Datorspelande - En överdrift?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skyline
Inlägg: 503
Blev medlem: 10 feb 2007 23:20

Inläggav Skyline » 21 aug 2007 00:13

J R Auk skrev:
Skyline skrev:Jag anser att när man inte fixar skolan så har det gått till en överdrift.

Klarar man inte högstadiet så kommer man inte in på gymnasiet. Och skulle man inte klara gymnasiet så kan man inte gå högskola. Man sabbar sitt eget liv helt enkelt. Men det är ju deras val såklart men frågan är om de är tillräckligt gamla för att kunna se följderna och konsekvenserna av deras spelande istället för skolan. Vad de gör mot sig själva.

Jag har spelat Counterstrike och Wow och visst fastnar man lätt i det och jag antar att spelen är uppbyggda så. För på något sätt så är det kul fast det är samma sak man gör om och om igen. Men jag visste att det inte är bra för mig och jag slutade eftersom jag vill satsa på bra utbildning och bra jobb. Men för de yngre som inte kan eller vill sluta så kanske är det föräldrarna som har ansvaret?  :?:  

/Skyline


Man sabbar sitt eget liv för att någon har satt upp kriterier för hur ett liv skall lyckas.


Hm..  Jag tror inte att någon i längden finner lycka genom att spela dator/tv-spel hela sitt liv. Visst kan det vara kul i några år under sin ungdom men sedan längtar man med stor sannolikhet efter något mer.
Men du kanske syftade på samhället med kriterierna: Livspartner, barn, villa och volvo som gör livet mest lyckat och lyckligt. Inte alls alla av dem är lyckliga men det är ändå det som många människor längtar efter och mår bra av. Det är det som de flesta känner mening med här i livet.

J R Auk skrev:Om ens en femtedel av dom timmarna skulle spenderats i skogen för biologin, och fysik med mera. Biblioteken för dom teoretiska kunskaperna. Byggandes kojjor och snidandes järn och trä för praktiskt handlag. Allt det skulle följt naturligt om enbart tillgången till källor för dessa områden skulle getts..


Bra idé. Du borde bli skolminister  :lol:  Men vad ville du säga med det?

J R Auk skrev:Märk att du nämner inte något om vad som begagnas under färden genom dessa institutioner, det är enbart målets passerande som är av vikt.


Sant, det gjorde jag tyvärr inte. Man skall inte bara blicka framåt. Det finns ett ordspråk som lyder:

"Glöm inte ditt förflutna, lev i nuet men tänk också på framtiden"  / Minns ej

/Skyline
Meningen med livet är att leva det..  /DS

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 21 aug 2007 00:50

Hmm missade du inte min poäng månne?

Det att du inte lyckas om du inte går i skolan har inte att göra med dom kunskaper du inte förskansar dig utan beror på sättet som resurser som tas upp i "allmänt" namn inte tilldelas dig om du inte uppfyllt kriterierna.

För du menade väl inte dom som spelar datorspel för att senare skapa ett eget och tjäna x millar på det?

Jag pratar inte om platityder volvo och villa. Jag pratar om att få rätten över sitt liv. Arvet från kulturen. Inte spela ett spel för att tilldelas "makt" i samhället, givet pengar faller under "makt".
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skyline
Inlägg: 503
Blev medlem: 10 feb 2007 23:20

Inläggav Skyline » 21 aug 2007 01:07

J R Auk skrev:Hmm missade du inte min poäng månne?


J R Auk skrev:Det att du inte lyckas om du inte går i skolan har inte att göra med dom kunskaper du inte förskansar dig utan beror på sättet som resurser som tas upp i "allmänt" namn inte tilldelas dig om du inte uppfyllt kriterierna.


Detta förklarade det hela lite bättre. Tror jag..  :?  Du tycker alltså att man skall kunna få ett bra liv utan att gå i skolan. Att man skall kunna växa upp utan utbildning och istället lära sig själv? Att man inte skall behöva vara behövande av skolan för att kunna lyckas i livet?? Har jag förstått dig rätt?

J R Auk skrev:För du menade väl inte dom som spelar datorspel för att senare skapa ett eget och tjäna x millar på det?.


Nej..  :shock:

/Skyline
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 21 aug 2007 06:00

Angelina skrev:Inga invändningar där. Men är det fel? Och vems? Och varför? Och framförallt, vad lär vi oss av detta? Eller, vilken färg har tanken om felet?


Fel kan det mycket väl vara. Ansvaret är vårt allas. Det är fel för att folk far illa av det. Vi lär oss - förhoppningsvis, även om det synes vara historiens lärdom som sådan att vi nämligen aldrig gör just detta - att vi måste bättra oss, ta oss i kragen och göra det "rätta". Tanken har antagligen ingen färg, däremot kan jag mycket väl tänka mig att "felet" kan ha en upplevd färg. Den distinktionen kanske är onödig, men likväl. Du är en sån flummare (jag har en nykter period, bli inte arg, jag är vedervärdig när jag har mina rena perioder :lol: ). Färgen på "felet" är säkerligen individuell - allt efter vederbörandes preferenser.


J R Auk,

strålande nyansering där! Jag uttryckte mig oerhört vagt och luddigt. Kanske var det avsiktligt, vad vet jag. "Trevligare".

Visst är det bäddat för meritokrati inom spelandets värld, men i mina ögon så fungerar det likadant annorstädes (mer eller mindre). Det är ett spår som går att följa upp, ned genom historiens mylla. Liberaler, borgare, fransk revolution. Problemet som jag ser det med meritokratin är att den alltid är bunden till en kulturell hegemoni. Vad blir det av alla egenskaper som faller bort vid sidan av? Inget värda? Det där är enligt mig vansinne. Samma kritik riktar jag mot "intelligens"-begreppet. Frågan blir för mig istället en fråga om nytta. Vi kan inte sluta ta emot information, vi kan dock ställa in strålkastaren.

En följdfråga är hur revolution skall ske när revolutionärerna endast förfogar över kroppar byggda på skräpmat och färdigheter som endast har värde i en simulation?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Tony The Pony
Inlägg: 342
Blev medlem: 12 jul 2005 23:14

Inläggav Tony The Pony » 23 sep 2007 20:16

verklighetsflykt = bra

Användarvisningsbild
Skyline
Inlägg: 503
Blev medlem: 10 feb 2007 23:20

Inläggav Skyline » 23 sep 2007 21:31

Tony The Pony skrev:verklighetsflykt = bra


I måttlig mängd - Ja

I överdriven mängd - Nej



/SKYLINE
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Emanuel
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 jun 2007 00:09

Inläggav Emanuel » 23 sep 2007 23:22

Vad är måttlig mängd? X antal timmar per dag, såpass mycket att man mår bra? Vem sätter den gränsen?

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 24 sep 2007 00:05

Emanuel skrev:Vad är måttlig mängd? X antal timmar per dag, såpass mycket att man mår bra? Vem sätter den gränsen?


Den sätter jag. Du skall hålla dig i trim så att du kan hjälpa dina medmänniskor.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

amy
Inlägg: 539
Blev medlem: 22 aug 2006 20:54

Inläggav amy » 24 sep 2007 17:11

det finns vissa som läser böcker många timmar om dagen eller ser på tv, eller vad som helst... så man kan väl göra det med spel också om man tycker att det är kul.

jag tycker att spel är intressanta för att det är en form av underhållning som fortfarande utvecklas så mycket. böcker och filmer har redan utvecklats färdigt. först hade man 2D spel sen blev dom 3D. i framtiden kommer man ha spel som känns nästan lika verkliga som drömmar. virtual reality.

Emanuel
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 jun 2007 00:09

Inläggav Emanuel » 24 sep 2007 17:41

Den sätter jag. Du skall hålla dig i trim så att du kan hjälpa dina medmänniskor.


Jag spelar datorspel. Jag jobbar också som lärare, arbetar med volontärarbete osv. Men ändå finns de folk som säger att jag kan spela för mycket ibland?
Var går gränsen?

Användarvisningsbild
Skyline
Inlägg: 503
Blev medlem: 10 feb 2007 23:20

Inläggav Skyline » 24 sep 2007 22:52

Emanuel skrev:
Den sätter jag. Du skall hålla dig i trim så att du kan hjälpa dina medmänniskor.


Jag spelar datorspel. Jag jobbar också som lärare, arbetar med volontärarbete osv. Men ändå finns de folk som säger att jag kan spela för mycket ibland?
Var går gränsen?


Vart går gränsen?

Om man tar sitt sunda förnuft till förfogande så kan man nog se en hyfsat tydlig gräns. Tex.

-När studierna påverkas
-När man inte har mycket tid för familjen
-När man får musarm
-När man sitter uppe för sent och inte orkar med dagen därpå
och så vidare



Amy skrev:det finns vissa som läser böcker många timmar om dagen eller ser på tv, eller vad som helst...


Jag anser att de gränser jag satt upp likaså gäller för bokläsning eller TV-tittande. Visserligen lär man sig ju ändå på att läsa böcker. Får ett större ordförråd, lär sig läsa snabbare, lär sig uttrycka sig bättre i tal och skrift mm mm. Men det skall inte gå till övderdrift. Man måste hitta en balans liksom gäller allt här i livet

Amy skrev:först hade man 2D spel sen blev dom 3D. i framtiden kommer man ha spel som känns nästan lika verkliga som drömmar. virtual reality.


Detta vore väldigt coolt.  :lol:   Jag gillar att spela TV-spel men bara i måttlig mängd.


( :lol: )SKYLINE
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 sep 2007 09:27

Jag tror jag spelar för lite datorspel (inget alls). Skriver mer på olika fora... Det kan ju också missbrukas...  

Ingen går fri... Är det inte det ena är det det andra...

A
Göran Egevad egevad@gmail.com

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 25 sep 2007 16:05

Skyline skrev:
Emanuel skrev:
Den sätter jag. Du skall hålla dig i trim så att du kan hjälpa dina medmänniskor.


Jag spelar datorspel. Jag jobbar också som lärare, arbetar med volontärarbete osv. Men ändå finns de folk som säger att jag kan spela för mycket ibland?
Var går gränsen?


Vart går gränsen?

Om man tar sitt sunda förnuft till förfogande så kan man nog se en hyfsat tydlig gräns. Tex.

-När studierna påverkas
-När man inte har mycket tid för familjen
-När man får musarm
-När man sitter uppe för sent och inte orkar med dagen därpå
och så vidare



Amy skrev:det finns vissa som läser böcker många timmar om dagen eller ser på tv, eller vad som helst...


Jag anser att de gränser jag satt upp likaså gäller för bokläsning eller TV-tittande. Visserligen lär man sig ju ändå på att läsa böcker. Får ett större ordförråd, lär sig läsa snabbare, lär sig uttrycka sig bättre i tal och skrift mm mm. Men det skall inte gå till övderdrift. Man måste hitta en balans liksom gäller allt här i livet

Amy skrev:först hade man 2D spel sen blev dom 3D. i framtiden kommer man ha spel som känns nästan lika verkliga som drömmar. virtual reality.


Detta vore väldigt coolt.  :lol:   Jag gillar att spela TV-spel men bara i måttlig mängd.


( :lol: )SKYLINE


Fan va normerna är rotade djupt.

Om tankarna om livets mening, guds existens eller hur man bör agera påverkar ovan nämnda skall man sluta med det då också?

Vad har du då kvar?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad vi har kvar...

Inläggav Algotezza » 25 sep 2007 16:11

Andlig onani - i måttlig/omåttlig mängd... Men det är väl vad allt var redan från början...

Och BingoLotto! Kan man inte odla själen - får man försöka döda den!

A
Göran Egevad egevad@gmail.com

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 25 sep 2007 16:20

Avantgardet skrev:J R Auk,

strålande nyansering där! Jag uttryckte mig oerhört vagt och luddigt. Kanske var det avsiktligt, vad vet jag. "Trevligare".

Visst är det bäddat för meritokrati inom spelandets värld, men i mina ögon så fungerar det likadant annorstädes (mer eller mindre). Det är ett spår som går att följa upp, ned genom historiens mylla. Liberaler, borgare, fransk revolution. Problemet som jag ser det med meritokratin är att den alltid är bunden till en kulturell hegemoni. Vad blir det av alla egenskaper som faller bort vid sidan av? Inget värda? Det där är enligt mig vansinne. Samma kritik riktar jag mot "intelligens"-begreppet. Frågan blir för mig istället en fråga om nytta. Vi kan inte sluta ta emot information, vi kan dock ställa in strålkastaren.

En följdfråga är hur revolution skall ske när revolutionärerna endast förfogar över kroppar byggda på skräpmat och färdigheter som endast har värde i en simulation?


Ja det e sant, men det går faktiskt fort att vända dylikt tillstånd om man bara vill. Och när revolutionen är kommen så har dom ju tvunget motivation.

Sen visst är det synd att vissa saker faller ur blickfånget för att andra bländar, men är det inte bara en uppmaning till diversitet. Och är inte det naturligt rationellt efter inblick i vår epistemologiska situation?

Lite som varför folk fyller garaget med all tänkbart gammalt skrot. Vem vet. Nån dag kanske man får användning av det. (inte har implicerat att det utanför det uppmärksamade meriterande är skrot ;) )
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster