla detaljer många år efteråt.

I natt drömde jag att jag hade köpt en nedlagd gammal korvkiosk. Den låg i anslutning till min tomt. Varför jag köpte den minns jag inte men jag köpte den av en nära bekant, Många inventarier fanns kvar men det mesta var ur funktion. Genom drömmen kom jag att tänka på det här med kiosker.
När jag var barn var det en i villakvarteret som byggde och öppnade en kiosk i anslutning till sin tomt. Jag var kanske 7-8 år gammal. Jag har många minnen därifrån. Jag hade en krona i veckopeng på den tiden. Sålunda utrustad gick jag en gång i veckan dit och handlade godis för denna "förmögenhet". Man fick mycket för en krona på den tiden. Jag kunde stå där hur länge som helst och och välja och fråga vad allting kostade.

Det blev en ny ägare till kiosken som hette Klang. Jag skulle tro att han såg mig som "a pain in the ass" men han klagade aldrig inte ens när han fick stå och räkna ner etthundra ettöres skumbilar i en påse. En sak jag minns från "Klangen" är att han en gång sa att det skulle bli regn för att han såg att träden vände på bladen. Jag tänkte att det är väl bara vinden som gör det, Men senare har jag lagt märke till detta många gånger. Dom gör faktiskt det när det ska bli regn. Särskilt tydligt syns det på rönnbladen. Bladskaftet blir som en skruv. När det slutar regna och solen kommer fram så vänder bladet tillbaka igen. Inget konstigt det här egentligen. Vi ser ju maskrosorna i gräsmattan. När det är natt eller regn så fäller blommorna ihop sig. När solen tittar fram så strålar dom som små solar.

För inte så länge sedan var de flesta affärer stängda kvällar och helger. Då var det bara i kiosken man kunde köpa det man för ögonblicket kände behov av. Nu för tiden finns det öppna affärer dygnet runt. Det behövs inga kiosker mer. Kiosken fungerade tidigare som en samlingspunkt. Man träffades där och köpte glass, korv, godis, tidningar, cigaretter m,m, På MC-tiden var det vid korvkiosken alla samlades för att kanske senare åka iväg nånstans.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Minnet

Inläggav Algotezza » 29 jan 2024 04:20

Har du eidetiskt minne?

Generellt sett är mina minnen sällan särskilt detaljerade, men vissa minnen kan bli det när jag plockar fram dem och lever mig in i dem. Då kan jag även minnas vad jag tänkte vid tillfälllet i fråga.

Drömmar däremot minns jag sällan innehållet i men vet att jag drömt något och minns i stora drag på ett abstrakt plan, som besök i en annan värld, något mer vardagligt eller minnen från platser där jag bodde som barn och tonåring..
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Minnet

Inläggav xion » 29 jan 2024 07:18

Algotezza skrev:Har du eidetiskt minne?

Generellt sett är mina minnen sällan särskilt detaljerade, men vissa minnen kan bli det när jag plockar fram dem och lever mig in i dem. Då kan jag även minnas vad jag tänkte vid tillfälllet i fråga.

Drömmar däremot minns jag sällan innehållet i men vet att jag drömt något och minns i stora drag på ett abstrakt plan, som besök i en annan värld, något mer vardagligt eller minnen från platser där jag bodde som barn och tonåring..


Nej, snarare episodiskt/fotografiskt. D,v,s det minne som alla andra djur har. Människans förmåga att minnas så har evolutionerats bort genom att vi istället använder språket.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Minnet

Inläggav Algotezza » 29 jan 2024 08:13

xion skrev:
Algotezza skrev:Har du eidetiskt minne?

Generellt sett är mina minnen sällan särskilt detaljerade, men vissa minnen kan bli det när jag plockar fram dem och lever mig in i dem. Då kan jag även minnas vad jag tänkte vid tillfälllet i fråga.

Drömmar däremot minns jag sällan innehållet i men vet att jag drömt något och minns i stora drag på ett abstrakt plan, som besök i en annan värld, något mer vardagligt eller minnen från platser där jag bodde som barn och tonåring..


Nej, snarare episodiskt/fotografiskt. D,v,s det minne som alla andra djur har. Människans förmåga att minnas så har evolutionerats bort genom att vi istället använder språket.


Varför har du kvar den förmågan?
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Minnet

Inläggav xion » 29 jan 2024 09:25

Alla har den kvar, mer eller mindre.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Minnet

Inläggav Algotezza » 29 jan 2024 13:03

xion skrev:Alla har den kvar, mer eller mindre.


Det ställer jag mig tveksam till.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Minnet

Inläggav xion » 02 mar 2024 06:43

Algotezza skrev:
xion skrev:Alla har den kvar, mer eller mindre.


Det ställer jag mig tveksam till.


Du kunde i alla fall berätta ett typiskt episodminne i en annan tråd. (Det där när du var barn och var ute på isen.)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Minnet

Inläggav Anders » 02 mar 2024 13:43

Mitt minne kan jag inte riktigt redogöra för. Men jag glömmer en del som andra kommer ihåg. Om jag utfört någon aktivitet under dan minns jag ganska lite av den efteråt. Jag är på nåt vis väldigt mycket i stunden och vägen dit faller i glömska. Då man efteråt skall rekapitulera det som hänt har jag inte mycket att tillföra. På jobb kan det här vara rätt besvärligt. Jag skriver ner mycket för att minnas.

Att minnas namn, fakta och liknande har jag inte svårare än nån annan med. Kan nog räkna upp alla USA’s presidenter i kronologisk ordning, sånt intresserar mig. Överhuvudtaget, sånt som väcker mitt intresse kommer jag ihåg. Men generellt är minnet ingen av mina superkrafter. Det jag är absolut sämst på är att komma ihåg vad jag berättat för vem. Jag undviker ofta att berätta saker eftersom jag är rädd att någon redan hört den historien. Min mor och farfar var likadana. Kanske är delar av minnesegenskaperna ärftliga?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Minnet

Inläggav Algotezza » 02 mar 2024 17:11

xion skrev:
Algotezza skrev:
xion skrev:Alla har den kvar, mer eller mindre.


Det ställer jag mig tveksam till.


Du kunde i alla fall berätta ett typiskt episodminne i en annan tråd. (Det där när du var barn och var ute på isen.)


Vissa barndomsminnen har etsat sig fast. Svårare att minnas detaljer från 20 års ålder och uppåt. Men ibland kan jag minnas fragment av förlopp där jag minns både vad som hände i yttervärlden och vad jag tänkte och kände.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster