Rätten att döma andra.

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Rizz

Rätten att döma andra.

Inläggav Rizz » 18 nov 2006 18:40

Att vi alla då & då anser oss besitta en självpåtagen rättighet att utifrån våra egna värdegrunder & ideal döma / fördöma personer i vår omgivning håller nog alla med en gnutta självinsikt med om. Utom all tvivel står oxå det faktiska användandet av den "rättigheten", då vi lägger en etikett på någon annan på grund av dennes (i våra ögon) opassande värderingar, utseende, härkomst etc...

Är detta ett berättigat beteende & i så fall tjänar det sitt syfte?
Dagen är bestämd för var & en, livstiden är kort & oersättlig för alla.

Katana

Re: Rätten att döma andra.

Inläggav Katana » 18 nov 2006 19:12

Vad hände om man inte gjorde det tror du ?
Talar iof. om bedömningar (som jag ser det som).
Dömande och fördömande är överflödigt.
Däremot måste man fatta ngn. form av beslut för att veta hur man ska
bemöta den andre samt hur man ska agera jämte denna.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 nov 2006 19:48

Konstigt nog uppfattar många ett umgänge, som FF t.ex., som någon slags tävling.
Här ska briljeras. Har själv inget behov av sådant.
Har nått en klarhet där jag känner inget behov att bevisa nåt mer, inte ens för mej själv.
Take it or leave it. Bakom är de pretentiösa gymnasieåren, måste vara klassens ljus, var detta som oftast, arbetarklassunge, smart sådan, bland massa medel- överklassynglar.
Hade en dragning åt systembyggarna, Hegel, Marx. Insåg rätt sent att de var bara människor de med, fast rätt skarpa.
Så rullar det på. Sen när man inser att samhällsbygget är rätt brutal syssla med krassa egointressen, så nog börjar man resonera som PoPJimmy; måste mörda folk.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 18 nov 2006 20:34

Så kan det var. Skulle du börja tjäna pengar, mer pengar än du gör nu, så glömmer du snabbt allt snack om Marx samhällsbyggnader strukturer och div. Har sett det många gånger med egna ögon.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 nov 2006 20:39

Du har absolut rätt, Kalle.
Behöver bara reflektera i min närmaste omgivning. Mina bröder är goda för några mille, jag är ändå "samvetet" i familjen men hur kul är det?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 18 nov 2006 21:33

Ja säg det. Dock det värsta jag vet är hykleri. Ta tex dagens Expressen där Lisa Marklund månar om gatubarn i Rumänien. Och hur mycket av sina millar ger hon till välgörenhet? Eller vänsterpartister som lyfter feta löner men klagar på kapitalet och de rika. Sådan får mig bara att spy rakt ut. Hykleri. Bätte att stå för den man är. Tvålfagert snack utan handling brrr.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 nov 2006 21:41

Vänsterpartiet (v) är blaha.
Krävs ett revolutionärt parti som spränger arslet i bitar på kapitalisterna.

Katana

Inläggav Katana » 18 nov 2006 21:50

Hmm... inga större förändringar här inte.  :)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 nov 2006 21:55

Katana, i all vänlighet, du kan också få till stånd en förändring!
Genom vanlig vänlighet. Måste säga att du har varit väldigt snäll och förstående (obs! ingen ironi) menar detta. Du har höjts i mina ögon och jag önskar dej all lycka till i fortsättning.
(Nu ska jag spela poker och hinner inte mer skitsnack)

Katana

Inläggav Katana » 18 nov 2006 22:09

Hur du mena ?
Jag har redan gjort en STOR förändring. Vad mer KAN du begära av mig ?

Nja. Vad jag egentligen menade var att kliva ur dendär maktmentaliteten.
Undergiven, övergiven tankarna. Det leder till fortsatt snurr av det som
redan snurrar. Och INGEN tjänar på det.
Alla ruttnar bort i antingen överflöd eller undergöd.

Skitsnack ja. Ingen vill veta av den bittra verkligheten.
Men det är väl som det skall... :)

Rolling, rolling ! Rolling down the river...

Detta var inte personligt ment, mer för att diskutera problematiken som
dock börjar hos personas. Var och en av oss...

Jaja... ska inte tråka ut dig.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 18 nov 2006 22:14

suchanother skrev:Vänsterpartiet (v) är blaha.
Krävs ett revolutionärt parti som spränger arslet i bitar på kapitalisterna.

Ja fan vet ska man göra något ska det väl ändå vara äkta. Om man nu tror på det dvs.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 nov 2006 00:15

KPMLr kanske? Har väl någon promille av rösterna. Inga är intresserade av sådant skräp. Eller varför inte KPLMLr hard core. Så har SÄPO någa att pyssla med.

Fast visst vore det väl kul med vänsterfraktionsstider ala 68. Underhållande.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 19 nov 2006 01:01

Hur kunde detta ämne "utvecklas" till att handla om KPMLr???

Jag skulle vilja veta mer om hur Rizz resonerar. Handlar det om en motreaktion till att man inte ska tycka illa om andra kulturer och religioner? Att man ska respektera religion och kultur i alla dess former enbart för att det är religion eller kultur?

Isâfall har jag en hyfsat bestämd âsikt. Det är omöjligt att respektera allting, den som tror sig kunna göra det har helt enkelt inga egna värderingar.

Wintran

Inläggav Wintran » 19 nov 2006 06:12

Jag tror absolut vi måste värdera människor olika och prioritera vår tid så som vi själva vill. Något annat vore omänskligt. Däremot känns det dumt att lägga allt för stort värde i generaliseringar och att leva efter fördomar. Då tror jag man går miste om mycket gott.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Rizz

Inläggav Rizz » 19 nov 2006 09:12

Det som syftas på är inte den vardagliga sociala värderingsuppfattningen, dvs förmågan att utifrån ögonblickliga iakttagelser uppfatta någons sinnesstämning , beteende etc.
Tänkte mer på det i olika omfattning befästa användandet av nedsättande fördömanden som går utanför ramarna. Tillfällen då nedlåtande generaliseringar ges fritt utrymme.

Jovisst, religiösa & kulturella nyanseringar är tacksamma & ständigt utsatta målbilder  men det behöver inte nödvändigtvis handla om någons ursprung eller tillhörighet av något slag, utseenden, åsikter , social status osv hamnar även de ibland i skottgluggen.

Själva grundfrågan är om ett negativt & kränkande handlande någon gång är berättigat. Kan det överhuvudtaget tjäna något syfte, dvs finns det någon form av egen förtjänst i att (för)döma andra?
Dagen är bestämd för var & en, livstiden är kort & oersättlig för alla.

Återgå till "Tankar och känslor"