Att skriva

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Ircha
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 okt 2006 16:30
Ort: Himlen.
Kontakt:

Att skriva

Inläggav Ircha » 12 aug 2007 13:31

Jag har sen jag varit 13 eller tidigare, alltid älskat att skriva, men jag gör det inte, jag kommer inte igång, jag har så många miljarder tankar som snurrar i min hjärna om allting, jag vill skriva ner och visa världen några av dessa tankar, men jag kan inte välja vilka, jag kan inte komma igång och skriva något vettigt. Hur gör jag? kommer jag alltid ha denna "skrivkramp", kommer mina tankar alltid vara fast i min skalle utan att komma ut, för det vill jag ju inte.
Jag drömmer, alltså sover jag.

Rising
Moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: 03 jul 2006 15:00
Ort: Stockholm

Inläggav Rising » 12 aug 2007 14:46

Att göra sig kvitt distraktioner är vansinnigt effektivt. Så fort jag inte kan använda internet på några dagar så fullkomligen sprudlar min kreativitet, exempelvis.

Ett annat problem är prestationsångest. När man har många idéer så är det lätt hänt att man skaffar för stora krav på sig själv.

Jag provade en gång att skriva som Stephen King. Han berättar att han skriver tio sidor med dubbelt radavstånd om dagen. 2000 ord. Det var djävligt kämpigt, men roligt och tankeväckande. Inte minst för att när jag väl satt mig ner och bestämt mig för att skriva något så började orden rassla på och jag blev själv nyfiken på var det hela skulle sluta. I vanliga fall skriver jag aldrig något utan att först strukturera i mitt huvud exakt vad det är jag ska skriva, men när jag själv blev nyfiken på åt vilket håll texten skulle röra sig så blev det hela intressant på ett helt nytt sätt.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 12 aug 2007 15:35

Kul att du också läst Kings lila bok om skrivandet Rising. Det viktigaste han gör i den är att framställa skrivandet som ett hantverk, vilket som helst. Själv applicerar jag den tanken följande sätt: skriv om allt du ser, gör och tänker. Det viktiga är att få in vanan att beskriva, och skriva (men det förra är i synnerhet vad jag själv fått tampas med).
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Ircha
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 okt 2006 16:30
Ort: Himlen.
Kontakt:

Inläggav Ircha » 12 aug 2007 15:53

Det jobbigaste med att skriva för mig är vad jag borde skriva eller inte, speciellt när jag skriver om mig själv, borde jag verkligen berätta vissa saker, jag skriver ganska luddigt och svårbegripligt.
Jag drömmer, alltså sover jag.

Användarvisningsbild
Camilla
Inlägg: 447
Blev medlem: 12 aug 2004 16:33
Ort: Uppsala

Inläggav Camilla » 12 aug 2007 23:47

Skriver du dagbok Ircha? Annars kanske det kan vara en början.

Rising
Moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: 03 jul 2006 15:00
Ort: Stockholm

Inläggav Rising » 13 aug 2007 01:06

Det jobbigaste med att skriva för mig är vad jag borde skriva eller inte, speciellt när jag skriver om mig själv, borde jag verkligen berätta vissa saker


Dude, nu för tiden bloggar ju varenda idiot ingående om färgen på deras bajskorvar. Det finns inget att skämmas för längre. Så; ja, om det är viktigt för dig så skall du skriva ned det.

jag skriver ganska luddigt och svårbegripligt.


Jamen det kan man träna upp. Eller så kan man skriva svårbegripligt med flit för att kittla läsaren och få dem att gå in i texterna på djupet.

En av mina favoriter heter Stefan Hammarén, och han skriver verkligen extremt svårbegripligt: http://www.gd.se/Article.jsp?article=107380. Men det är good stuff.

Bara du inte är tråkig så skall du fortsätta skriva, skriva, skriva...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 aug 2007 12:10

Rising skrev:Att göra sig kvitt distraktioner är vansinnigt effektivt. Så fort jag inte kan använda internet på några dagar så fullkomligen sprudlar min kreativitet, exempelvis.

Ett annat problem är prestationsångest. När man har många idéer så är det lätt hänt att man skaffar för stora krav på sig själv.

Jag provade en gång att skriva som Stephen King. Han berättar att han skriver tio sidor med dubbelt radavstånd om dagen. 2000 ord. Det var djävligt kämpigt, men roligt och tankeväckande. Inte minst för att när jag väl satt mig ner och bestämt mig för att skriva något så började orden rassla på och jag blev själv nyfiken på var det hela skulle sluta. I vanliga fall skriver jag aldrig något utan att först strukturera i mitt huvud exakt vad det är jag ska skriva, men när jag själv blev nyfiken på åt vilket håll texten skulle röra sig så blev det hela intressant på ett helt nytt sätt.


Kings bok är mycket nyttig läsning!

Den uppskattade jag verkligen! Jag har läst massor av konsten-att-skriva-böcker, gillar genren. Det började en gång när jag var tolv med Nils-Olof Franzéns Hur stora författare arbeta! På 70-talet var det t.ex. Wernströms Skrivandets hantverk.

Skrivande är ett hantverk, förvisso, ungefär som att snickra, men man klarar sig inte utan brädor/trä (erfarenheter och idéer sprungna ur dessa). Luftsnickerier funkar inte. Blir inte något för andra att läsa men funkar som ordrunkande.



A
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster