Filosofiforum är en sandlåda

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 01 aug 2008 01:26

Loke:

Du får ursäkta mig. Jag hade totalt missat ditt första inlägg i tråden!

När jag skriver på forumet upplevs jag som en väldigt stark människa, och även när jag träffar människor från forumet så "tar jag med" känslan. Men i andra sammanhang är jag långt ifrån så här.

Jag har insett att det handlar mycket om vem som är "auktoritär" i situationen, dvs vem som tar anspråk på ledarrollen och definierar kontraktet.

Jag själv är alltså en väldigt obalanserad människa. I ett fåtal situationer kan min "naturliga styrka" komma fram, speciellt om det är perioder jag mediterat regelbundet en längre tid.

...

Jag själv har en vision över poängen med att ha "slutna sällskap", jag har aldrig varit med i något själv, men genom att delta i dessa typer av diskussioner förstått syftet och poängen med dessa typer av sällskap.

...

Loke skrev:Hur verklig är din vilja att bygga upp det du beskriver? Har du möjligheten att ta ledningen för något sådant alls, tillitsmässigt? Själv har jag ju redan ett sådant sammanhang.
Jag är väldigt seriös. Just nu ska jag arbeta ihop ett kapital, jag har tvingats att inse pengars funktion och värde i praktiken. Pengarnas värde bygger på en övertygelse av att pengar är värdefulla - i ett slags cirkelresonamang, och genom att använda denna övertygelse kan man utöva social kontroll, på gott och ont.

Jag har insett med pengar kan köpa andras (initiala) övertygelse. Jag menar inte att pengar i förlängningen kan köpa andras tillit/övertygelse, utan att de förkortar den initiala övertygelseprocessen.



För att organisera sig krävs någon form av lokal, marknadsföring, etc. I vårat samhälle kallar vi det ofta för "företagande". Och det är här jag fått upp ögonen för just företagande.

...

Men som du säger så handlar det både om att skapa intresse och att leverera resultat.

Jag har en uppsättning idéer, men jag kan inte genomföra detta själv, eftersom mycket handlar om att "låsa upp" gruppen - dvs, i gruppen finns ett stöd, eftersom kollektiv intelligens kan vara mycket större än enskild intelligens. Det gruppen gör är att "amplifiera" "innehållet" (på gott och ont) genom den "värdeskapande uppmärksamheten".

..

Du skriver att du redan har ett sådant sammanhang. Jag antar att vi kanske bör ta denna typ av diskussion över pm i fortsättningen. Det kan nämligen vara svårt att skapa tillit i en "öppen" situation, av den enkla anledningen att "genomströmningen är så stor", först när rörelsen börjat bygga upp ett "momentum" och blivit "tillräckligt stabil" kan man börja öppna upp den. Öppnar man för tidigt så blir det bara ett åsiktskrig om vart första plankan ska ligga, och det är både problemet och styrkan med filosofiforum - alla kan mötas här, men det är svårt att gå länge när man vill fördjupa sig.


Anledningen att jag skriver detta öppet istället för att pm:a dig, är för att jag vill visa andra att det finns grupper där människor litar på varandra, eller att det är det jag tror iaf.

Hur som helst blir jag glad och lättad att du delar med att dessa sammanhang existerar, det ger mig en liten infrielse, en svag känsla av hopp att det är kanske trots allt är möjligt att bli bekräftad på riktigt av andra människor.

Vi hörs!

Krenek
Inlägg: 749
Blev medlem: 30 maj 2008 11:42

Inläggav Krenek » 02 aug 2008 14:26

Tja, forumet visar egentligen bara det Schopenhauer varnade för på sin tid. Pseudo-filosofi och menlöst nonsens.
Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 02 aug 2008 14:41

Krenek skrev:Tja, forumet visar egentligen bara det Schopenhauer varnade för på sin tid. Pseudo-filosofi och menlöst nonsens.
'

Mm har märkt sådana tillskott.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 03 aug 2008 02:41

gäsp

David H
Moderator
Inlägg: 5117
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Filosofiforum är en sandlåda

Inläggav David H » 21 okt 2022 17:50

Läste lite i en sån här gammal tråd, och funderade över hur forumet förändrats över tid. Förut var det exempelvis hetsiga diskussioner mellan Popjimmy och Avantgardet. Finns det något motsvarande på forumet nu? Ibland har jag undrat om Popjimmy som skrev förr skulle kunna vara samma person som Smisk på forumet här. Alltså samma person men med olika användarnamn. Helt klart finns det vissa likheter. Till exempel intresset för Ken Wilber och österländsk filosofi. Men så kan jag också tycka mig se betydande skillnader, till exempel att Popjimmy skrev mer personligt - så det skulle trots allt förvåna mig ordentligt om det visade sig vara samma person. Någon som påminner om Avantgardet på forumet tycker jag mig däremot ha svårt att se.

Detta om att rättfärdiga sig själv och kritisera andra verkar i alla fall inte vara något nytt fenomen. Vad detta beror på kan man ju undra? Kan nog ha många förklaringar. Lättare att se stickan i andras ögon än bjälken i sitt eget?

Men hur ska man då förklara en sång som den här?


Dostojevskij skrev "för att göra sanningen mera sannolik, bör man absolut blanda i en smula lögn". Jag tänker att det är nåt som kan appliceras på en själv ibland. Då jag inte kan se bjälken i mitt öga, måste jag på nåt vis fabulera ihop en historia om att den ändå finns där. Jag behöver försöka beskriva något som jag inte kan se, och det kan kanske liknas vid att hitta på en lögn.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Filosofiforum är en sandlåda

Inläggav Anders » 27 okt 2022 08:36

rekoj skrev:Läste lite i en sån här gammal tråd, och funderade över hur forumet förändrats över tid. Förut var det exempelvis hetsiga diskussioner mellan Popjimmy och Avantgardet. Finns det något motsvarande på forumet nu? Ibland har jag undrat om Popjimmy som skrev förr skulle kunna vara samma person som Smisk på forumet här. Alltså samma person men med olika användarnamn. Helt klart finns det vissa likheter. Till exempel intresset för Ken Wilber och österländsk filosofi. Men så kan jag också tycka mig se betydande skillnader, till exempel att Popjimmy skrev mer personligt - så det skulle trots allt förvåna mig ordentligt om det visade sig vara samma person. Någon som påminner om Avantgardet på forumet tycker jag mig däremot ha svårt att se.

Detta om att rättfärdiga sig själv och kritisera andra verkar i alla fall inte vara något nytt fenomen. Vad detta beror på kan man ju undra? Kan nog ha många förklaringar. Lättare att se stickan i andras ögon än bjälken i sitt eget?

Men hur ska man då förklara en sång som den här?


Dostojevskij skrev "för att göra sanningen mera sannolik, bör man absolut blanda i en smula lögn". Jag tänker att det är nåt som kan appliceras på en själv ibland. Då jag inte kan se bjälken i mitt öga, måste jag på nåt vis fabulera ihop en historia om att den ändå finns där. Jag behöver försöka beskriva något som jag inte kan se, och det kan kanske liknas vid att hitta på en lögn.

Var med men inte så aktivt på den tiden. Tyckte väl att det var lite den här akademikersnobbismen som man även nu kan hitta i amerikanska filosofiforum. Onekligen bättre drag, men det var det på alla slags svenska forum då jämfört med nu. Nu söker sig de yngre till andra slags forum, är väl själv lite på Reddit och liknande men forummediet, som jag deltagit i pre-webben är ganska oöverträffat på mångas kommmunikation med många.

Att skapa sannolikhet med att spica verkligheten, vem gör inte det...?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Filosofiforum är en sandlåda

Inläggav Algotezza » 27 okt 2022 09:07

Hellre än lögn vill jag tala om fantasi. Fantasi som livets krydda, som en faktakrydda. Men man använder ordet lögn för att skapa sensation och chocka en smula, kanske.

Fan ta Sif-Ulla och hennes fantasifulla lögner!
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster