Tillvarons olidliga platthet

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18536
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Tillvarons olidliga platthet

Inläggav Algotezza » 12 apr 2024 19:32

I en tillvaro där det mesta är yta,
är det vi själva
som genom vår fantasi, kärlek och närvaro
kan skänka densamma djup och mening.

Utan dessa tre är existensen
en olidlig platthet.

Det är vår närvaro
i tanke, ord och handling
som är den röda tråden
i livets radband.
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 3179
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tillvarons olidliga platthet

Inläggav xion » 26 apr 2024 13:55

Algotezza skrev:I en tillvaro där det mesta är yta,
är det vi själva
som genom vår fantasi, kärlek och närvaro
kan skänka densamma djup och mening.

Utan dessa tre är existensen
en olidlig platthet.

Det är vår närvaro
i tanke, ord och handling
som är den röda tråden
i livets radband.


Så fatta all sanning, så våga allt rätt
och bilda det sköna med glädje
De tre dö ej ut bland människor ätt
och till dem från tiden vi vädje
Vad tiden dig gav må du ge igen,
blott det eviga bor i ditt hjärta än.
/Tegnér

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18536
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tillvarons olidliga platthet

Inläggav Algotezza » 27 apr 2024 15:34

Att söka och ge uttryck åt det sanna, det rätta och det sköna kan sätta färg på och ge djup åt tillvaron. Filosofins och kulturens uppdrag sedan antiken...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7809
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tillvarons olidliga platthet

Inläggav Anders » 27 apr 2024 19:42

Tycker livet är krångligt och lynnigt nog som det är. Inte fan är livet platt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18536
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tillvarons olidliga platthet

Inläggav Algotezza » 27 apr 2024 20:37

Anders skrev:Tycker livet är krångligt och lynnigt nog som det är. Inte fan är livet platt?


Massmedia och sociala media innebär och ger både yta och djup, beroende på vilka sändare och mottagare är plus situation och sammanhang.

Ju äldre man blir desto mindre krångligt blir livet. Mellan 40 och 50 är det som krångligast och lynnigast, liksom man själv. Sedan börjar det lugna ner sig. Efter pension är det bara good bye world som väntar. Därför är jag jobbonär. Flyktbeteende? Kanske det...

Kul att hålla hjärnan och kunskaperna i hyfsad trim genom att fortsätta vara webblärare i filosofi och religion.
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 3179
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tillvarons olidliga platthet

Inläggav xion » 28 apr 2024 06:17

Algotezza skrev:
Anders skrev:Tycker livet är krångligt och lynnigt nog som det är. Inte fan är livet platt?


Massmedia och sociala media innebär och ger både yta och djup, beroende på vilka sändare och mottagare är plus situation och sammanhang.

Ju äldre man blir desto mindre krångligt blir livet. Mellan 40 och 50 är det som krångligast och lynnigast, liksom man själv. Sedan börjar det lugna ner sig. Efter pension är det bara good bye world som väntar. Därför är jag jobbonär. Flyktbeteende? Kanske det...

Kul att hålla hjärnan och kunskaperna i hyfsad trim genom att fortsätta vara webblärare i filosofi och religion.


Skulle en ateist kunna vara vebblärare i religion?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18536
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tillvarons olidliga platthet

Inläggav Algotezza » 28 apr 2024 07:43

xion skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Tycker livet är krångligt och lynnigt nog som det är. Inte fan är livet platt?


Massmedia och sociala media innebär och ger både yta och djup, beroende på vilka sändare och mottagare är plus situation och sammanhang.

Ju äldre man blir desto mindre krångligt blir livet. Mellan 40 och 50 är det som krångligast och lynnigast, liksom man själv. Sedan börjar det lugna ner sig. Efter pension är det bara good bye world som väntar. Därför är jag jobbonär. Flyktbeteende? Kanske det...

Kul att hålla hjärnan och kunskaperna i hyfsad trim genom att fortsätta vara webblärare i filosofi och religion.


Skulle en ateist kunna vara vebblärare i religion?


Man är lärare i religionskunskap och undervisar om religion. Man kan vara ateist och ändå undervisa i det. Undervisningen handlar knappast om att göra eleverna religiösa. Många elever säger att de är ateister men vill läsa ämnet för att försöka förstå religion bättre i allmänhet och religiösa personers beteende i synnerhet.

Förstå någon eller något är en sak. Att hålla med är något annat. Du kan försöka sätta dig in i hur religiösa tänker utan att själv bli religiös.
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 3179
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tillvarons olidliga platthet

Inläggav xion » 28 apr 2024 08:37

Algotezza skrev:
xion skrev:
Algotezza skrev:

Massmedia och sociala media innebär och ger både yta och djup, beroende på vilka sändare och mottagare är plus situation och sammanhang.

Ju äldre man blir desto mindre krångligt blir livet. Mellan 40 och 50 är det som krångligast och lynnigast, liksom man själv. Sedan börjar det lugna ner sig. Efter pension är det bara good bye world som väntar. Därför är jag jobbonär. Flyktbeteende? Kanske det...

Kul att hålla hjärnan och kunskaperna i hyfsad trim genom att fortsätta vara webblärare i filosofi och religion.


Skulle en ateist kunna vara vebblärare i religion?


Man är lärare i religionskunskap och undervisar om religion. Man kan vara ateist och ändå undervisa i det. Undervisningen handlar knappast om att göra eleverna religiösa. Många elever säger att de är ateister men vill läsa ämnet för att försöka förstå religion bättre i allmänhet och religiösa personers beteende i synnerhet.

Förstå någon eller något är en sak. Att hålla med är något annat. Du kan försöka sätta dig in i hur religiösa tänker utan att själv bli religiös.


Så du menar att religiösa tänker? Jag uppfattar det mera som att man känner.

På den tiden när jag gick i skolan hette det kristendomskunskap, så småningom bytte det namn till religionskunskap. På högstadienivå hade vi en präst som lärare. Vi kallade honom tse-tse-flugan. (inte så han hörde det). Mitt ringa intresse för ämnet inverkade menligt på mitt betygsgenomsnitt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18536
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tillvarons olidliga platthet

Inläggav Algotezza » 28 apr 2024 10:25

xion skrev:
Algotezza skrev:
xion skrev:
Skulle en ateist kunna vara vebblärare i religion?


Man är lärare i religionskunskap och undervisar om religion. Man kan vara ateist och ändå undervisa i det. Undervisningen handlar knappast om att göra eleverna religiösa. Många elever säger att de är ateister men vill läsa ämnet för att försöka förstå religion bättre i allmänhet och religiösa personers beteende i synnerhet.

Förstå någon eller något är en sak. Att hålla med är något annat. Du kan försöka sätta dig in i hur religiösa tänker utan att själv bli religiös.


Så du menar att religiösa tänker? Jag uppfattar det mera som att man känner.

På den tiden när jag gick i skolan hette det kristendomskunskap, så småningom bytte det namn till religionskunskap. På högstadienivå hade vi en präst som lärare. Vi kallade honom tse-tse-flugan. (inte så han hörde det). Mitt ringa intresse för ämnet inverkade menligt på mitt betygsgenomsnitt.


Det är väl en flytande gräns mellan tanke och känsla. Vad styr hur vi tänker?
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster