Hos tandläkaren

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Har du tandläkarskräck?

Ja
3
21%
Nej
9
64%
Jag går aldrig till tandläkaren
2
14%
 
Antal röster: 14

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hos tandläkaren

Inläggav Algotezza » 08 jul 2008 11:47

Jag var hos tandläkaren igår och fick då höra den vanliga dosen moralpredikan om vikten av att borsta tänder, använda tandtråd och mellanrumstandborste varje dag för att få bukt med min idag "vilande parodontit".

Det är en märklig känsla att inför tandläkare/tandhygienist nästan totalt regrediera till en "olydig skolgosse". Man verbalsmiskas där och kan inte säga emot. De har nju så himla rätt! Lite som att råka ut för Farbror Polisen, men dessa lagens representanter är inte alltid särskilt moraliserande utan vissa kan ha humor och överseende. Så ej tandläkare och tandhygienister när det gälla tandskötsel. Man skojar inte om tandtråd!

MVH

Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Hos tandläkaren

Inläggav Pilatus » 03 jun 2013 14:24

Algotezza skrev:Jag var hos tandläkaren igår och fick då höra den vanliga dosen moralpredikan om vikten av att borsta tänder, använda tandtråd och mellanrumstandborste varje dag för att få bukt med min idag "vilande parodontit".

Jag vill inte påstå att jag lider av tandläkarskräck, men den 23 maj var en inte alltför munter dag i tandläkarens stol. Det hade blivit karies under en porslinskrona och på röntgen framgick det att roten var spräckt. Kronan plockades bort och en del av tanden. Roten gick av. Tandläkaren prövade olika verktyg och en hel del muskelkraft. Det tog sin tid att få bort, han såg tagen ut. Han hade fått ta stöd mot tandbenet och bända bort rotspetsen. Jag skulle inte äta de närmaste timmarna upplyste han mig. Några planer på att äta hade jag verkligen inte. -Ett inplantat kostar 26 tusen. Sjukkassan vill inte subventionera sådant. En brygga då? Njae, det tål att fundera på.

Det känns fortfarande som ett lätt värkande obehag. En tablett Naproxen hjälper faktiskt, men de var inte avsedda för detta ändamål.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hos tandläkaren

Inläggav Algotezza » 03 jun 2013 14:52

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Jag var hos tandläkaren igår och fick då höra den vanliga dosen moralpredikan om vikten av att borsta tänder, använda tandtråd och mellanrumstandborste varje dag för att få bukt med min idag "vilande parodontit".

Jag vill inte påstå att jag lider av tandläkarskräck, men den 23 maj var en inte alltför munter dag i tandläkarens stol. Det hade blivit karies under en porslinskrona och på röntgen framgick det att roten var spräckt. Kronan plockades bort och en del av tanden. Roten gick av. Tandläkaren prövade olika verktyg och en hel del muskelkraft. Det tog sin tid att få bort, han såg tagen ut. Han hade fått ta stöd mot tandbenet och bända bort rotspetsen. Jag skulle inte äta de närmaste timmarna upplyste han mig. Några planer på att äta hade jag verkligen inte. -Ett inplantat kostar 26 tusen. Sjukkassan vill inte subventionera sådant. En brygga då? Njae, det tål att fundera på.

Det känns fortfarande som ett lätt värkande obehag. En tablett Naproxen hjälper faktiskt, men de var inte avsedda för detta ändamål.


Det känns i mina tänder när du berättar vad du råkat ut för...

Än så länge har jag bara vanliga lagningar och inte ens en rotfyllning. Jag har dock fått en del tänder utdragna men kan ännu le obehindrat om jag inte ler för brett. Så länge jag kan äta knäckebröd och morötter samt spela mungiga, munspel och trombon är jag nöjd...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Hos tandläkaren

Inläggav Anders » 05 jun 2013 08:06

Ryckt ett par tänder de senaste två åren, näst innersta i överkäken och nästnäst innersta på överkäkens andra sida. Funkar utmärkt att tugga utan dem. Bara tandläkaren säger att det funkar bettmässigt. Tyckte inte urryckning var så farligt, rotfyllning är betydligt värre. Fast båda är rena semestern jämfört med att borra utan bedövning. Är väldigt smärttålig på andra sätt, men den där ilande nervsmärtan klarar jag inte. Tar alltid bedövning, trots tandläkarnas försäkran om att "det är bara ett litet hål". Fast det som är RIKTIGT jobbigt i det här sammanhanget är tandvärk. Då är tandläkaren en våt dröm.

Annars, efter kanske 25 gånger hos tandläkaren under en 3-årsperiod så har jag börjat gilla själva grejen med att gå till tandläkaren.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hos tandläkaren

Inläggav Pilatus » 01 jul 2016 16:17

Så, efter lång mental förberedelse, fixturen är på plats. Litet svullen och öm. Sköljer munnen med saltlösning för att ingenting skall äventyra en snabb läkning. Dalacin och Ibumetin håller svullnad och infektionsrisk på acceptabel nivå.

