I den här tråden ska man vara seriös men inte förhastad..
Ordet är så fritt det kan bli!
Vad skulle en person med IQ 140 ha sagt?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad skulle en person med IQ 140 ha sagt?
Hört bra många stolligheter från kompisar som garanterat ligger över 140. Då de inte är på mammas gata.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
Anders skrev:Hört bra många stolligheter från kompisar som garanterat ligger över 140. Då de inte är på mammas gata.
Hur lägger man märke till deras begåvning? Du säger att de garanterat har hög IQ.
-
hakkapeliitta
Anders skrev:Hört bra många stolligheter från kompisar som garanterat ligger över 140. Då de inte är på mammas gata.
Undrar vilka kompisar du har?
Ytters få ligger så högt, jag umgås med folk som är rätt smarta men på en skala ingen är ett geni. Grundkravet är att åstadkomma något utöver det vanliga, något originellt. Där stupar de flesta.
Mina gymnasiebetyg visar att jag är bra läraktig men betyder inte att jag har 140 i iq,
IQ är ett trubbigt måttstock, i princip värdelös krävs andra förmågor som inte kan mätas för att bli framgångsrik. Alla narcissister tror sig vara genier fast de av andra uppfattas som rätt mediokra. Att uppfatta sina kompisar som IQ 140 säger mer om personen som bedömer än "genierna". Alla som är duktigare än själv är inte genier. I de blindas rike är den enögde kung.
Som av en händelse började fundera över mitt avgångsbetyg från gymnasiet häromdagen, pappret försvann vid någon flytt för länge sen.
Googlade, vänd dig till stadsarkivet i första hand. Gjorde så, faktiskt otrolig nog fick en kopia skickat hem i veckan.
Vacker läsning. har ingen praktisk nytta av betyget men det var kul att återse det långt sedan försvunna pappret.
hakkapeliitta skrev:Ytters få ligger så högt, jag umgås med folk som är rätt smarta men på en skala ingen är ett geni. Grundkravet är att åstadkomma något utöver det vanliga, något originellt. Där stupar de flesta.
Vad tror du är orsaken till att du inte åstadkommit något originellt? Skulle det kunna vara så att du faktiskt har gjort det? Har du kommit till en punkt där du inte behärskar något och blivit osäker på dig själv?
Själv har jag åstadkommit något, men, det är bara trams om du frågar någon annan.. Jag vill inte ens prata om det.
Människor bedömer ofta kompetens baserat på social förmåga. Det är tråkigt, men inte för att jag bryr mig, det är mer åt det komiska hållet.
Sortera bland positiva förväntningar.
Edge Sorting.
Inom vad du än tar dig an.
Vackert och berikande.
hakkapeliitta skrev:Anders skrev:Hört bra många stolligheter från kompisar som garanterat ligger över 140. Då de inte är på mammas gata.
Ytters få ligger så högt, jag umgås med folk som är rätt smarta men på en skala ingen är ett geni. Grundkravet är att åstadkomma något utöver det vanliga, något originellt. Där stupar de flesta.
Mina gymnasiebetyg visar att jag är bra läraktig men betyder inte att jag har 140 i iq,
IQ är ett trubbigt måttstock, i princip värdelös krävs andra förmågor som inte kan mätas för att bli framgångsrik.
1 av ca 263 personer har IQ 140 eller högre. Det är nästan tre standardavvikelser över medelvärdet om intelligensen antas vara normalfördelad.
Om vi träffar en begåvad person som vi får bra kontakt med, visar sig intelligensen, ofta med precisa frågor och svar som kan vara oväntade och originella. Humor. Kan vara elak utan att avse det. Den sociala biten är inte alltid kopplad till denna form av verbal och numerär förmåga. Vissa konstnärer är mycket visuellt begåvade. Paul Klee, Helene Schjerfbeck, Juan Gris.
Moderator
Pilatus skrev:Om vi träffar en begåvad person som vi får bra kontakt med, visar sig intelligensen, ofta med precisa frågor och svar som kan vara oväntade och originella.
Jag träffar sällan sådant folk. Jag tror inte att det finns några tester som jag kan utmärka mig på. Jag måste komma på något helt originellt (vilket jag också har gjort). Men för allmänheten är det bara trams.
Vega skrev:Pilatus skrev:Om vi träffar en begåvad person som vi får bra kontakt med, visar sig intelligensen, ofta med precisa frågor och svar som kan vara oväntade och originella.
