Filosofiforum=flashback??!!

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Basil.Elton

Filosofiforum=flashback??!!

Inläggav Basil.Elton » 04 mar 2009 09:28

Jag började surfa med ett 1200 baudmodem. Detta säger jag för att ge ett tidsperspektiv; det var i nätsammanhang för jävligt länge sedan. Under alla dessa år har jag aldrig registrerat en användare på ett endaste forum, utan bara lurkat runt i kulisserna. Redan tidigt kunde jag konstatera att det förstoringsglas som tangentbordet verkar utgöra på mångas allmänna attityd helt enkelt gjorde att det var bäst så. Efter uppskattningsvis 100 inbjudningar till Facebook registrade jag slutligen en användare, men gav upp ganska snart; hur snuttigt det än må vara för barnen på Lunarstorm, kan jag inte som 30+ spendera min tid med att ge virtuella glasspinnar åt folk eller bli upptagen i deras zombieklaner.

Fylld av tillförsikt, i ett anfall av digital umgängesiver, googlade jag i morse något i stil med "filosofi tankar forum" och hittade hit. Det vore förstås snyggt att precis nu skriva något insmickrande skitsnack om hur lycklig jag är över att ha hittat rätt, men det kan jag inte göra. Efter att ha kollat igenom forumets olika delar (förvisso ytligt!) så konstaterar jag att det är låg nivå. Nej, jag är ingen elitistisk plattnacke som hävdar korrekt iakttagande av källhänvisningar, stavning eller ubergenomtänkta postningar...men varför är folk så otroligt ohövliga mot varandra? Varför denna pissing contest och rabiata inmutande av revir, varför detta raljerande över andras sätt att uttrycka sig, vara, inte vara, ev. själsliga problem eller allmänna sätt?

Det är ju en sak att gå i klinch då det finns fog för det, men då ett forum som heter just "filosofiforum" i stort skiljer sig från flashback enbart genom att man inte diskuterar så mycket ryssfemmakurer just här, ja, då blir jag tveksam. Men, just de jag vill nå med detta meddelande bryr sig lika mycket som universum, dvs inte ett skit. Och med fog kan man (jag) fråga mig varför jag då skickar ett antimeddelande, som dessutom faktiskt går ut på att jag angriper folk för att de angriper folk. Det är frågor som jag kanske aldrig får svar på.

Nu kokar kaffet, DN är här, och jag får kanske vänta 15 år till på att min dröm om att i aethern träffa folk som söker förståelse, insikt och kunskap...ska gå i uppfyllelse.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 04 mar 2009 09:50

Välkommen till filosofiforumet Basil.
Lite funderingar tillbaka till dig kan vara på sin plats, jag vet hur det är att sitta på sin kammare och har saker o ting klart för sig redan från början.
När jag först hittade hit blev jag skrämd av alla -ismer hit och dit, så mycket alla verkade veta om diverser filosofers verk och deras idéer. Tänkte för mig själv, att här har jag ju inget att komma med. Efter ett tag fann jag dock mod att börja skriva, och döm om min förvåning då jag upptäckte hur mycket värme och gensvar jag fick på just mina funderingar. Ingen som mästrade mig, utan gav mig nya infalsvinklar genom deras syn på saken.
Visst finns det de som gärna briljerar lite extra, men samtidigt har de kunskaper som jag kan välja att ta till mig eller strunta i. Jag har dom inte upp i ansiktet, bara på skärmen. Det är bara att ignorera om det inte passar mig, det finns oftast någon som tar en på allvar och ger gensvar som för diskussionen vidare.

Jag skriver dock inte så ofta här just nu, det går i vågor. Men jag gillar att kika in en stund då och då för att se vad som händer, det känns hemtrevligt och ibland väldigt roligt och givande. Dessutom har jag här fått en del riktigt goda vänner som jag inte vill vara utan. Även den här typen av sociala interaktioner är givande för mig.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 mar 2009 09:56

Tjena Basil o välkommen....

Lite munhugg är det väl både här, i andra forum och överallt? Du verkar vara lite svartbältefilosof, vilket jag inte är, jag går fn introduktionskurs på universitetet i Idehistoria, men min bild av romantikerna som vi läser om nu är att i stort sett alla blev ovänner med alla och tyckte de hade såå rätt. Även Wittgenstein slutatde ju med filosofi och gav sig upp i Alperna för att lukta på edelweiss då han hade löst filosofins alla frågor med Tractatus.... så det verkar vara något inbyggt i de flesta tänkare. Det är väl en rädsla för att inte få behålla professuren, det låter imponerande på folk om man verkar tvärsäker, och kan käfta för sin ståndpunkt. Inte på mig dock.

Men bryr sig i universum, evigheten, varför man gör som man gör osv bryr åtminstone jag mig om och nog tycker jag att en och annan här verkar göra det också, men en mer eller mindre självsäker jargong.

Det finns ju en filosofiavdelning på flashback, det brukar vara ungefär samma frågor där som här, men den här känns mindre grötig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 04 mar 2009 10:49

Basil, som mera frekvent skribent här kan du bidra till att höja nivån på forumet.

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 04 mar 2009 11:34

Vilka delar av forumet har du ögnat igenom? Politik-delen är helt klart inte att rekommendera för den som är känslig, men det ligger väl lite i sakens natur (om nu någon sådan finns)?

En såpass öppensinnig herre som du borde väl veta att inte döma något efter bara en ytlig inblick. En hel del trådar håller riktigt hög klass (med mina mått mätt). Samtidigt är det här ett öppet forum, och vem som helst får bli medlem, vilket jag ser som en styrka. Visst är det trist att det ibland urartar till rena personangrepp, men det är mer undantag än regel.

Prova på att kasta dig in i någon debatt. Håll en ödmjuk ton bara så blir du för det mesta väl behandlad.

Om du inte ar lust att stanna kvar så var det trevligt att råkas. Adjöken adjöss!
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 04 mar 2009 12:37

Basil.Elton,

det är ett problem med internetforum, och jag har inte kommit på något sätt att hantera det utan att förstöra forumet. De användare som du efterlyser verkar inte ha orken och viljan att stanna tillräckligt länge för att kunna "höja nivån" på forumet. De verkar inte vilja diskutera olika ämnen utan mest lägga fram en teori och sedan återgå till sin egen sfär. Själva viljan och diskutera verkar gå hand i hand med en eldig personlighet.

Det finns dock stråk här och var som håller en hög nivå, och som även presteras av dessa lymlar. Tilläggas bör att det även professorer kan vara lymlar här på forumet, så det handlar heller inte om nivå utifrån det perspektivet.

Många verkar tro att det skulle räcka med att radera ut vissa användare, men det hela följer samma princip som detta: http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=5883

Sedan lär man sig uppskatta odågorna med tiden. Det är ju bättre de tar ut sin frustration här än att de ger sig på någon stackars tant på stan.

/Johan

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 04 mar 2009 13:21

Problemet är kanske att dessa ”nivåhöjare” inte pallar måttet?
Det en sak att i sin studiekammare utveckla fantasibubblor, sen i verkligheten möta riktiga filosofer?
Förakta ej oss som står med åtminstone ett ben på marken.
Sen har det med bakgrund att göra. Jag själv har aldrig förstått mej på det filosofiska finliret. Grovjobbare som jag är vill jag alltid konkretisera, nå nån nyttoeffekt.
Jag tror banne mej att jag är rätt ute!

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 04 mar 2009 13:28

hejsan Basil!

Ja som du ser är vi en brokig skara här vissa snackar utan ände vissa mer sällan(som jag).

Tycker ändå att du borde ge Forumet en chans!

Snygga ord Such! :wink:

scirocco

Inläggav scirocco » 04 mar 2009 14:49

Pang i bygget! på det bara. Välkommen!

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 04 mar 2009 18:40

vi var inte värdiga :(
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

scirocco

Inläggav scirocco » 04 mar 2009 18:55

Nä,alldeles rätt Jörgen,vi är inte värdiga. Vi bara tramsar,för mycket humor. Inget tas riktigt på allvar. Hur ska folk uppfatta det?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 mar 2009 19:01

scirocco skrev:Nä,alldeles rätt Jörgen,vi är inte värdiga. Vi bara tramsar,för mycket humor. Inget tas riktigt på allvar. Hur ska folk uppfatta det?

Jag är mest aktiv  på två forum. Båda får kritik för låg nivå. Den enda gemensamma nämnaren är jag.

Hm...

tänker Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Marksa

Re: Filosofiforum=flashback??!!

Inläggav Marksa » 04 mar 2009 19:26

Basil.Elton skrev:Jag började surfa med ett 1200 baudmodem.

Jag var nog kanske före dig..Hade en av de första tekniska lösningarna på mitt arbete, kunde ta med mig en "bärbar" dator hem när jag hade Jouren och via den se DOS "bilder" på de tekniska driftförhållandet i en viktig fastighet i Stockholm. Det var tider med lurmodem och grejer...Detta var flamset.

Basil.Elton skrev:Nu kokar kaffet, DN är här, och jag får kanske vänta 15 år till på att min dröm om att i aethern träffa folk som söker förståelse, insikt och kunskap...ska gå i uppfyllelse.

I övrigt välkommen, och ge dig gärna in i någon debatt innan du dömmer eller såsom man kan sluta sig till dit första innläg, skriv ett eget huvudinnlägg i något brännande eller kärt ämne..
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Kallekula

Re: Filosofiforum=flashback??!!

Inläggav Kallekula » 04 mar 2009 22:14

Basil.Elton skrev:

Efter att ha kollat igenom forumets olika delar (förvisso ytligt!) så konstaterar jag att det är låg nivå.

Nej, jag är ingen elitistisk plattnacke som hävdar korrekt iakttagande av källhänvisningar, stavning eller ubergenomtänkta postningar

Ty det är nog svårt att både ha kakan och äta upp den, men visst skulle man väl kunna tänka sig en del av detta forum som omfattades av strikt vetenskapliga principer. Så fort denna nivå inte efterlevs så klipps inlägget. Men du har ju alltid universitet/högskola att söka dig till. Så det är inget att vara ledsen för.

Sen kunde vi andra tjafsa vidare med de likt tex. SUCH, som finnes med i denna tråd, som brukar slå ett slag för diktatur och dess fördelar (för ledarna kan jag tänka mig). Värderingar, ideologi och liknande.

För min del är det just blandningen mellan högt och lågt, tarvligt, genialiskt, strunt, verdervärdigheter, tänkvärt som är det som tilltalar mig med detta forum. Ju mer formaliserat och reglerat ju mer blodfattigt och trist.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 04 mar 2009 22:44

Visst så Kalle, är trött på demokratiskiten. Alla dessa idioter som påverkar, de ska inte ha nåt att säga om. Fattar inte grejen eller så fattar jag åt helvete att vi når en kompromiss där varje pucko har en röst.

Återgå till "Tankar och känslor"