Mycket återstår, en distans skall fästas på fixturen och sedan själva "tanden".
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5205
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Hos tandläkaren

Inläggav David H » 01 jul 2016 17:25

När jag var 17 år blev jag erbjuden tandställning, för att korrigera en glipa av en tand jag tappat efter att den växt snett. De sa det bara var av estetiska skäl. Jag fick det erbjudet utan att betala något för det. Jag frågade vad det skulle kostat annars om jag inte fick det subventionerat...kring 15000-20000 kr var svaret. Tandregleraren sa att jag behövde ju dock inte anta erbjudandet bara för det skulle varit så dyrt annars. Men själv tänkte jag snarast tvärtom, att det var knäppt att samhället skulle betala så mycket åt mig för att jag inte ser riktigt normal ut i käften. Mitt svar var ett tvärt nej, att jag inte var intresserad av nån tandställning.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hos tandläkaren

Inläggav klorofyll » 02 jul 2016 11:52

Jag har tandläkaren/-hygienisten att tacka för mycket, en nära släkting till mig fick ha löständer. En sak man bör vara medveten om är att om man börjar sköta sina tänder idag så sparar man mycket lidande framöver. Men det kräver en del, för mig har det tagit 4 år att lära mig att sköta mina tänder ("nästan perfekt") från att det var som sämst, innan dess visste jag inte riktigt hur jag skulle sköta mina tänder på bästa sätt. Men sedan är det väldigt stor skillnad på människor då det gäller hur mycket tid man behöver lägga på sina tänder, det beror väl på tandkött, saliv och tänder och sådär, jag vet inte, det kan vara helt olika även för syskon.

När det gäller det estetiska kan man väl dela in kunderna i två grupper, de som behöver och skulle må bättre av korrigering/ingrepp, och å andra sidan de som har vanföreställningar och aldrig är nöjda med hur de ser ut, för några år sedan var jag av den senare kategorin, men jag har kommit över det och gjorde aldrig något.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hos tandläkaren

Inläggav Pilatus » 13 jul 2016 10:41

Pilatus skrev:Mycket återstår, en distans skall fästas på fixturen och sedan själva "tanden".

Har nu fått suturen (tråden) bortklippt, vilket känns bra. Ännu återstår en liten svullnad och ett hål i bankkontot. Nu är det bara att vänta till september då distansen skall fästas på fixturen. Och avslutningsvis kommer en ny tand att sättas på plats.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hos tandläkaren

Inläggav Anders » 13 jul 2016 16:13

Har borstat tänderna duktigt i alla år, fick sen vid fullvuxen ålder plötsligt en tandläkare som brydde sig i annat än karies som sade - "Oj vad du har bitit ned dina tänder, inte bra, det är därför som du klyvt tre av dina tänder, du behöver en bettskena". Önskar att någon tandläkare hade hasplat ur sig det tidigare, måste varit ett problem i decennier. Hade väl sparat en 40 tandläkarbesök och tiotusentals kronor om någon klämt ur sig det tidigare.

Men sen jag fick min nya tandläkare är det ett sant nöje att gå dit.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hos tandläkaren

Inläggav Pilatus » 27 jan 2018 23:33

Feber i dag. Tandläkarbesöket den 25 jan måste inneburit att jag fick med mig bakterier. Antibiotika kanske behövs för att få bort bakterierna.
Moderator

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hos tandläkaren

Inläggav xion » 28 jan 2018 12:08

Anders skrev:Har borstat tänderna duktigt i alla år, fick sen vid fullvuxen ålder plötsligt en tandläkare som brydde sig i annat än karies som sade - "Oj vad du har bitit ned dina tänder, inte bra, det är därför som du klyvt tre av dina tänder, du behöver en bettskena". Önskar att någon tandläkare hade hasplat ur sig det tidigare, måste varit ett problem i decennier. Hade väl sparat en 40 tandläkarbesök och tiotusentals kronor om någon klämt ur sig det tidigare.

Men sen jag fick min nya tandläkare är det ett sant nöje att gå dit.

TIPS
Jag har gnisslat tänder i trettio år.
Man vet inte varför man gnisslar tänder. Det som finns är bara lösa spekulationer.
När jag blev tvungen att käka massor av blodtrycksmedicin upphörde det. Skälet finns (min spekulation) i någon biverkan. Jag misstänker en urindrivande medicin som heter Furix.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hos tandläkaren

Inläggav Pilatus » 28 jan 2018 13:58

xion skrev:När jag blev tvungen att käka massor av blodtrycksmedicin upphörde det. Skälet finns (min spekulation) i någon biverkan. Jag misstänker en urindrivande medicin som heter Furix.

Eller så spänner man inte käkarna lika mycket då hjärtat får arbeta med litet mindre adrenalin i blodet.
Moderator

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hos tandläkaren

Inläggav xion » 28 jan 2018 14:27

Pilatus skrev:
xion skrev:När jag blev tvungen att käka massor av blodtrycksmedicin upphörde det. Skälet finns (min spekulation) i någon biverkan. Jag misstänker en urindrivande medicin som heter Furix.

Eller så spänner man inte käkarna lika mycket då hjärtat får arbeta med litet mindre adrenalin i blodet.

I så fall hjälper vilken blodtrycksmedicin som helst mot tandagnissel (kanske mot gråt också :) )

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hos tandläkaren

Inläggav Esther » 03 feb 2018 13:36

Det känns som att kliva in i hemliga rum och tjuvlyssna på när män berättar delar av sig själva inför andra. ... mycket fint. Tack för detta...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hos tandläkaren

Inläggav Pilatus » 25 feb 2018 23:39

Pilatus skrev:Feber i dag. Tandläkarbesöket den 25 jan måste inneburit att jag fick med mig bakterier. Antibiotika kanske behövs för att få bort bakterierna.

Hyggligt läkt nu, men det såg inte bra ut då jag gapade, käkbenet låg blottat och det har tagit sin tid att läka. I morgon är det dags igen. Skall göra ett avtryck, det skall passas in en porslinskrona. Har fortfarande ont där hon slipade ner tanden.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 53 och 0 gäster