Jag träffar sällan sådant folk. Jag tror inte att det finns några tester som jag kan utmärka mig på. Jag måste komma på något helt originellt (vilket jag också har gjort). Men för allmänheten är det bara trams.
Är vi tillfreds med det vi kan prestera så är det ju inte så illa. Jag tror att de flesta i sina stunder kan tänka ut något originellt som få andra tänkt på. Det kan vara svårare inom filosofin där så många under under mer än tvåtusen år försökt att lösa problem av olika slag. Därmed inte sagt att en tanke (med något mått av originalitet) måste medföra någon nytta.
Moderator
Pilatus skrev:Vega skrev:Pilatus skrev:Om vi träffar en begåvad person som vi får bra kontakt med, visar sig intelligensen, ofta med precisa frågor och svar som kan vara oväntade och originella.
Är vi tillfreds med det vi kan prestera så är det ju inte så illa. Jag tror att de flesta i sina stunder kan tänka ut något originellt som få andra tänkt på. Det kan vara svårare inom filosofin där så många under under mer än tvåtusen år försökt att lösa problem av olika slag. Därmed inte sagt att en tanke (med något mått av originalitet) måste medföra någon nytta.
Men det är så mycket som är outforskat. Jag hade kunnat sagt det på stenåldern också, det hade varit fullt legitimt. Jag tror inte att människan har ett mer välutvecklat intellekt idag, utan jag tror att vi har nått ända hit på grund av samarbete. Det är inte självklart att det blir framgång. I Damaskus hade man elektriska spårvagnar för hundra år sedan, denna stad som har en sådan lång historia. Kanske är det så att människan i storhetsvansinne tror sig kunna bli en övermänniska som behärskar allt… och flyger för nära solen.
hakkapeliitta skrev:Anders skrev:Hört bra många stolligheter från kompisar som garanterat ligger över 140. Då de inte är på mammas gata.
IQ är ett trubbigt måttstock, i princip värdelös krävs andra förmågor som inte kan mätas för att bli framgångsrik. Alla narcissister tror sig vara genier fast de av andra uppfattas som rätt mediokra. Att uppfatta sina kompisar som IQ 140 säger mer om personen som bedömer än "genierna". Alla som är duktigare än själv är inte genier. I de blindas rike är den enögde kung.
Som av en händelse började fundera över mitt avgångsbetyg från gymnasiet häromdagen, pappret försvann vid någon flytt för länge sen.
Googlade, vänd dig till stadsarkivet i första hand. Gjorde så, faktiskt otrolig nog fick en kopia skickat hem i veckan.
Vacker läsning. har ingen praktisk nytta av betyget men det var kul att återse det långt sedan försvunna pappret.
Tror jag har 125 for what is worth. Får det alltid i tester. Det var så att jag alltid skrev bäst på alla prov i duktig villaklass och åtminstone som det verkade fattade allt först. Det gjorde att jag inte lärde mig att kämpa och medverkade (förutom introversionen) till att jag senare blev mobbad. Och sket i allt skola under tonåren.
Meen livet kastade upp mej, med en kvot från arbetsliv på D-linjen i Linköping som var den enda kvalificerade datateknikutbildningen vid den tiden, mitten 80-tal. Och jag blev vän med de bästa, fast jag själv var ytterst medioker. Fick många vänner i universitetetsmiljön. Jag kommer mycket bra överens med de som är mycket vassa. En god vän har utnämnts till Sveriges ende superprogrammerare och det finns polare som har akademiska papers i signalteori som citerats över 1000 ggr. Det är folk som med råge klarar intaget till Mensa, men har bara en vän som är med där.
Själv är jag inte road av matte, schack, logik, bryta ner, inveckla och framför allt att argumentera, jag är filosof i sjölen, på det sätt att jag vill bygga upp visdom. Och många av de som verkligen är den här matteintelligensen gillar att prata så. Att spräcka hål på varje åsiktsbubbla och byta ut bubblan genom att istället göra saker svåra UTAN att scora genom argumentation utan alltid alltid landa i maggropen på högsta nivån. Sånt som chefer hatar(fick jag märka som chef). Ja älskar då man tillsammans reder ut en sörja i en bubbla man spräckt. Inte argumentera för att stärka ego utan att tänka tillsammans. Många gillar det. Och jag måste tacka david för Bourdieu, som har betytt mycket för mitt resonerande med andra nu de senaste åren. Uppsala har för mej varit en utmaning vad det gäller att hitta vänner.
Sedan har jag jobbat runt mjukvara hela arbetslivet, inte direkt med programmering, som inte är min grej, men jag har kommit i kontakt med hundratals programmerare och det är de bästa jag blir vän med. Folk som inte behöver scora i socialt spel.
Eller TL;DR jag lärde känna såna människor i universitetsmiljön och de gillar mitt annorlunda sätt att prata om saker.
Sen har jag mycket lätt att komma överens med duktiga hantverkare. Tror många av dem skulle scora högt i intelligenstester.
Jag tror att jag dras till de riktigt ”IQ-intelligenta” eftersom jag är ytterst dålig socialt, hatar allt mingel och mår direkt illa då man skall fatta ironi och liknande. Om det finns ett party IQ är mitt typ 0. Det är ingen direkt tillgång.
4 november 2017
4 november 2017
Om man tänker generellt, finns det någon nivå av IQ som medför bättre funktion? Kan det vara så att högre IQ ökar risken för missanpassning eller annan konsekvens?
Google
Det finns ingen enskild IQ-nivå som objektivt sett är "bäst" i alla sammanhang, eftersom högre intelligenskvot (IQ) medför olika fördelar och utmaningar.
Generellt sett anses dock följande nivåer vara fördelaktiga ur olika perspektiv:
100–115 (Hög medelklass/Normalt): Detta är den gyllene medelvägen för många. Personer i detta spann är tillräckligt intelligenta för att klara högre utbildningar och komplexa jobb, men ofta bättre på att relatera till den breda befolkningen än personer med extremt hög IQ.
115–130 (Över genomsnittet/Intelligent): Ger en fördel i akademiska och komplexa yrken. Det är en hög nivå som underlättar problemlösning.
130+ (Mycket hög/Begåvad): Ofta klassat som "Mensa-nivå" (topp 2%). Det innebär exceptionell förmåga till abstrakt tänkande, men är inte nödvändigtvis kopplat till lycka eller högre livskvalitet.
140–160+ (Genialitet): Kan ge extrem förmåga att lösa teoretiska problem, men kan också medföra sociala utmaningar eller svårigheter att relatera till genomsnittstänkande.
Sammanfattningsvis: Ett IQ i övre genomsnittet (110–120) ger ofta den bästa balansen mellan kognitiv förmåga och social funktion.
Det finns ingen enskild IQ-nivå som objektivt sett är "bäst" i alla sammanhang, eftersom högre intelligenskvot (IQ) medför olika fördelar och utmaningar.
Generellt sett anses dock följande nivåer vara fördelaktiga ur olika perspektiv:
100–115 (Hög medelklass/Normalt): Detta är den gyllene medelvägen för många. Personer i detta spann är tillräckligt intelligenta för att klara högre utbildningar och komplexa jobb, men ofta bättre på att relatera till den breda befolkningen än personer med extremt hög IQ.
115–130 (Över genomsnittet/Intelligent): Ger en fördel i akademiska och komplexa yrken. Det är en hög nivå som underlättar problemlösning.
130+ (Mycket hög/Begåvad): Ofta klassat som "Mensa-nivå" (topp 2%). Det innebär exceptionell förmåga till abstrakt tänkande, men är inte nödvändigtvis kopplat till lycka eller högre livskvalitet.
140–160+ (Genialitet): Kan ge extrem förmåga att lösa teoretiska problem, men kan också medföra sociala utmaningar eller svårigheter att relatera till genomsnittstänkande.
Sammanfattningsvis: Ett IQ i övre genomsnittet (110–120) ger ofta den bästa balansen mellan kognitiv förmåga och social funktion.
Vega skrev:Google
Vad jag ville säga med mitt första inlägg i den här tråden är att min erfarenhet av gruppen ”genialitet” är att de inte är så uppe i det blå som man kanske tror, åtminstone min erfarenhet. De är småmysiga då de inte pratar ekvationer och logik. På sitt patentverk verkar det som om Einstein var en i gänget. Och då professorerna intervjuas i vetenskapsprogram ger de ett småmysigt intryck tycker jag.
Har svårt att koppla IQ till social förmåga
4 november 2017
4 november 2017
Återgå till "Tankar och känslor"