Hur kan ni sova i den här värmen?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Hur kan ni sova i den här värmen?

Inläggav Skogsälvan » 12 jul 2010 23:43

Jag bara undrar. Jag har fönstret öppet på vid gavel, duschat kallt tre gånger, klätt mig lätt och satt upp mitt hår. Det här är ju plågsamt, har aldrig upplevt värme så intensivt, kanske har MS.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 12 jul 2010 23:53

Jag har t o m suttit här och viftat med en souvenirsolfjäder (jaja, det ser fånigt ut, så det är bra ingen ser det) och förbannat mig själv för att jag inte har satt upp en takfläkt för att de är så fula  :shock:

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 13 jul 2010 00:33

Skitsamma, nu tar jag en kalldusch igen och ringer doktorn imorgon.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 jul 2010 09:23

Jag sover ibland - men dåligt. Och det är ingen skön sömn. Vaknar till ofta - svettig.

Gubbavågor?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 13 jul 2010 09:58

Tja, här blir minsann inga barn gjorda. Kan inte fatta att jag nästan var på väg att flytta till Borneo för ett par år sedan, nu blev ju inte det av - men att jag ens tänkte tanken! Jag hade ju lätt blivit en av de mest irritabla människor på den här planeten. Fäktas just nu med impulsen att riva ut rubbet ur frysen och krypa in så gott jag kan. Min inre termostat har fått spatt, hur fan reparerar man den? In i hypofysen och rota.... uuusch!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 13 jul 2010 10:03

Det här måste ju vara anledningen till att folk drog norrut.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 jul 2010 10:26

Skogsälvan skrev:Det här måste ju vara anledningen till att folk drog norrut.


Hålla värmen med hj a sex?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 13 jul 2010 15:06

Mörkt svart hash. Punshrussinglass intages innan man somnar (romrussinen var slut). En liter kallt isvatten vid sängen, så det är kallt om man vaknar.

Plättlätt!

Och sen skall man ju inte gå upp för tidigt, inte lägga sig innan solen gått väl över kullen som jordens krökning innebär.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Hur kan ni sova i den här värmen?

Inläggav freddemalte » 13 jul 2010 15:23

Skogsälvan skrev:Jag bara undrar. Jag har fönstret öppet på vid gavel, duschat kallt tre gånger, klätt mig lätt och satt upp mitt hår. Det här är ju plågsamt, har aldrig upplevt värme så intensivt, kanske har MS.


En metod som funkar bra för min del är att helt enkelt inte gå och lägga mig utan istället vara uppe! När klockan börjar närma sig ca 3 till 4 timmar över den tid man vanligtvis lägger sig, ja då är man så trött att värmen inte förmår påverka på något plan. Motargumentet är ju då att man inte ska vansköta sin söm, men tanken går ut på att den ändå blir förstörd av värmen enligt den story du själv beskriver.

Fredrik

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 13 jul 2010 16:12

Kanske det, ja, All gut älzzkling.

Jag tål nog inte hasch, Auk. Visserligen har jag bara testat det en gång, men det blev ju ambulansfärd på kuppen. Romrussinglass är en av mina favoriter också, men nu är det lite mer isglassväder. Jag smälter flingsalt i min mun. Den rökiga tycker jag är godast. Och när du säger plättlätt förstår du väl själv att jag vill ge dig en örfil?

Fredde, sömn är väldigt viktigt för mig. Sover jag inte på några dygn, eller väldigt knapert på en vecka så blir jag duktigt skruvad.

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 14 jul 2010 01:44

Skogsälvan, jag lider med dig. Har ingen bra lösning. Jag gör som Freddemalte, det hjälper lite, men det är rätt jobbigt ändå.

Men Skogsälvan, att folk skulle ha flyttat så här långt norrut för att det var för varmt längre söderut tror jag inte på, då vore det svårt att förklara varför det trots allt bor så många nära ekvatorn fortfarande, frivilligt. Däremot kan jag tänka mig att en del svenskars gener efter många generationer här i norr har anpassat sig till det nordliga klimatet och blivit sämre på att stå ut med sådana temperaturer som råder just nu. Men det gäller tydligen bara en del svenskar; även många infödda svenskar verkar ju tycka att den här hettan bara är underbar.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Inläggav dokido » 14 jul 2010 06:39

ja i natt var det besvärligt, var tvungen att öppna balkongdörren ett tag. Jag lägger mig alltid sent så då är det inte så varmt, tyvärr vaknar jag rätt tidigt, så sömnen blir lidande, men så har det varit de senaste 6 åren. elände.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 14 jul 2010 09:48

Tack för omtanken, Justin. Det här med flytten norrut är väl inte 100%-igt seriöst sagt från min sida... tror jag, kan inte tänka så bra nu  :roll:

Hur många timmars sömn går du runt på då, dokido?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 jul 2010 10:25

Jag stannar uppe, som vanligt. Brukar lägga mig runt kl. 2-3, och gå upp 7. Ofta somnar jag i soffan. Försöker bryta med våra utstuderade sovvanor. Känns som att starta om från början varje dag.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 14 jul 2010 10:58

Så sover jag också ungefär för det mesta, men mitt psyke behöver minst sju timmars sömn halva veckan. Varför ska du bryta med sovvanorna, Johan? Ska du gå och bli knäpp också  tomato ?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster