Är det möjligt att skriva svensk manga?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Elion

Är det möjligt att skriva svensk manga?

Inläggav Elion » 09 jan 2008 13:06

Jag vet att det finns ett par manga böcker där ute som är skriva av svenska författare, men jag har aldrig lyckats få mina händer på någon exemplar.

Och jag har läst några svenska översättning, där det ser ut att fungera.

Men... Gör det verkligen det? Går det att ta in väldigt förvirrade namn, koncept och magiska händelser i ett sådant torrt och Bingolotto älskande land som Sverige som inte ens kan göra en hygglig action film?
Att vara en filosof handlar om att ha ett öppet sinne, ändå förkastar de flesta filosofer religion och dess biblar och gör narr av de som tror på det.

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 09 jan 2008 15:07

Hur kan du läsa svenska översättad manga !?

Jag har försökt mig på det en gång... men seriöst. Näst intill omöjligt!
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 jan 2008 15:11

Vem orkar öht läsa manga?  :lol:

Hursomhelst, kan ni rekommendera något för en som inte besökt mangavärlden på allvar än...?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 09 jan 2008 15:15

Algotezza, det finns kill manga och tjej manga. Fast ja, det är upp till var och en att läsa det man vill.

Men Naruto är faktiskt mitt val för "nybörjare" :P
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

What Gives?

Inläggav What Gives? » 09 jan 2008 18:08

Akira är riktigt jävla bra, och är kanske en av de få storys som även kan tilltala äldre. Kan rekommendera animen också, men mangan är emellertid mycket mer utbroderad. Kul att se referenser till filmen i Kanye Wests "stronger" för övrigt.

Ghost in the shell är OK. Filmen alltså. Det finns säkert en manga också, men den har jag inte läst.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 jan 2008 12:15

What Gives? skrev:Akira är riktigt jävla bra, och är kanske en av de få storys som även kan tilltala äldre. Kan rekommendera animen också, men mangan är emellertid mycket mer utbroderad. Kul att se referenser till filmen i Kanye Wests "stronger" för övrigt.

Ghost in the shell är OK. Filmen alltså. Det finns säkert en manga också, men den har jag inte läst.

Ergo proxy, om man gillar obskyra referenser till Antikens panteon samt analogier till människans "rationella" projekt. Fast det e klart tolkningen kan vi ju lämna därhän. Anime alltså inte manga.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Elion

Inläggav Elion » 10 jan 2008 12:36

Death Note är bra.

Naruto är skit bra.

Dragonball är si så där.

Men, går det att skriva svensk Manga? Beskriva fight scener på svenska, karaktärer, allt sånt som gör Manga grymt... Går det att göra på svenska?
Att vara en filosof handlar om att ha ett öppet sinne, ändå förkastar de flesta filosofer religion och dess biblar och gör narr av de som tror på det.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 jan 2008 16:21

Kör det med en svensk touch, vikingarnas tid. Mytologins historia. Berserker och svampar, andar, trolldom, skogarnas mörka hemligheter osv. Det handlar bara att ta tillvara den kultur som finns. Sen kan man ju vara som japanerna, stolta över att låna och att återskapa och skamlöst blanda från jordens alla hörn, vilket jag gillar. Sett många gånger hur den där Horkheimer har dykt upp, Adorno också. För att nämna namn som aldrig röner något intresse utanför facksammanhangen här i Sverige. Där kan vi tala om bildande kultur.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 13 jan 2008 03:52

Erm... Mangaböcker har ju sålt väldigt bra här i Sverige (åtminstone de första böckerna av Dragonball, nu på senare tid har nog trenden gått ner ganska starkt, då Shonen Jump lagt ner), så vi är nog inte så torra och bingolottoälskande som trådstartaren gör gällande.

Jag har läst några av vinnarna i den där mangatalangen vid tillfälle, och tyckte då att det fanns ett par svenska serietecknare som inte var helt fy skam, och som jag gärna skulle läsa mer av.

Den stora skillnaden tycker jag inte är något i stil med trolldom hit eller dit (det finns det ju ganska mycket av i västerländska serier också), däremot tycker jag att de lekfulla berättarteknikerna där folk plötsligt i en enstaka ruta kan bli superdeformerade och slå varandra med klubbor i huvudena är det största utropstecknet som skiljer sig från den västerländska serietraditionen.

Och - något som jag personligen inte har lika lätt att anpassa mig till - att väldigt många serier verkar vara författade ruta för ruta samtidigt som tecknaren ritar dem. Plötsliga infall kommer hipp som happ och man saknar ofta någon sammanhängande och i förväg genomtänkt historia med allt vad sådana kännetecknas av - såsom planteringar och etableringar. Jag har exempelvis aldrig hittat någon mangamotsvarighet till Alan Moore, Neil Gaiman eller Grant Morrison.

Men visst, svensk manga ser jag inget som helst problem med. Däremot avskyr jag termen i sig. Vi kallar ju inte Tintin för en "bedé" och vi kallar inte Watchmen för en "comic book" (eller "graphic novel") - varför skall vi just kalla japanska serier för något särskilt?

Och än värre är det med "anime", vilket är en term som inte ens gemene man i Japan använder. Jag kan gå med på att vi svenskar kan använda "manga" för att tala om ett visst bildspråk och en viss berättarteknik, men då ligger det ju mycket närmare till hands att prata om "mangafilm". "Anime" är verkligen en helt onödig term som vi -enbart-dras med för att nippofilerna är sådana jobbigt termkåta nördar. Mitt blod kokar varje gång jag hör det.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 13 jan 2008 05:41

R----

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 13 jan 2008 08:39

Jomen jag är en typisk surpotta när det gäller nördar som tar sig själva på så himla stort allvar. Nippofiler, tolkiensällskap, trekkies, tabletopspelare, CSA... Det finns vissa kategorier av nördar som är fulla med massor av riktigt jobbiga töntar, och sådana hatar jag.

(jag är själv en ganska inskränkt rollspelsnörd, så det finns ett mått av självironi i vad jag skriver)

---

Manga jag rekommenderar:

http://pics.livejournal.com/kc_anathema/pic/00ekpk9k/g177
Enigma of Amigara Fault
Junji Ito är den store mästaren inom den japanska skruvade mangaskräckvågen. Enigma of Amigara Fault är en väldigt konstig skräckhistoria - inte alls med den sortens dramaturgiska uppbyggnad vi är vana vid här i väst, och den skräms på ett väldigt annorlunda och obehagligt sätt: Med ett upplägg som liksom fuckar med ens huvud och världsåskådning. Åtminstone var det så för mig.

Vill man läsa mer av samma sak? Då kan man titta efter Falling (som är väldigt lik) och även på Uzumaki, som även finns som film, även om filmen missar stämningen i serien. De första delarna av Uzumaki är väldigt trippade och läskiga.

Bondage Fairies
Erm... Jag kommer inte leta upp någon länk, men det finns säkert Bondage Fairies att läsa på nätet, eftersom det är en porrserie. Men, men, låt inte det avskräcka er. Bondage Fairies är måhända inte särskilt sensuellt kittlande erotika, men det är en fantastiskt rolig serie, som också plötsligt kan bli känslosamt vemodig och dramatisk. Tecknaren Kondom är en fantastisk berättare, och de två första säsongerna är utomordentlig läsning.

Mästerdetektiven Conan
Yay! På svenska pocket! Mästerdetektiven Conan är en skicklig detektiv som i första numret blir krymt till ett barn av en kriminell organisation, och som sedan löser brott med sitt skarpa snille samtidigt som han måste dölja sin egen inblandning i gåtlösandet - så han måste liksom knuffa poliser i rätt riktning för att de skall hitta ledtrådarna som han har upptäckt, och leda in samtal på vissa spår för att de skall kunna dra samma slutsatser som han har gjort. Det är jättecharmigt och sött, och man får en rolig utmaning som läsare medan man försöker lösa de olika Agatha Christie-aktiga deckargåtorna under resans gång.

---

Så, det var ett mindre surpottigt inlägg, hoppas jag?

Återgå till "Tankar och känslor"