Finns den absoluta stillheten?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Stillhet

Inläggav Pilatus » 01 aug 2017 01:04

Algotezza skrev:Man kan väl resonera sig fram till att den finns.

Den finns ju i fotografiets tvådimensionella värld. Ofta stannar betraktandet vid en känsla av flydd tid. Förändringen som ett tillstånd, ett språng. Vi kan bli berörda av gamla bilder från platser vi varit bekanta med. Nostalgi kan vara ett ögonblick av stillhet, tanken stannar i känslan av något som inte längre är.
Algotezza skrev:Om vi menar att tillvaron består av kontraster och vi uppenbart upplever rörelse, kan denna endast existera genom att dess motsats existerar, i form av icke upplevbar stillhet. Och så kan vi lägga till, förenklat och avskalat uttryckt, att det är stillheten som upplever rörelsen, i analogi med att ögat som ser, aldrig "ser sig själv". Detta enligt Martinus kosmologi, men det är något även Wittgenstein varit inne på (alltså att ögat ej kan se  sig själv).

Den gång vi når fram till en icke upplevbar stillhet, så får vi den i en omåttlig dos. Vi kan sätta ett oändlighetstecken framför denna absoluta stillhet. Kanske är det därför vi jäktar så förtvivlat. Nutidsmänniskan är aldrig stilla, även i ögonblick av väntan, då vi bidar vår tid, pillrar vi med något, ofta mobilen. Alltid finns det någon app som kan generera litet liv i bildskärmen.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Finns den absoluta stillheten?

Inläggav Anders » 01 aug 2017 22:04

Här hittade du en gammal goding Pilatus.

Jag skulle säga att jag då jag låg i badet och lyssnade på Zafon var i ett jäkligt stilla tillstånd på ett plan, samtidigt som det i mitt inre målades med breda penslar. Men jag rörde mig väldigt lite på 90 minuter. Räknas det för något?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns den absoluta stillheten?

Inläggav Algotezza » 04 aug 2017 07:12

Frid och ro i sinnet och kroppen är ett slags upplevbar stillhet eller händelselöshet som vi väl först njuter av men som efter hand när vi blir mätta på den övergår i tristess och leda.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Stillhet

Inläggav Algotezza » 04 aug 2017 10:28

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Man kan väl resonera sig fram till att den finns.

Den finns ju i fotografiets tvådimensionella värld. Ofta stannar betraktandet vid en känsla av flydd tid. Förändringen som ett tillstånd, ett språng. Vi kan bli berörda av gamla bilder från platser vi varit bekanta med. Nostalgi kan vara ett ögonblick av stillhet, tanken stannar i känslan av något som inte längre är.
Algotezza skrev:Om vi menar att tillvaron består av kontraster och vi uppenbart upplever rörelse, kan denna endast existera genom att dess motsats existerar, i form av icke upplevbar stillhet. Och så kan vi lägga till, förenklat och avskalat uttryckt, att det är stillheten som upplever rörelsen, i analogi med att ögat som ser, aldrig "ser sig själv". Detta enligt Martinus kosmologi, men det är något även Wittgenstein varit inne på (alltså att ögat ej kan se  sig själv).

Den gång vi når fram till en icke upplevbar stillhet, så får vi den i en omåttlig dos. Vi kan sätta ett oändlighetstecken framför denna absoluta stillhet. Kanske är det därför vi jäktar så förtvivlat. Nutidsmänniskan är aldrig stilla, även i ögonblick av väntan, då vi bidar vår tid, pillrar vi med något, ofta mobilen. Alltid finns det någon app som kan generera litet liv i bildskärmen.


Stillhet = händelselöshet = tristess = något vi flyr från - och om vår innersta eller högsta identitet befinner sig i / är stillhet är det oss själva vi flyr från. Idag med den digitala teknikens hjälp. Aldrig en lugn stund för lugn stund innebär att man riskerar gå in i stillheten - denna för nutidsmänniskan oändliga tristess... men det är bara skenbart... tänker jag
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Stillhet

Inläggav Anders » 12 sep 2017 20:53

Algotezza skrev:Stillhet = händelselöshet = tristess = något vi flyr från - och om vår innersta eller högsta identitet befinner sig i / är stillhet är det oss själva vi flyr från. Idag med den digitala teknikens hjälp. Aldrig en lugn stund för lugn stund innebär att man riskerar gå in i stillheten - denna för nutidsmänniskan oändliga tristess... men det är bara skenbart... tänker jag

Ying och Yang. Vi behöver en PORTION av stillhet. Ibland. På min mobil har jag utmärkta avslappningsövningar. Som appar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Stillhet

Inläggav Algotezza » 12 sep 2017 23:24

Anders skrev:
Algotezza skrev:Stillhet = händelselöshet = tristess = något vi flyr från - och om vår innersta eller högsta identitet befinner sig i / är stillhet är det oss själva vi flyr från. Idag med den digitala teknikens hjälp. Aldrig en lugn stund för lugn stund innebär att man riskerar gå in i stillheten - denna för nutidsmänniskan oändliga tristess... men det är bara skenbart... tänker jag

Ying och Yang. Vi behöver en PORTION av stillhet. Ibland. På min mobil har jag utmärkta avslappningsövningar. Som appar.


Vi får kanske en rejäl dos stillhet i djupsömnen... i sht om vi inte minns vad vi drömt - om vi nu drömt något alls...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Re: Finns den absoluta stillheten?

Inläggav Ling » 25 dec 2017 10:03

Stillhet behöver inte vara orörlig. En promenad i skogen ger stillhet i sinnet, det stilla sinnet efter yoga osv. Jag har ofta satt ihop stillhet med just orörlighet och tankar om lugn, men med stigande ålder ändras behovet att vara stilla, ofta i rörelse men ändå känsla av stillhet i tanke om livet...eller vad som helst. Allt beror på vad just JAG vill. Eller så är det helt enkelt så det blir, för en del. Skönt att tänka stillhet och känna hur det påverkar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns den absoluta stillheten?

Inläggav klorofyll » 26 dec 2017 18:16

Jag tänker att man vid stillhet upplever det tillstånd jag befinner mig i - strävar inte efter något. Men jag mår bra, helt enkelt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns den absoluta stillheten?

Inläggav klorofyll » 27 dec 2017 13:22

Lyssnade till Marlon Brando som fick frågan om han var lycklig samt varför. Han svarar att att han är lycklig men att man inte kan veta varför man är lycklig... Ett ganska bra svar, varför fundera på varför man mår bra?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster