Varför krångla till det

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

sparta

Varför krångla till det

Inläggav sparta » 28 mar 2004 21:06

Jag undrar varför människor alltid krånglar till det. Framförallt när dom ska skriva något. Ta dagstidningen som exempel, man är ofta lika klok när man läst rubriken som när man läst hela artikeln. Detta forum är ett annat exempel, dom flesta inlägg är så långa att jag inte en ids börja läsa dom och när jag väl gör det har jag ledsna efter halva. Säg det ni vill ha sagt och är det nån som inte fattar får dom väll fråga.

Fann

Re: Varför krångla till det

Inläggav Fann » 28 mar 2004 21:14

sparta skrev:Jag undrar varför människor alltid krånglar till det. Framförallt när dom ska skriva något. Ta dagstidningen som exempel, man är ofta lika klok när man läst rubriken som när man läst hela artikeln. Detta forum är ett annat exempel, dom flesta inlägg är så långa att jag inte en ids börja läsa dom och när jag väl gör det har jag ledsna efter halva. Säg det ni vill ha sagt och är det nån som inte fattar får dom väll fråga.

Detta är ett samtalsforum för filosofi. Inte en plats där man "säger det man tycker". De flesta filosofiska tankegångar är komplicerade och KAN sällan uttryckas på några korta rader. Vill man vara med och samtala om filosofiska frågor och inte bara "tycka" får man nog göra sig omaket att läsa betydligt jängre texter än de som presenteras här. Kanske till och med en hel bok nån gång då och då. Vilka filosofiska frågor intresserar dig och vad är det du vill samtala om med andra på detta forum?

sparta

Inläggav sparta » 28 mar 2004 21:26

Jag tror du missförstår mig en annig. Antagligen pga att jag tog detta forum som exempel utan att vara inläst på vad det är som folk skriver. Jag ber om ursäkt för det. Det jag menar är att ofta skriver folk artiklar och fokuserar mer på längden än på innehållet, vilket jag ofta fått erfara i skolan där jag fått lägre betyg pga att mina texter har varit för korta, ibland har jag tom blivt dömd innan läraren hunnit läsa texten.

Svårt att säga exakt vad som intreserar mig. Skälvklart sånt som jag skälv tror på. Materialism, dialektik, logik, sanolikhet är ämnen som jag gärna pratar om. Sedan är politik ett ämne som genomsyrar hela mitt liv. Sen i övrigt enkla frågor som tex "finns tid?" är något jag gillar.

Advocate

Re: Varför krångla till det

Inläggav Advocate » 02 apr 2004 20:27

sparta skrev:Jag undrar varför människor alltid krånglar till det. Framförallt när dom ska skriva något. Ta dagstidningen som exempel, man är ofta lika klok när man läst rubriken som när man läst hela artikeln. Detta forum är ett annat exempel, dom flesta inlägg är så långa att jag inte en ids börja läsa dom och när jag väl gör det har jag ledsna efter halva. Säg det ni vill ha sagt och är det nån som inte fattar får dom väll fråga.

Hmm, känner igen det där...men ofta är det svårt att formulera vad man vill ha sagt i få meningar, speciellt när det gäller filosofi.

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 19 aug 2004 09:34

Min stil karaktäriseras av att jag alltid försöker skriva kortfattat, enkelt och kärnfullt. Samtidigt är jag medveten om att det finns andra stilar som också de har sitt värde.

Många filosofer skriver på ett poetiskt vis. Kanske för att visa att det de vill säga är svårt att uttrycka i vanliga ord.

Andra gömmer sina budskap i berättelser. De väver in dem i noveller eller romaner så att handlingen eller dialogerna belyser den filosofiska frågan.

Vänligen
Camilla

Återgå till "Tankar och känslor"