Datorspelande - En överdrift?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 25 sep 2007 16:26

Skyline skrev:nte alls alla av dem är lyckliga men det är ändå det som många människor längtar efter och mår bra av. Det är det som de flesta känner mening med här i livet.


Eller kanske känner att dom borde känna mening för här i livet ?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 sep 2007 16:32

J R Auk skrev:
Skyline skrev:nte alls alla av dem är lyckliga men det är ändå det som många människor längtar efter och mår bra av. Det är det som de flesta känner mening med här i livet.


Eller kanske känner att dom borde känna mening för här i livet ?


Det är kanske en moraliserande känsla som kan skänka mening...

A
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Skyline
Inlägg: 503
Blev medlem: 10 feb 2007 23:20

Inläggav Skyline » 25 sep 2007 19:27

J R Auk skrev:
Skyline skrev:nte alls alla av dem är lyckliga men det är ändå det som många människor längtar efter och mår bra av. Det är det som de flesta känner mening med här i livet.


Eller kanske känner att dom borde känna mening för här i livet ?


Det tror jag inte. Jag tror ingen känner att de borde känna lycka, det är vad man vill. Som en inre längtan. Och dra inte igång en definera-vad-lycka-är-tråd. Lycka är att man mår bra, är nöjd med det man har, har människor man tycker om att leva tillsammans med, gör det fritidsintresse man tycker är kul, har ett jobb man trivs med mm. Att man är nöjd sitt liv helt enkelt. Men detta uppnår nästan ingen tror jag. Alltid är det något som inte är bra, alltid något man klagar på. Men om man nöjer sig och helt enkelt är förnöjd så kan man säkert bli lycklig.  


/SKYLINE
Meningen med livet är att leva det..  /DS

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 25 sep 2007 19:36

Det finns olika förnöjdheter.

En där man är nöjd över att man finner sig strävandes och uppnåendes sina mål.

En där man finner sig nöjd över att man inte har det dåligt.

Hur brukar det låta i Sverige? Är det nått i stil med att vi har det ju i alla fall så mycket bättre än "the over there", vart det än må vara.

Värt att tänka på i min mening.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Tony The Pony
Inlägg: 342
Blev medlem: 12 jul 2005 23:14

Inläggav Tony The Pony » 30 sep 2007 17:27

Skyline skrev:
Lycka är att man mår bra, är nöjd med det man har, har människor man tycker om att leva tillsammans med, gör det fritidsintresse man tycker är kul, har ett jobb man trivs med mm. Att man är nöjd sitt liv helt enkelt. Men detta uppnår nästan ingen tror jag. Alltid är det något som inte är bra, alltid något man klagar på. Men om man nöjer sig och helt enkelt är förnöjd så kan man säkert bli lycklig.  

/SKYLINE


Är det alltså få förunnat att vara "lycklig"?

PD 5:

It is impossible to live pleasantly without living prudently and honorably and justly, and it is impossible to live prudently and honorably and justly without living pleasantly. Whenever any one of these is lacking (when, for instance, one is not able to live wisely, though he lives honorably and justly) it is impossible for him to live a pleasant life.

-- Få förunnat, alltså --

EDIT: Försöker inte ändra riktning på tråden, förbise detta inlägg med ett avslappnat leende.

EDIT2: Eller garva/skrik/gråt lite, var inte så stel bara. Tänj på lederna!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 sep 2007 17:49

Kan bokstavsnyttjande gå till sådan överdrift så att man till slut blir anal-fabet?

A
Göran Egevad egevad@gmail.com

Tony The Pony
Inlägg: 342
Blev medlem: 12 jul 2005 23:14

Inläggav Tony The Pony » 06 okt 2007 10:31

Jag kan alltid fly verkligheten; för jag spelar mycket TV-spel.

TV-spel har en lugnande effekt på mig, vad är bäst, stesolid eller tv-spel?

Tes: TV-spel är bättre än stesolid vid behov.

Användarvisningsbild
FIG
Inlägg: 836
Blev medlem: 21 apr 2006 20:04
Ort: Bortom All Tid
Kontakt:

Inläggav FIG » 06 okt 2007 10:36

Jag förstår var du mena...
Jag tycker samma om en bra bok, ibland vill man väkligen fly bort från den här värden.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Tony The Pony
Inlägg: 342
Blev medlem: 12 jul 2005 23:14

Inläggav Tony The Pony » 06 okt 2007 21:29

FIG skrev:Jag förstår var du mena...
Jag tycker samma om en bra bok, ibland vill man väkligen fly bort från den här värden.


Man kan inte fly från verkligheten, en verklighet är alltid en verklighet; varän du befinner dig! Vad Du än läser, vad Du än är hög på; Du går från en verklighet till en annan - från 7 till 4-jobb till kriminell heroinist; till livet efter detta. Men vadom Livet innan detta?

Jag är diagnostiserad med psykosgenombrott; men är jag inte kvar i verkligheten? Jo!

DrucillaCorker
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 sep 2021 20:46

Re: Datorspelande - En överdrift?

Inläggav DrucillaCorker » 29 apr 2022 18:45

Hej. Jag är ledsen, men jag förstår inte vad den här diskussionen handlar om. Kan du skriva till mig och förklara det bättre? För jag letar efter information om en liknande genre som (raderar länk, misstänkt spam //mod). Jag vill samla in folks åsikter om denna genre. Skulle uppskatta all hjälp från dig samt din åsikt.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster