Rationalitet och omedvetenhet

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pho-ku

Rationalitet och omedvetenhet

Inläggav Pho-ku » 17 jun 2009 20:35

Kan en omedveten handling, eller ett beslut, vara rationellt? Handlar vi medvetet, är det en rationell sådan, eller?

Varför grundar sig många beslut/handlingar omedvetet? Och vad har det för konsekvenser? Identiteten är ju något som påverkas, anser jag.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Rationalitet och omedvetenhet

Inläggav Pilatus » 30 jun 2012 08:36

Pho-ku skrev:Kan en omedveten handling, eller ett beslut, vara rationellt?

Det förefaller motsägelsefullt att ett beslut som grundar sig på förnuftsargument skulle kunna vara omedvetet.
Många handlingar är mer eller mindre medvetna, de är inlärda och sker automatiskt. Men kan ett rationellt beslut vara omedvetet? Om vi till exempel skall köpa en flaska vin till lördagsmaten, fläskkarré i lergryta. Är Ecologica Dominio de Aranleón ett bra val? Eller väljer vi hellre en Barbera d'Asti? :?
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 30 jun 2012 09:28

Pilatus skrev:
Pho-ku skrev:Kan en omedveten handling, eller ett beslut, vara rationellt?

Det förefaller motsägelsefullt att ett beslut som grundar sig på förnuftsargument skulle kunna vara omedvetet.
Många handlingar är mer eller mindre medvetna, de är inlärda och sker automatiskt. Men kan ett rationellt beslut vara omedvetet? Om vi till exempel skall köpa en flaska vin till lördagsmaten, fläskkarré i lergryta. Är Ecologica Dominio de Aranleón ett bra val? Eller väljer vi hellre en Barbera d'Asti? :?

Det är inte otänkbart att beslut (sk "val") till största delen är omedvetengjorda processer i hjärnan (och övriga kroppen samt utanför denna) och att enbart själva känslan av att välja är en del av upplevandet. För övrigt väljer vi väl egentligen inte utan vi har förmågan att simulera icke existerande framtida scenarion och om det vi sedan gör hyfsat stämmer med det vi simulerade upplever vi det som att vi valde just det.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 jun 2012 10:24

freddemalte skrev:Det är inte otänkbart att beslut (sk "val") till största delen är omedvetengjorda processer i hjärnan (och övriga kroppen samt utanför denna) och att enbart själva känslan av att välja är en del av upplevandet. För övrigt väljer vi väl egentligen inte utan vi har förmågan att simulera icke existerande framtida scenarion och om det vi sedan gör hyfsat stämmer med det vi simulerade upplever vi det som att vi valde just det.

Tänker du på den fria viljan nu? Då det gäller att välja mellan Ecologica Dominio de Aranleón eller en Barbera d'Asti kan jag antagligen vara i händerna på ett val som beror på att jag föredrar smaken av mörka bär och sötlakrits framför karaktären hos Barbera d'Asti som jag inte prövat tidigare, och att det får bli mitt val i hopp om att jag gjort ett rationellt val som inte var på förhand avgjort. För medveten är jag ju dessbättre hela tiden om vad jag gör.
Kör jag bil filtreras oerhört mycket information bort och jag kan inte redogöra för särskilt mycket detaljer om vad jag såg och gjorde för olika val under färdvägen. Färdplanen verkar ha varit inprogrammerad och jag har följt vägskyltarna och däremellan pratat med min medpassagerare om hur man bäst skall laga till en fläskkarré och att vinet jag valt är noga övervägt. :|
Moderator

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 30 jun 2012 18:12

Hmm, tänker på hur hag tänkte då... Idag tänker jag:

Kan en omedveten handling, eller ett beslut, vara rationellt? Handlar vi medvetet, är det en rationell sådan, eller?

Ja, såväl omedvetna som medvetna val kan vara både rationella och irrationella.

Varför grundar sig många beslut/handlingar omedvetet? Och vad har det för konsekvenser? Identiteten är ju något som påverkas, anser jag.

Att alltid ha en total grad av medvetenhet över alla de processer som ligger till grund för de val som görs förefaller mig otänkbart. Att skaffa större självkännedom, att reflektera och notera över sitt egna beteende, att medvetadegöra omedvetna processer leder till en en större grad av medvetenhet, och det är väl inte alltid fel.

Är lite ambivalent över om medvetet/omedvetet ska tänkas diskret eller kontinuerligt.

För övrigt förstod jag det omedvetna freudinaskt, teatraliskt, idag finner jag det nyttigare att begripliggöra med deleuze/guattaris tankar med vilka det istället tänks maskiniskt.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.

– Deleuze

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 jul 2012 00:01

Pho-ku skrev:För övrigt förstod jag det omedvetna freudinaskt,

Det är klart att du gjorde, det är en freudiansk term och Sigmund Freud använder termen redan 1895 i boken Studier i hysteri.

teatraliskt, idag finner jag det nyttigare att begripliggöra med deleuze/guattaris tankar med vilka det istället tänks maskiniskt.

Jag känner inte till Gilles Deleuze & Félix Guattaris verk A Thousand Plateaus (1980). Vad står begreppet för i all korthet?
Moderator

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 01 jul 2012 09:51

Jag känner inte till Gilles Deleuze & Félix Guattaris verk A Thousand Plateaus (1980). Vad står begreppet för i all korthet?

Väldigt kortfattat och förenklat: tänk fabrik - produktion istället för teater - representation.

– Deleuze

Återgå till "Tankar och känslor"