Ägg - tvärvetenskapligt

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne

Ägg - tvärvetenskapligt

Inläggav Anne » 21 feb 2026 19:36

Jag har tidigare gjort en förfrågan gällande det tvärvetenskapliga som kategori. T ex tror jag att Maat skulle frodas i det. Och just mixen av både det ena och det andra när jag läste renässansen utgjorde en sammanlänkad tvärvetenskapligt grund för den eran som jag inte hade förstått om kursen varit mer som öar i innehåll.

Så... :) Jag välkomnar alla aspekter om ägget i den här tråden. Vilket i högsta grad kan vara applicerbart på merparten av forumets delar.

Jag upptäckte igår hur bra ramslök och stekt ägg funkar ihop! Wow alltså!

Jag tänkte att jag skulle posta en bild på en målning av Dali, men just den hittade jag inte. Men jag hittade den här texten:
https://www.galactanet.com/oneoff/theegg_sv.html

Vega

Re: Ägg - tvärvetenskapligt

Inläggav Vega » 21 feb 2026 21:02

Jag gillar stenbitsrom.. Det är lite dyrt. Men det är därför det finns pengar. Jag ser fram emot den dagen då jag kan köpa exakt vad jag vill i mataffären! Och om den dagen inte kommer, så har jag iaf haft en dröm. Det skadar ingen.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 feb 2026 09:22

Tydligen en del sociologiska skillnader inom Sverige

Yngre gillar stekt, äldre hårdkokt, statistiskt.
Akademiker äter sånt som pocherade ägg och mackor med ägg och avocado(den har jag personlig klasserfarenhet av). Ägg på smörgås skall annars vara arbetarklass.
Norrlänningar äter minst per capita, sörmlänningar flest.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 feb 2026 21:37

Äggets forn är optimalt. Skönhet - kanske nåt med gyllene snittat.
Algotezza aka Algotezza

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 24 feb 2026 00:10

Ägg ska förvaras med spetsen nedåt. Varför det? Jo för då bildas en luftblåsa i den trubbiga spetsen som gör att gulan centreras och inte fastnar i skalet.
Gör nu en kontroll och gå till kylskåpet och öppna äggkartongen så ser ni att jag inte snackar skit, äggen ligger där prydligt med spetsen nedåt om ni har kartongen rättvänd (etiketten upp).
Såg en gång i närbutiken att de sålde 24 pack ägg för 15 kr! Va?
Blev lite paff men köpte en kartong, väl hemma såg jag det var 2 dagar kvar till bäst-före-datum.. Så detta var förklaringen till det billiga priset.
Gick tillbaka till butiken och köpte 3 kartonger till. Jag visste nämligen att SVENSKA ägg i kylskåp är väldigt hållbara, lätt 6 månader över bäst före. Jag såg nämligen ett inslag i tv en gång där en livsmedelsexpert sa att hon har själv ätit 7 månader gamla svenska ägg och det var inget fel på dem.
Hon fick då frågan varför så snåla datumgränser, svaret är att Sverige måste följa EU:s regler om bäst före. Därför kan det bli så tokigt att helt OK ägg kasseras i Sverige.
Mitt råd till er är att strunta i dessa fåniga regler när det gäller ägg.

Jag köpte alltså 4*24 = 96 ägg, trodde de skulle räcka i ett halvår minst. men icke tror jag käkade upp dem på drygt 3 månader.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 25 feb 2026 08:34

Har ni ägg i kylen?
Vad skulle kända om man fryser ett ägg?
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 feb 2026 22:27

Anders skrev:Har ni ägg i kylen?

Jag vet vad som händer om man mikrar det som det är, med skal och allt!
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 19 mar 2026 15:53

Vega skrev:Jag gillar stenbitsrom.. Det är lite dyrt. Men det är därför det finns pengar. Jag ser fram emot den dagen då jag kan köpa exakt vad jag vill i mataffären! Och om den dagen inte kommer, så har jag iaf haft en dröm. Det skadar ingen.

Jag skulle gärna vara en varmt leende fluga på väggen som nyfiket tittade på vad du skulle välja :) Du vet vad som sägs? The longer the waiting, the sweeter the kiss.

Anne

Inläggav Anne » 19 mar 2026 15:55

Anders skrev:Tydligen en del sociologiska skillnader inom Sverige

Yngre gillar stekt, äldre hårdkokt, statistiskt.
Akademiker äter sånt som pocherade ägg och mackor med ägg och avocado(den har jag personlig klasserfarenhet av). Ägg på smörgås skall annars vara arbetarklass.
Norrlänningar äter minst per capita, sörmlänningar flest.

Varifrån kommer dessa "påståenden"?

Anne

Inläggav Anne » 19 mar 2026 15:59

hakkapeliitta skrev:Ägg ska förvaras med spetsen nedåt. Varför det? Jo för då bildas en luftblåsa i den trubbiga spetsen som gör att gulan centreras och inte fastnar i skalet.
Gör nu en kontroll och gå till kylskåpet och öppna äggkartongen så ser ni att jag inte snackar skit, äggen ligger där prydligt med spetsen nedåt om ni har kartongen rättvänd (etiketten upp).
Såg en gång i närbutiken att de sålde 24 pack ägg för 15 kr! Va?
Blev lite paff men köpte en kartong, väl hemma såg jag det var 2 dagar kvar till bäst-före-datum.. Så detta var förklaringen till det billiga priset.
Gick tillbaka till butiken och köpte 3 kartonger till. Jag visste nämligen att SVENSKA ägg i kylskåp är väldigt hållbara, lätt 6 månader över bäst före. Jag såg nämligen ett inslag i tv en gång där en livsmedelsexpert sa att hon har själv ätit 7 månader gamla svenska ägg och det var inget fel på dem.
Hon fick då frågan varför så snåla datumgränser, svaret är att Sverige måste följa EU:s regler om bäst före. Därför kan det bli så tokigt att helt OK ägg kasseras i Sverige.
Mitt råd till er är att strunta i dessa fåniga regler när det gäller ägg.

Jag köpte alltså 4*24 = 96 ägg, trodde de skulle räcka i ett halvår minst. men icke tror jag käkade upp dem på drygt 3 månader.

Visst är det så. Antagligen vansinnigt många ägg som slängs i onödan. Det är mkt protein i ägg.

Anne

Inläggav Anne » 19 mar 2026 16:09

Anders skrev:Har ni ägg i kylen?

När det gäller kvinnors verkar det fungera. Tillagade grejer med hönsägg i så som bakverk, pannkakor, pajer funkar bra att frysa.

Anne

Inläggav Anne » 19 mar 2026 16:25

Lite förslag på vidareutveckling inom tråden:

Klassikern: Hönan eller ägget - vilket kom först?

Ägget inom religiös symbolik - har någon någon kommentar om det? Jag vet ju iaf att kristendomen och judendomen ser det lite olika.

Ägget inom konst: Jag känner till Dali, Faberge och Monica (vad heter hon nu då? Bäckström eller något liknande.)

Och! Det kosmiska ägget!

Anne

Inläggav Anne » 19 mar 2026 16:28

Algotezza skrev:Äggets forn är optimalt. Skönhet - kanske nåt med gyllene snittat.

Intressant! Kanske nån här vet?

Vega

Inläggav Vega » 21 mar 2026 20:16

Anne skrev:Lite förslag på vidareutveckling inom tråden:

Klassikern: Hönan eller ägget - vilket kom först?

Hönan kom först. Och den allra första hönan var ett däggdjur.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 mar 2026 00:21

Det mest gåtfulla med ögg, att de kokta passar så bra med ansjovis, men ansjovis och stekt ägg är direkt äckligt.
4 november 2017

Återgå till "Tankar och känslor"