suchanother skrev:Människan som flockdjur är beroende av kollektivet.
Som kollektiv agerar det utåt som en enhet, inom kollektivet finns en maktkamp om herraväldet. Detta scenario kan tillämpas på alla djurkollektiv. Därav Darwins stora förtjänst att han jämställde människan med alla andra djur.
Människan är en zoon politicon, ett socialt djur som endast kan agera i ett socialt sammanhang, Rousseaus "tillbaka till naturen" är därför delvis en utopi då utvecklingen av samhället fodrar en föränderlig människa och Rousseaus människa står där men lien i näven och sniffar hästsdynga.
Det som krävs är inte steg bakåt utan tvärtom.
Faktum är att Rousseau skulle instämt i din sista mening här ovan - och slagordet "tillbaka till naturen" har eftertidens amatörer felaktigt tillskrivit honom. Visst är människan ett med-varandra-varo (något som Rousseau däremot faktiskt missade fullkomligt). Det påverkar emellertid inte mitt argument på något sätt. Både art och individ tjänar nämligen på en ekologiskt hållbar livsstil med så lite beroende som möjligt av statliga institutioner och annat (i synnerhet företag och den makt de vinner på detta förhållande). Revolution från insidan och ut av samhällsorganismen.