Datorspelande - En överdrift?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Sonic
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 okt 2006 22:44

Inläggav Sonic » 19 aug 2007 21:23

Jag har en identitetsstörning...DID

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 19 aug 2007 21:24

Sonic skrev:Jag har en identitetsstörning...DID


Välkommen i klubben!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Sonic
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 okt 2006 22:44

Inläggav Sonic » 19 aug 2007 21:27

Avantgardet skrev:Välkommen i klubben!


Jag vet inte riktigt vad du menar med det där

Hur som hellst så mår jag väldigt dåligt just nu...

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 19 aug 2007 22:00

Sonic skrev:
Avantgardet skrev:Välkommen i klubben!


Jag vet inte riktigt vad du menar med det där

Hur som hellst så mår jag väldigt dåligt just nu...


Äsch! Ge dig! Man ska njuta av att må dåligt - det är inte alla förunnat!

Själv har jag bara ett mål här i livet - att eftervärlden skall säga om mig: "han dog då fan inte en dag för tidigt".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 19 aug 2007 22:07

Säg inte så Avantgardet, jag tycker du är en tillgång. Här på FF är du en skribent som jag alltid läser och dina skriverier innehåller alltid tänkvärt.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 19 aug 2007 22:19

Skrattar bäst som skrattar sist helt enkelt. Mitt skratt klingar i eftervärldens öron som ett oljud. Det är konst det. Spelar världen ett spratt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 19 aug 2007 22:30

Går själv ibland i mörka tankar. Orkar inte/vill inte be om hjälp. Den totala apatin griper in. Konstigt nog orkar jag duscha varje morgon men sen inget mer.
Nä, fyfan.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 19 aug 2007 22:53

Guru: Jag ser en rädsla hos er för att utveckligen skulle gå åt fel håll. Vilket innebär att ni inte är nöjda med tillvaron, dvs er själva. Men ni vet ju hur det är med rätt och fel.

Min poäng, om jag har någon här, är att det är helt ok att leva hela sitt liv i ett spel om man så vill, för man gör aldrig fel. Att man upplever att något är fel är inte heller fel. Allt är som det ska, så även ni, mörkrets gycklare.

Det är många som uttalar sig negativt om spel som inte vet något om spel, som aldrig spelar. Precis som vilka fascister och fanatiker som helst.
Inte för att jag är särskilt spelfrälst nu, men ibland känner jag för att springa omkring som en alien och döda undeads, för att det är kul. Inte för att fly.

Men visst- Eskapismens Envåldshärskarinna- är jag ibland.
[-o<

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 19 aug 2007 22:59

Likgiltig?

Det finns inga "orättvisor", eller "problem"? Nej, Angelina, det där duger inte!

Such: det där är ju bara vanlig bakfylleångest!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 19 aug 2007 23:03

Säger du, ja! För att du inte tänkt samtidigt som läst.
*yeah*

Nej, inte likgiltig alls. Att man ser fel betyder inte att felen är fel, och det betyder inte att det är fel att se fel heller.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 19 aug 2007 23:36

Men då har du ingen egentlig invändning mot mitt påstående att alla beroenden sätter den beroende i en underlägsen position i förhållande till den som distribuerar det som den beroende är beroende av?

Jag undviker tänkandet i största möjliga mån. Synes dock omöjligt att utplåna.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 20 aug 2007 00:46

Inga invändningar där. Men är det fel? Och vems? Och varför? Och framförallt, vad lär vi oss av detta? Eller, vilken färg har tanken om felet?

Användarvisningsbild
Skyline
Inlägg: 503
Blev medlem: 10 feb 2007 23:20

Inläggav Skyline » 20 aug 2007 11:13

Jag anser att när man inte fixar skolan så har det gått till en överdrift.

Klarar man inte högstadiet så kommer man inte in på gymnasiet. Och skulle man inte klara gymnasiet så kan man inte gå högskola. Man sabbar sitt eget liv helt enkelt. Men det är ju deras val såklart men frågan är om de är tillräckligt gamla för att kunna se följderna och konsekvenserna av deras spelande istället för skolan. Vad de gör mot sig själva.

Jag har spelat Counterstrike och Wow och visst fastnar man lätt i det och jag antar att spelen är uppbyggda så. För på något sätt så är det kul fast det är samma sak man gör om och om igen. Men jag visste att det inte är bra för mig och jag slutade eftersom jag vill satsa på bra utbildning och bra jobb. Men för de yngre som inte kan eller vill sluta så kanske är det föräldrarna som har ansvaret?  :?:  

/Skyline
Meningen med livet är att leva det..  /DS

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 20 aug 2007 12:45

Avantgardet skrev:Själv betraktar jag eskapism som ett sjukdomssymptom. Det är ett tecken på att vi måste göra verkligheten trevligare att vistas i.


Jag tror inte det handlar om att göra den trevligare, det handlar om att sätta spade och hammare, ge land och virke. Medel för förverkligande av den personliga idén.

Vårt syfte med skolning (bildningen lämnar vi till dom som vill indoktrinera) är att skapa oss en bättre situation. Idag är "spelet" det enda sättet. Staten har tagit andra möjligheter ifrån oss rent praktiskt, näringslivet gör sitt bästa för att göra detsamma fast psykologiskt.

Poängen är, som jag tycker missats fram så långt jag läst, att folk flyr för dom ser inte sig själva som i makt av sitt eget liv. Det är inget att värda då. Det blir en protest. -Skall du äga mig skall du fan inte få mycket att hänga i granen.
Sen kanske detta inte kommer få medhåll, dels för att det ligger som ett av våra primära mål med existensen att göra oss i makt, och vuxna över våran situation. Att säga att unga inte är det. Är att säg att någon tar det från dom, för det är en naturlig relation, att se vad som är och se vad man kan med det göra. Någon har slagit duster i ögonen på folk.

Dataspel tror jag är det som kommer skapa samhörighet över generation och skapa plattformen för revolution. Snart kommer dom nog ha wow säpo tex. Ser man till dom strukturer som skapas så är det alternativa heirarkier utifrån förtjänst och inte abstrakt godtycklighet. En naturlig heirarki som lockar då det i samhället råder en sådan onaturlig sådan.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 20 aug 2007 12:57

Skyline skrev:Jag anser att när man inte fixar skolan så har det gått till en överdrift.

Klarar man inte högstadiet så kommer man inte in på gymnasiet. Och skulle man inte klara gymnasiet så kan man inte gå högskola. Man sabbar sitt eget liv helt enkelt. Men det är ju deras val såklart men frågan är om de är tillräckligt gamla för att kunna se följderna och konsekvenserna av deras spelande istället för skolan. Vad de gör mot sig själva.

Jag har spelat Counterstrike och Wow och visst fastnar man lätt i det och jag antar att spelen är uppbyggda så. För på något sätt så är det kul fast det är samma sak man gör om och om igen. Men jag visste att det inte är bra för mig och jag slutade eftersom jag vill satsa på bra utbildning och bra jobb. Men för de yngre som inte kan eller vill sluta så kanske är det föräldrarna som har ansvaret?  :?:  

/Skyline


Man sabbar sitt eget liv för att någon har satt upp kriterier för hur ett liv skall lyckas. I den minskade efterfrågan av arbetskraft så sker sållningen efter allt högre krav, sen att kraven inte står i paritet med det som dom avser pröva lämligheten inför gör ingenting då det ändå enbart är egoismens rätt som skall upprätthållas.

Det är dags att vara generösa och kräva det samma av dom som tillåts rensa våra skogar, gruvor och natur.

Grundskola och gymnasium är den största dynginstitutionen av dom alla, hade jag inge gått i dessa bildningsinstitut skulle jag nog i dag vara mer beläst. Om ens en femtedel av dom timmarna skulle spenderats i skogen för biologin, och fysik med mera. Biblioteken för dom teoretiska kunskaperna. Byggandes kojjor och snidandes järn och trä för praktiskt handlag. Allt det skulle följt naturligt om enbart tillgången till källor för dessa områden skulle getts.

Men sen har vi det där med att få folk att överlåta det som brukar sägas vara deras käraste, barn och arv, i en främmande makt händer. Allt för frigörelsen och tillväxten. Arbete åt alla hör ångestskrien skalla.

Så som du resonerar skulle vad som helst kunna ställas upp som kriterium eller krav. Och det vi bör göra är då inte att underminera dom begränsande kraven utan istället anstränga sig för tillmötesgående. Varför då?

Märk att du nämner inte något om vad som begagnas under färden genom dessa institutioner, det är enbart målets passerande som är av vikt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster