Skära sig på armarna?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skyline

Skära sig på armarna?

Inläggav Skyline » 29 aug 2007 21:08

Det finns många tonåringar som skär sig på armar, ben eller bränner sig med cigaretter. Min fråga är vad ni tror är anledningen till detta. Jag har några förslag. Det kan vara någon av dem eller någon komination. Beror förstås från fall till fall men vilka anledningar tror ni är vanligast?

1. -För att någon ska bry sig om dem.

2. -För att sticka ut och inte vara som alla andra.

3. -För att vara cool och impa på polare.  

4. -För att få ur sig starka känslor som hat och ilska.

5. -För att visa att man mår dåligt (ungefär som ex 1)

6. -För att man är machosist  (Tror jag därimot är mer sällsynt)

Någon med erfarenheter (sätt/känner någon som gjort det)? Eller har funderingar och teorier?

Jag minns två tjejer från högstadiet som gjorde det samt klädde sig i trasiga kläder och piercingar. De var normala i beteéndet men jag antar att de gjorde detta för att sticka ut och bli sedda. (ex 2) Men det kunde mycket väl vara någon annan anledning, svårt att veta när man inte kände dem. Nåväl, några kommentarar till ämnet?

/Skyline
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Användarvisningsbild
miss x

Inläggav miss x » 30 aug 2007 00:34

De gör det för att "förkroppsliga" ångesten.
För att känna att det gör ont fysiskt, vilket "bedövar" lite av den innre ångesten.

Detta är vanligt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 aug 2007 08:33

Jag har en släkting som skall forska på det här. Tydligen är det inte bara tjejer som gör sig illa på det här sättet.

Vad jag undrar, är det här något nytt, eller fanns det på 70-80-talen också?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Morningstar

Inläggav Morningstar » 30 aug 2007 08:57

---

Angelina

Inläggav Angelina » 01 sep 2007 00:51

All of the above, och en trend. Att bära sina sår synliga ska få de andra att mjukna. Att se deras smärta. Det är också stolthet i att våga stå för sin smärta. En provokation mot smärtan i sig.
Men för de flesta verkar det handla om en offermentalitet.  De känner sig skadade av sin omgivning och ger igen på sig själva.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 01 sep 2007 01:14

Att skära sig gör ju också att kroppen måste producera endorfiner, vilket gör att känslorna från dåliga upplevelser och tankar lindras. Men det skulle vara intressant att höra varför man väljer just denna utvägen istället för droger, alkohol, spelmissbruk, sex, fallskärmshoppning eller något annat. Varför slår man sig inte med en hammare till exempel, vad är det för fascination med just att skära sig. Att se blod? Att se hur man går sönder? Att banka sig på stortån med en hammare torde också producera endorfiner, men det verkar tydligen inte lika lockande. Finns det en symbolisk innebörd att läsa ur detta? Som en psykologisk undertext om en inbillad verklighet. Genom att skära sig så avskiljer man det ena från det andra och dränerar sina vener. Rinner det onda ut när man skär sig?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 02 sep 2007 15:41

Är inte en knivsegg lite mer subtilt för att nå avsedda effekt än en hammare?
Och räcker inte det som skäl för denna skillnad?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Lasarus

Inläggav Lasarus » 03 sep 2007 08:27

När själen gör så ont att man inte längre kan leva, så kan en fysisk smärta göra att man för ett litet ögonblick kan släppa fokus på den själsliga.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 03 sep 2007 09:41

Tyvärr så har många av er hellt rätt. när det gäller denna här frågan
inte så lätt alltid att hantera de ting som vi ej kan ta på.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Tony The Pony

Inläggav Tony The Pony » 09 sep 2007 23:12

jag fimpade en cigarill på handflatan en gång.. detta hände alltså i psykosens rökrum, där jag satt med några andra patienter.. hände sedan inget speciellt, gick därifrån och la mig i min säng på rummet.. läste lite i Dumskallarnas sammansvärjning, började kontemplera över att livnära mig på att åka runt o sälja korv.. etcetera

edit: min mening var att berätta varför jag gjorde det - men det egentliga svaret är väl att jag känner ett behov av att agera självdestruktivt ibland.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 sep 2007 13:24

Tony The Pony skrev:jag fimpade en cigarill på handflatan en gång.. detta hände alltså i psykosens rökrum, där jag satt med några andra patienter.. hände sedan inget speciellt, gick därifrån och la mig i min säng på rummet.. läste lite i Dumskallarnas sammansvärjning, började kontemplera över att livnära mig på att åka runt o sälja korv.. etcetera

edit: min mening var att berätta varför jag gjorde det - men det egentliga svaret är väl att jag känner ett behov av att agera självdestruktivt ibland.

Fysisk självdestruktivitet kan vara det mest konstruktiva alternativet. Om man  t.ex. skall välja mellan det eller att förinta/förneka sin själ/personlighet.

A
Algotezza aka Algotezza

Tony The Pony

Inläggav Tony The Pony » 30 sep 2007 16:09

Algotezza skrev:
Fysisk självdestruktivitet kan vara det mest konstruktiva alternativet. Om man  t.ex. skall välja mellan det eller att förinta/förneka sin själ/personlighet.

A

Mm, igår fimpade jag en cigarett i handflatan - kände ångesten och främlingskapet lätta en aning: Kände mig i kontakt med själen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 sep 2007 17:51

Tony The Pony skrev:
Algotezza skrev:

A

Mm, igår fimpade jag en cigarett i handflatan - kände ångesten och främlingskapet lätta en aning: Kände mig i kontakt med själen.

Självplågeri kan väcka själen från dess letargi.

A
Algotezza aka Algotezza

Tony The Pony

Inläggav Tony The Pony » 01 okt 2007 21:31

Algotezza skrev:Självplågeri kan väcka själen från dess letargi.

Så därav slutsatsen; självplågeri kan vara sunt mot en sliten själ  :?:  :?:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 okt 2007 09:52

Tony The Pony skrev:
Algotezza skrev:Självplågeri kan väcka själen från dess letargi.

Så därav slutsatsen; självplågeri kan vara sunt mot en sliten själ  :?:  :?:

Det är väl iofs en desperat utväg, men en utväg... Det finns många sätt. Man behöver inte skära sig om man inte gillar att se sitt blod. Man behöver inte bränna sig. Man kan gå åt andra hållet: iskalla duscher kan väcka den likgiltige... Det har jag använt ibland...

Att plåga sig själv  inför andra är ofta ett rop på hjälp och uppmärksamhet. Att göra det i sin ensamhet kan ha andra syften.

För vissa är det en livsstil, ett sätt att hålla sig i balans... Vad är skillnaden mot att knapra piller utskrivna av vitrockar? Är det plötsligt vetenskap då? Något kontrollerat? Elchocker är det ingen som vet varför och hur de fungerar men de används ändå för att väcka de indolenta och slitna själarna, eller vad de skall kallas... för man har lagt märke till att de har "positiv effekt". Vad är skillnaden mot det man själv väljer att göra mot sin kropp som man upptäckt har "positiv effekt"? El-chocker sker under skenbart kontrollerade former. Hur kan man mena sig kontrollera något man inte vet hur det fungerar?

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"