Datorspelande - En överdrift?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Sonic
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 okt 2006 22:44

Datorspelande - En överdrift?

Inläggav Sonic » 19 aug 2007 00:42

Hej, jag sitter här och funderar... över datorspelandet som dagens ungdomar utövar.

När börjar det bli en överdrift egentligen?
Jag kan inte förstå hur man kan ge sig in i ett spel som tex. Counter Strike och sedan spela det flera timmar per dag, tillsammans med andra spelar, över internet!?

Det är en helt sjuk värld för mig och när jag försöker få folk att förklara, får jag höra saker som:

1. Det är en tidsfördrift (Har man inget bättre för sig?)
2. Det är kul (Ingen bättre förklaring?)
3. Man vill vara social (vill vara, ett såkallat wannabe isåfall?)

Det är en sak att dra ihop ett gäng och verkligen vara sociala framför datorn, med och mot varandra.

- Men över internet?

En högst osocial person skulle genom kommunicera med text över Internet kunna framstå som en högst social person.

Det här är bara fel och nu kommer jag att fundera på det resten av natten...

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 19 aug 2007 03:42

1. Vad är bättre?
2. Behövs bättre förklaring?
3. Man gör väl vad man kan för att fylla sitt behov?

Vad gör du nu? Du förväntar dig ett osocialt svar?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Sonic
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 okt 2006 22:44

Inläggav Sonic » 19 aug 2007 08:06

J R Auk skrev:Du förväntar dig ett osocialt svar?


Ja, om du inte har förstått det än?
Det är inte okej att göra vad man vill för att fylla sina behov och det är absolut inte upp till var och en

Tractatus
Inlägg: 828
Blev medlem: 21 mar 2005 21:25

Inläggav Tractatus » 19 aug 2007 10:03

1. Vad är bättre?
2. Behövs bättre förklaring?
3. Man gör väl vad man kan för att fylla sitt behov?



1. Läsa en bok, exempelvis. Gå ut och spela fotboll, exempelvis.

2. Egentligen inte.

3. Man får väl anstränga sig lite, självförverkligande. Ett behov kan tillfredställas på olika sätt. På ett bra sätt, ett bättre sätt, eller ett dåligt sätt. Ofta är de där behoven en frukt av en sysslolös vardag. Återgång till fråga ett. Läsa bok istället för att spela Counterstrike 24/7. Resten av tiden kan man sova, det är nyttigare. Hur social är man egentligen vid en dator? Seriöst. "Shit, bra siktat, LOL, fan han dog på pricken", "Grymt mannen". Socialt - måhända. Men på fel sätt (Ett icke-konstruktivt sådant) Eller cyklar jag?

Sonic
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 okt 2006 22:44

Inläggav Sonic » 19 aug 2007 10:05

Mmm, jag har haft flera kompisar som fastnat framför World of Warcraft och spelar 5-6 timmar per dag, ingen av dem gick ut skolan...

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 19 aug 2007 16:45

Alla lever framför datorn. Avstickare görs ibland i den "verkliga" världen, men det är här vi bor, teh.

Skolan eller Wow, vad spelar det för roll? Du måste inte göra det du inte vill.
Ingenting är bättre än något annat, alla upplevelser är lika mycket värda.
Det kommer att visa sig. Vad spelen är till för.

Tractatus
Inlägg: 828
Blev medlem: 21 mar 2005 21:25

Inläggav Tractatus » 19 aug 2007 17:01

Ingenting är bättre än något annat, alla upplevelser är lika mycket värda



Förklara vad du menar.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 19 aug 2007 17:19

Tractatus skrev:
Ingenting är bättre än något annat, alla upplevelser är lika mycket värda



Förklara vad du menar.


Förklara hur du inte förstår.

Tractatus
Inlägg: 828
Blev medlem: 21 mar 2005 21:25

Inläggav Tractatus » 19 aug 2007 17:36

Lika värda i vilket avseende? I influensen de har på en människas (eventuellt riktiga) personliga utveckling?

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 19 aug 2007 17:40

Nu fattar vi ännu mindre.
Försök att vara mindre intellektuell Tractatus.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 19 aug 2007 17:56

Jag instämmer i aversionen mot spelandet. Problemet som jag ser det är förvärvandet av kunnande som inte går att applicera på annat än just den simulerade verklighet som är spelandets sfär. Visst finns det också inslag som kan vara värdefulla. Detta gäller emellertid spel av alla slag - från brädspel till idrott. En sådan invändning har givetvis sina brister, och jag tänker inte sticka under stolen med det. Faktum är dock att det är eskapism. Eskapism är emellertid inget ont-i-sig. Som alltid strandar vi på definitionen av bruk kontra missbruk. Sociala aktiviteter behövs, likaså eskapism (och i tilltagande grad i kölvattnet av industrialism och urbanisering - i synnerhet trivs den bland fattigdom, misär och slumområden). Jag argumenterar alltså i Rousseauansk tradition här. Det är beroendet av (stat, företag o.s.v.), den där navelsträngen, som är det onda. Förvärvad kunskap bör tjäna något syfte, och det bästa syftet torde vara individens autonomi och självförsörjande - givetvis med ekosystemet i beaktande.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Tractatus
Inlägg: 828
Blev medlem: 21 mar 2005 21:25

Inläggav Tractatus » 19 aug 2007 18:06

Nu fattar vi ännu mindre.
Försök att vara mindre intellektuell Tractatus.



Du som är skarpast på forumet borde ju haja.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 19 aug 2007 18:24

Människan som flockdjur är beroende av kollektivet.
Som kollektiv agerar det utåt som en enhet, inom kollektivet finns en maktkamp om herraväldet. Detta scenario kan tillämpas på alla djurkollektiv. Därav Darwins stora förtjänst att han jämställde människan med alla andra djur.
Människan är en zoon politicon, ett socialt djur som endast kan agera i ett socialt sammanhang, Rousseaus "tillbaka till naturen" är därför delvis en utopi då utvecklingen av samhället fodrar en föränderlig människa och Rousseaus människa står där men lien i näven och sniffar hästsdynga.
Det som krävs är inte steg bakåt utan tvärtom.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 19 aug 2007 18:27

Tractatus; har redan hajat, vad mer?

What Gives?
Inlägg: 495
Blev medlem: 05 aug 2006 19:30

Inläggav What Gives? » 19 aug 2007 18:34

Alla måste gilla och/eller ogilla exakt samma saker som jag. De som tycker annorlunda bör tillrättavisas. De inser ju inte att jag vet så mycket mer om deras välbefinnande än de själva.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster