Vad är frihet?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Joahn
Inlägg: 326
Blev medlem: 10 sep 2004 20:37

Inläggav Joahn » 13 nov 2004 17:48

Kalle skrev:Ja ni skeptiker har rätt i sak. Man kan aldrig vara 100 % säker på nånting, men ni anser att man kan vara 100 % säker på att man tycker så.

Som jag har fattat det så är det en av de grundläggande skillnaderna mellan skepticism och pyrrhonism, att skepticisten anser att ingenting är säkert - en paradox - men pyrrhonisten säger:"Det tycks mig att ingenting är säkert. Pyrrhonisten bryr sig inte om hur saker och ting egentligen förhåller sig, då denne inte inte anser sig kunna få kunskap inom det området, utan nöjer sig med att tycka.

Kalle skrev:Man kan då fråga sig vad konstaterandet av alltings osäkerhet fyller för funktion. Jag kan ju säga: "ingenting är säkert", men sen kommer jag agera efter någonting (även om jag säger att detta någonting inte är säkert.)
Vi kan tänka oss en debatt mellan politiker som ska bestämma något. De lägger fram olika lösningar, och ska genom analys och bevisföring visa vilken lösning som förmodligen är bäst. En politiker säger "nähä, så kan ni inte säga! ni kan inte vara säkra", men även om man inte kan vara 100 % säker på någonting måste man ändå agera efter det. Man kan ju inte bli helt handlingsförlamad bara för att allt är osäkert i världen.

Inte ens en dogmatisk fundamentalist kan ju anse sig ha säker kunskap om allting. Ibland så går man helt enkelt efter det som verkar vara mest troligt, svårare än så är det inte. Bara för att man inte vet så sätter man sig ju inte på sängen och deppar.
Exempel:
"Varför tänker du gå till skolan idag?"
"För att lära mig saker."
"Men det kan du ju inte veta att du kommer att göra!"
"Nej, det är sant. Och eftersom att jag inte är 100 % säker så är det bäst att jag inte går dit."

Så resonerar ingen (väl?). Eleven lärde sig nog inte mer av att stanna hemma.

Kalle
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 okt 2004 17:52
Ort: Hässelby
Kontakt:

Inläggav Kalle » 13 nov 2004 18:47

Väl Mött,

Kalle: Förnuft och empiriska erfarenheter är enligt mig subjektiva antaganden. Vilka principer man skall bedömma kunskap efter är även de godtyckliga. Om du och jag enas om vissa principer kan vi ioförsig disskutera andra saker utifrån dem...men om vi inte enats spelreglerna så blir det svårt att spela spelet.


Ja varje s.k. "absolut sanning" bygger på en tidigare sanning, och följer man kedjan av sanningar ner till dess början hittar man en "subjektiv" sanning som bygger på de subjektiva spelreglerna som från början antogs. Jag tror jag håller med där, men enligt mig är defination på subjektivt att uppfattningen i fråga härrör ifrån en individs iakttagelser. Detta innebär inte att de är helt fel, och de lika gärna kunna varit något annat. Att man skulle kunna anta vissa spelregler som helst.

Om jag t.e.x. ser en sten som är grå, så upplever jag den som grå. Jag kan inte vara säker på om stenen grå, men min upplevelse kan jag vara säker på (enl er). Personligen är jag av övertygelsen att något antingen är orsaksbunder eller slumpmässigt, det finns inget annat! det har vi enats om tidigare i diskussionen. Även min upplevelse är antingen slumpmässig eller orsaksbunden. Om vi säger att den är orsaksbunden, fanns det faktorer som fick mig att uppleva stenen som grå och inte som t.e.x. lila. Skulle faktorerna vara annorlunda, skulle jag kanske se stenen som lila. Faktorerna i detta fall kan vara t.e.x. ögats konstruktion, ljuset ifrån solen, vinkeln osv.
Om jag nu säger: "Jag är 100 % säker på att jag tycker stenen är grå" så erkänner jag även faktorerna som skapade upplevelsen (om jag nu förutsätter determinism). VILKA faktorerna är, vet jag inte, men att de finns vet jag. Så jag håller inte med om att pyrrhonismen stannar vid "jag är bara säker på vad jag tycker".

Sen finns det det andra sättet att se världen på, det slupmässiga. Då säger man att upplevelsen bara uppkom spontant, och att inget låg bakom. Här så förstår jag pyrrhonismen, men om upplevelsen var slumpmässig borde den inte vara den samma för samma objekt varje gång. I sådana fall borde stenen inte vara grå hela tiden, som den nu är. Att en sak alltid beror på en annan tycker jag är självklart. Det bygger på empiriska iakttagelser, som är subjektiva (alltså gjorda av en individ), men det betyder inte att de kan avfärdas eller att man lika gärna kan säga något annat.

Så allt vi behöver göra är att återberätta våra empiriska iakttagelser, och sätta deras trovärdighet emot varandra. Den enda spelregeln blir att inte avfärda subjektiva iakttagelser :).



Inte ens en dogmatisk fundamentalist kan ju anse sig ha säker kunskap om allting. Ibland så går man helt enkelt efter det som verkar vara mest troligt, svårare än så är det inte. Bara för att man inte vet så sätter man sig ju inte på sängen och deppar.
Exempel:
"Varför tänker du gå till skolan idag?"
"För att lära mig saker."
"Men det kan du ju inte veta att du kommer att göra!"
"Nej, det är sant. Och eftersom att jag inte är 100 % säker så är det bäst att jag inte går dit."

Så resonerar ingen (väl?). Eleven lärde sig nog inte mer av att stanna hemma.


IBLAND så går man helt enkelt efter det som verkar mest troligt, säger du? Eftersom allting bara är troligt, och inte säkert (kom vi väl överens om? :) ) så gör man väl ALLTID bara det som man tycker är troligast. Du säger också att eleven agerar efter det som är mest troligt. Det är inte lika stor chans att han inte lär sig något, som det är att han lär sig något. Hans erfarenhet säger honom detta, i de flesta fall i det förflutna lärde han sig något och detta utgör grunden för hans beslutagande i framtiden. Och därmed är konstaterandet om alltings osäkerhet inte relevant för handlandet (jag säger inte att du säger det :) ).

/Kalle

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 24 nov 2004 06:21

Frihet... Att inte vara bunden vid lagar.

Inte ens Murphys.... :)
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

W.A.Stray
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jan 2004 19:21
Ort: en grå värld.

Inläggav W.A.Stray » 12 dec 2004 23:48

Kalle skrev:Väl Mött,

...

Inte ens en dogmatisk fundamentalist kan ju anse sig ha säker kunskap om allting. Ibland så går man helt enkelt efter det som verkar vara mest troligt, svårare än så är det inte. Bara för att man inte vet så sätter man sig ju inte på sängen och deppar.
Exempel:
"Varför tänker du gå till skolan idag?"
"För att lära mig saker."
"Men det kan du ju inte veta att du kommer att göra!"
"Nej, det är sant. Och eftersom att jag inte är 100 % säker så är det bäst att jag inte går dit."

Så resonerar ingen (väl?). Eleven lärde sig nog inte mer av att stanna hemma.


IBLAND så går man helt enkelt efter det som verkar mest troligt, säger du? Eftersom allting bara är troligt, och inte säkert (kom vi väl överens om? :) ) så gör man väl ALLTID bara det som man tycker är troligast. Du säger också att eleven agerar efter det som är mest troligt. Det är inte lika stor chans att han inte lär sig något, som det är att han lär sig något. Hans erfarenhet säger honom detta, i de flesta fall i det förflutna lärde han sig något och detta utgör grunden för hans beslutagande i framtiden. Och därmed är konstaterandet om alltings osäkerhet inte relevant för handlandet (jag säger inte att du säger det :) ).

/Kalle


men man handlar inte alltid efter vad som är troligt, men handlar även efter vad som är möjligt (tänk på alla som går på krogen med en kondom i plånboken ;) var jag taskig nu?). Annars hade vi väl inte haft folk som prövar det 'omöjliga'?


förresten: frihet, det är att kunna välja mellan att ta en bit mörk choklad eller en kaka till kaffet (eller båda två för att vara en riktig livsnjutare)!!!
j a g s e r b r a u t i g r å k l ä d e r .

kex
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 maj 2005 14:22

Inläggav kex » 29 maj 2005 14:49

den ända friheten vi har är att dö för att den kan ingen göra någonting åt :twisted:

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 29 maj 2005 15:25

kex skrev:den ända friheten vi har är att dö för att den kan ingen göra någonting åt :twisted:


Ditt påstående verkar motsägelsefullt och felaktigt: Betydelsen av frihet brukar vara att man har möjlighet att påverka sin situation, och dessutom finns det flera saker vi inte kan göra någonting åt här i livet utöver det faktum att vi kommer att dö.

Du har gjort flera korta inlägg utan vidare motivering. Ta lite tid på dig i stället för att strö meningar omkring dig.

Johan

Användarvisningsbild
Avatar Bhima Gir
Inlägg: 113
Blev medlem: 17 jun 2005 16:14
Ort: gbg & Himalaya Indien
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 27 jun 2005 01:44

För mig har frihet blivit att bli fri från mitt ego,begär,vrede.

Att föra samman personligheten med själen är det som jag ser är människas kamp från det att vi födds tills vi lämnar detta jord liv.
Om vi lyckas så bli vi fria från detta maniska ekorrhjul. Om vi inte lyckas så får vi en ny chans i nästa liv. :)
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

Användarvisningsbild
Avatar Bhima Gir
Inlägg: 113
Blev medlem: 17 jun 2005 16:14
Ort: gbg & Himalaya Indien
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 21 jul 2005 02:35

kex skrev:den ända friheten vi har är att dö för att den kan ingen göra någonting åt :twisted:


Jag ser att döden ändas existerar för människor som inte öppnat sina perspektiv tillräcklig, brist på kunskap.

:)
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.

För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

fylgja
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 jul 2005 19:02

ofrivillig valfrihet, etc

Inläggav fylgja » 25 jul 2005 00:54

Jag har funderat mycket på det, dock inte med fokus på den enskilda individens frihet. Jag är allra mest intresserad av den politiska definitionen av frihet, ett begrepp som högerblocket tycker sig ha ensamrätt på.

I en kapitalistisk värld råder verkligen ingen frihet, åtminstone inte för den enskilda individen. Om konkurrensen styr dhela marknaden på alla områden så är det naturliga resultatet att en eller ett fåtal affärskedjor med ett visst koncept växer sig stora och sedan stannar där, liggande som ett stort klumpigt berg ivägen för andra mindre företag att slå på marknaden. Människan nyttjar de alternativ som finns tillgängliga, de med bäst priser och som syns mest är då så klart de stora kedjorna. Eftersom fokuset i en kapitalistisk värld ligger på ekonomi, och för den enskilda därmed låga priser, så är det just det hon prioriterar (vilket gör det nästan omöjligt för mindre företag att komma in på marknaden, även om de har speciella etiska/ekologiska/kvalitativa profiler.

Kapitalismen går hand i hand med materialismen, vilken innebär en metodisk hjärntvätt. Genom reklam och normer konstruerad av företagen, får vi för oss att meningen med livet är att vara så konsumtionskraftig som möjligt! Vi glömmer bort vad vi behöver EGENTLIGEN, för allting som lanseras med lite goda marknadsföringsknep verkar ju så smart och praktiskt, ja rentav livsnödvändigt! (Jag har även en hel del tankar om konspiration på den här punkten, men som inte är speciellt relevanta i sammanhanget..)
Tillslut tar ägandet över. Vi är så fast i vår onda konsumtionscirkel att det inte längre är vi som äger. Snarare är det VI som är de multinationella företagens ägodelar, de har så pass stor makt över både våra enskilda liv, världsekonomin och politiken att de med lite god vilja kan styra världen i princip vart som helst.

Är ett kapitalistiskt samhälle=frihet? Nej. Är ett kommunistiskt friare? Nej. Går det överhuvudtaget att uppnå en tillvaro med total frihet? Nej, det tror jag inte. Och förövrigt tror jag inte att något sådant är lönt att sträva efter heller. Jag tror på balans, och ett samhälle uppbyggt efter människans och jordens verkliga behov, inte behov konstruerade i vinstsyfte.

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 25 jul 2005 11:27

hm, politik....*rysa*

läsa hannah arendt?

..men, jag FÖRSTÅR inte alla våra konstruerade bisarra begrepp, ..är det nåt fel på mig?!
frihet?
rättvisa?
jämlikhet?

...meningen med livet är konsumtion, vi är konsumenter..face it.
jag vägrar, vilket gör mig, med mina svaga nerver till en missanpassad individ - psykiskt sjuk och olycklig..och - ensam och utanför framför allt..
(kanske påhittat - vad vet jag. finns det något icke fiktivt - hur vet jag?)

/ måndagskram

fylgja
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 jul 2005 19:02

Inläggav fylgja » 25 jul 2005 12:37

antagligen är det som du säger, och att begrepp som frihet och rättvisa bara är abstrakta koncept som politiker använder i sin propaganda.
Men jag är bara en simpel tonåring, och vill helst behålla min naiva tro om världsförbättring ett tag till.

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 25 jul 2005 13:41

Nu har jag inte läst allt här, men, jag och en vän funderade länge kring detta för några månader sedan. Vad vi kom fram till var att frihet var detsamma som att vara oberoende. Det vill säga att kunskap kan vara frihet. Pengar kan aldrig vara frihet - eller åtminstone aldrig mer än begränsad frihet (då de måste omsättas för att generera det livsnödvändiga). Således är den största möjliga friheten att veta vad som är ätligt i naturen (samlare) där man vistas, ett fullständigt oberoende av andra individer vid ett speciellt tillfälle - någon gång måste kunskapen ha införsamlats och vid detta tillfälle var man inte fri utan bunden till någon annans kvaliteter.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster