Fysisk attraktion och förhållande
Moderator: Moderatorgruppen
-
Olof Andreasson
Fysisk attraktion och förhållande
Jag funderar lite på varför människor väljer att visa upp sin fysiska skönhet betydligt tydligare för främmande människor än för den de ingår ett förhållande med. Givetvis kan jag inte tala för andra människors förhållande och när de väljer att klä upp sig /göra sig fina. Men i mitt eget förhållande och för de flest jag känner fungerar "hemmet" som en frizon där man kan se ut som man vill. Ändå så var det den första fysiska attraktionen som gjorde att intresse och kontakt uppstod mellan mig och min partner, men idag spelar den inte alls samma roll längre.
Förhållandet är ju en arena där vi ska känna oss säkra och kunna vara oss själva fullt ut. Men min tanke/fråga är: varför vi väljer att visa upp oss betydligt mer för främmande människor än för dem som vi ingår en djupare gemenskap med (förhållande, älskar, etc).
Förhållandet är ju en arena där vi ska känna oss säkra och kunna vara oss själva fullt ut. Men min tanke/fråga är: varför vi väljer att visa upp oss betydligt mer för främmande människor än för dem som vi ingår en djupare gemenskap med (förhållande, älskar, etc).
- Avantgardet
Re: Fysisk attraktion och förhållande
Olof Andreasson skrev:Jag funderar lite på varför människor väljer att visa upp sin fysiska skönhet betydligt tydligare för främmande människor än för den de ingår ett förhållande med. Givetvis kan jag inte tala för andra människors förhållande och när de väljer att klä upp sig /göra sig fina. Men i mitt eget förhållande och för de flest jag känner fungerar "hemmet" som en frizon där man kan se ut som man vill. Ändå så var det den första fysiska attraktionen som gjorde att intresse och kontakt uppstod mellan mig och min partner, men idag spelar den inte alls samma roll längre.
Mycket enkelt: för att ni lever i den genomruttna borgerliga låtsasvärlden.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
- Avantgardet
Avantgardet skrev:Mycket enkelt: för att ni lever i den genomruttna borgerliga låtsasvärlden.
Nä seriöst, nu är jag ärligt talat tårögd! Mitt öga blev ledsen...
På en mer seriös nivå.
Det logiska i att man klär-upp-sig, gör sitt yttre mer attraktivt för den man vill attrahera, är för att man vill locka till sig personen. Så simpelt vill jag se det.
Nu kan ju du så klart ställa följdfrågan varför man attraheras till personer med ett bättre yttre(märk väl att det är ett subjektivt fenomen), och inte med personer med ett sämre yttre, fast än de kan dela samma inneboende kvalitéer. När du ställer den frågan - kan jag försöka besvara den. Till dess så tror jag att svaret är relativt enkelt:
Det fysiska yttre är där för att väcka ett intresse för personen i fråga.
När intresset väl är väckt, och bekräftat, av den andre parten så är attraktionsritualen över. En relation kan då inledas(med enskilda preferenser).
Väl efter en etablerad relation så blir man mer lössläppt gentemot sin partner, inte av illvilja, eller ointresse för den andra personen. Det tvivlar jag på. Utan i en mer praktisk åsyn så blir det väldigt prekärt att visa ett förfinat yttre för varje gång man umgås med sin partner. Det är inte värt mödan helt enkelt. Däremot så kan ju relationens hälsotillstånd variera med personernas preferenser. Vissa kvinnor kräver av sina män ett bättre yttre under vissa omständigheter, ibland en bekräftelse på att de själva fortfarande är värda mödan, och andra kvinnor fokuserar sig mer på mannens andra kvalitéer. Vissa är även mer bekväma i att ha det privilegiet, en oskriven regel oftast, att inte behöva utöva dessa attraktionsritualer, och blir därav mer lössläppta - men inte nödvändigtvis på relationens bekostnad.
Och med så mycket annat i relationer: Det finns inga måsten!
Sen behöver den företeelsen inte gälla endast för kärleken. Det kan gälla för vänskapen också. Man marknadsför sig själv till andra på ett adekvat sätt, men väl inne i kretsen kan man få en friare spelkrets - det är accepterat och vållar ingen skada till den etablerade vänskapen, tvärtom kan den förstärka personens förhållande till andra då han/hon påvisar en autentisk bild av sig själv.
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche
-
Olof Andreasson
Jo visst är det ett sätt att locka till sig. Frågan är kanske snarare varför man som person ser det som nödvändigt när man redan har ett förhållande där man känner sig säker och vill vara kvar i. Då menar jag att man klä sig på ett sätt som uttrycker sexuella signaler, givetvis beror detta på hur man uppfattar signaler som person. Man klär ju sig olika beroende på vad man söker.
-
Olof Andreasson
Jag kanske inte skrev det tydligt i mitt förra inlägg. Men den här attraktionsritualen behöver inte nödvändigtvis ebbas ut i ett förhållande.
Flera exempel:
Samlag
Bekräftelse
Ekonomiska skäl
Status
etc.
-
Många begär kan samexistera i ett sunt förhållande. Återigen så beror det på vad den andre personen tillåter/icke tillåter. Så bara för att man klär sig fin till en festlighet så behöver det inte betyda att man söker en till partner, utan man kanske endast söker att fullborda dessa ovanstående begär.
Flera exempel:
Samlag
Bekräftelse
Ekonomiska skäl
Status
etc.
-
Många begär kan samexistera i ett sunt förhållande. Återigen så beror det på vad den andre personen tillåter/icke tillåter. Så bara för att man klär sig fin till en festlighet så behöver det inte betyda att man söker en till partner, utan man kanske endast söker att fullborda dessa ovanstående begär.
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche
-
Olof Andreasson
- Avantgardet
Olof Andreasson skrev:Avantgardet skrev:I'm your average white-trash. Vi ser lika djävliga ut hela tiden.
Tråkigt för dig, gör något åt det!
Varför i helvete då? Varför skulle jag vilja hålla på och förställa mig? Jag går inte på den där bluffen, även om du nu gör det.
- Avantgardet
Plecto skrev:Avantgardet skrev:Mycket enkelt: för att ni lever i den genomruttna borgerliga låtsasvärlden.
Nä seriöst, nu är jag ärligt talat tårögd! Mitt öga blev ledsen...
På en mer seriös nivå.
Det där var så seriöst det kan bli.
… lika väl som institutionernas ’vara i sig’ är en skenbild, en reflex av stelnade mänskliga relationer, lika verklig är skenbildens makt över människorna.
Avantgardet
Jag kan tänka mig att det svaret mycket möjligt kan ges på en seriös basis, i en relevant diskussion. Men jag ser inte hur ditt svar kan vara i korrelation till vad Olof Andreasson skrev. Ärligt talat.
Jag har inget emot att personen som svarar är lite torftig i sin replik, men banne mig: Ska du kasta sten så får du åtminstone försöka sikta mot rätt hus.
Jag kan tänka mig att det svaret mycket möjligt kan ges på en seriös basis, i en relevant diskussion. Men jag ser inte hur ditt svar kan vara i korrelation till vad Olof Andreasson skrev. Ärligt talat.
Jag har inget emot att personen som svarar är lite torftig i sin replik, men banne mig: Ska du kasta sten så får du åtminstone försöka sikta mot rätt hus.
- Avantgardet
Plecto skrev:Avantgardet
Men läs då ditt eget resonemang ovan. Det gör ju anspråk på att explikera logiken hos fenomenet - och jag behöver inte invända där -, och se till vilka liknelser du tillgriper. Var kommer de ifrån? Jo, från ekonomin, från säljarvärlden. Vad exemplifierar det om inte just den borgerliga världen? Det är ideologi i praktiskt taget rent skick. Här ser vi ju konkret hur bytesvaran bestämt och förtingligat de sociala relationerna. Därav citatet i mitt förra inlägg (Adorno).
Mitt svar var så mitt i prick det kunde vara, må hända var det över huvudena på er, men se så, ta och räta upp ryggen och sträck på er då. Notera förövrigt trådstartarens egen reaktion inför mitt andra svar till honom. Imperativ: fall in i ledet! Och just exakt så fungerar den borgerliga låtsasvärld ni lever i. Ni kan tycka det är märkligt och motsägelsefullt (ja, det var ju vad tråden inleddes med), kanske till och med ledsamt ("tycker hon bättre om Dem än om mig?" typ), men samtidigt förefaller det som nåt slags naturlag för er att det ska vara på det sättet. Därför är det "tråkigt för mig", och jag måste falla in i ledet. Så upprätthålls den skeva social praktiken.
Själv tror jag det har lika mycket att göra med masker, och att ta avstånd från Dem, som att de skulle handla om att söka attrahera Dem. Kläderna, sminket, parfymen, är inte väsentligen att göra Sig fin, det är att dölja just Sig bakom masker. Det är därför bokstavligen en genomrutten borgerlig låtsasvärld, men fullt verklig för det. Frågan är varför ni vill hålla på och lura varandra och göra er till?
Sen antar jag att ni är ganska unga och det verkar som att ni kanske behöver leka av er lite.
Avantgardet
Det där var ett adekvat, om än i min åsikt banalt, inlägg. Varför förklarade du inte dig själv på det viset från början, va? Att karriäristerna, och dessa samhällsfår håller dig vaken om nätterna är inget vi kan läsa mellan raderna min vän. Så spara oss dina one-liners.
Sådant får du uttrycka lite mer utförligt. Jag förstår att vi, vanliga desillusionerade människor, inte håller din standard av intellektualism, och därav kan inte se världen ur ditt sköna perspektiv. Vi mindre värdiga diskuterar ju så banala frågor om kärlek/attraktion. Ja du, stackars dig. Vi betungar verkligen dina axlar. Var kan jag hitta närmaste förintelseläger?
[SARKASM: AV]
Då jag förstår din logik i att kritisera det levnadssättet samhället har betungat oss med, och du kan få lite medhåll av mig i vissa frågor, så behöver det inte betyda att man ska ställa sin näsa i hög flagg. Högmodig får man vara på sin egen fritid, helst i samtal med sig själv. Att däremot bli bortfintad av sin egen logik, till det stadiet att man tro sig kommunicera sin samhällskritik med människor med torftiga envägskommunikationer är ju en bragd i sig. Jag hade inte haft något emot(som jag nämnde i tidigare inlägg) ifall du stod kritisk mot trådskaparens frågeställning, och följaktligen förklarat din sak lite utförligare.
Men varken jag, eller trådskaparen förstod din andemening(därav mitt komiska svar till inlägget ditt).
Ärligt talat, jag är less på dessa högmodiga knegare som tycker synd om sig själv. Vi vet, vi vet... Du vägrar ta kölapp när du söker jobb hos arbetsförmedlingen, men för allt som du håller kärt: Skona oss detaljerna!
Till skillnad från dig så gör inte jag anspråk på någon universal logik i dess bredaste mening. Jag försöker föra en diskussion, undermålig eller icke, med en person som har en gedigen undran. Seriöst, jag trodde mycket mer om dig Avant, jag har ju följt många av dina diskussioner här på forumet, men det här måste vara ett försök på komik från din sida.
Men men.
Livet lär en mycket förstår jag. Hoppas du kan förstå det med, och ta mitt inlägg i dess mest konstruktiva form du förmår.
(PS. Jag är 19 år gammal om det kan ha någon betydelse)
Det där var ett adekvat, om än i min åsikt banalt, inlägg. Varför förklarade du inte dig själv på det viset från början, va? Att karriäristerna, och dessa samhällsfår håller dig vaken om nätterna är inget vi kan läsa mellan raderna min vän. Så spara oss dina one-liners.
Sådant får du uttrycka lite mer utförligt. Jag förstår att vi, vanliga desillusionerade människor, inte håller din standard av intellektualism, och därav kan inte se världen ur ditt sköna perspektiv. Vi mindre värdiga diskuterar ju så banala frågor om kärlek/attraktion. Ja du, stackars dig. Vi betungar verkligen dina axlar. Var kan jag hitta närmaste förintelseläger?
[SARKASM: AV]
Då jag förstår din logik i att kritisera det levnadssättet samhället har betungat oss med, och du kan få lite medhåll av mig i vissa frågor, så behöver det inte betyda att man ska ställa sin näsa i hög flagg. Högmodig får man vara på sin egen fritid, helst i samtal med sig själv. Att däremot bli bortfintad av sin egen logik, till det stadiet att man tro sig kommunicera sin samhällskritik med människor med torftiga envägskommunikationer är ju en bragd i sig. Jag hade inte haft något emot(som jag nämnde i tidigare inlägg) ifall du stod kritisk mot trådskaparens frågeställning, och följaktligen förklarat din sak lite utförligare.
Men varken jag, eller trådskaparen förstod din andemening(därav mitt komiska svar till inlägget ditt).
Ärligt talat, jag är less på dessa högmodiga knegare som tycker synd om sig själv. Vi vet, vi vet... Du vägrar ta kölapp när du söker jobb hos arbetsförmedlingen, men för allt som du håller kärt: Skona oss detaljerna!
Till skillnad från dig så gör inte jag anspråk på någon universal logik i dess bredaste mening. Jag försöker föra en diskussion, undermålig eller icke, med en person som har en gedigen undran. Seriöst, jag trodde mycket mer om dig Avant, jag har ju följt många av dina diskussioner här på forumet, men det här måste vara ett försök på komik från din sida.
Men men.
Livet lär en mycket förstår jag. Hoppas du kan förstå det med, och ta mitt inlägg i dess mest konstruktiva form du förmår.
(PS. Jag är 19 år gammal om det kan ha någon betydelse)
- Avantgardet
Återgå till "Tankar och känslor"