Hur kan ni sova i den här värmen?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 17 jul 2010 08:05

Undrar hur det kommer sig...


Felet ligger väl inte i ordet bröstvårta, utan mer hos er förståelse för ordet vårta och vilka associationer ni gör.
Bröstvårtor är ju ingen sjukdom, till skillnad mot fotvårtor som endast delar den gemensamma betydelse som en utväxt, svullnad. Nu är ju inte bröstvårtan en blemma som kan ersättas med vilket annat ord som helst bara för att ni inte förstår skillnaden, men huvudsaken är väl att ni gör er förstådda, så vill Justin bli behandlad för fottuttar så väcker det ju en lustig inre syn på funktionen, med tanke på att ordet tutte kommer från betydelsen att ge di.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 17 jul 2010 10:27

Skogsälvan skrev:Fredde, sömn är väldigt viktigt för mig. Sover jag inte på några dygn, eller väldigt knapert på en vecka så blir jag duktigt skruvad.
Jo, det är nog väldigt olika från person till person! Hoppas det löser sig, idag åskar det ju och störtregnar häri Blekinge - så nu kanske vi slipper den allra värsta värmen! / Fredde

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 19 jul 2010 07:45

För den som fortfarande har svårt att sova, kan kanske detta vara något att passa på att prova på - på egen risk:

http://www.stevepavlina.com/blog/2005/1 ... sic-sleep/

Enligt sömnmetoden som beskrivs, Uberman Sleep Schedule, ska man kunna klara sig utmärkt på 20-30 minuters sömn 6 gånger om dagen, så länge man sprider ut sömnperioderna med strikta 4-timmarsavstånd över hela dygnet och aldrig överskrider eller underskrider de 20-30 minuterna. Första tiden är visst jobbig, men sedan ska det tydligen bli lätt. En bonus ska vara att man spar en väldig massa tid. Jag vet inte om det stämmer som påstås att kroppen vänjer sig vid det sömnmönster som Uberman Sleep Schedule förespråkar, att REM-sömnen börjar komma kort efter att man somnat, att man drömmer lucida drömmar lättare, etc, men det vore väldigt kul om det var sant. Själv vågar jag inte prova på det förrän fler provat under en längre tid utan allvarliga men.

En intressant fråga är dock: om något sådant här extremt "tidssparande" sömnmönster verkligen sparar tid sammantaget, på sikt, i den meningen att det inte förkortar livet så pass mycket att den tidsvinst som den ökade tiden av vakenhet per dygn innebär äts upp helt av att man dör tidigare, men att man ändå (t.ex. på grund av ökad celldelningsfrekvens för de celler som avgör hur gammal man blir) dör klart tidigare än om man skulle sova normalmycket, kan det då tänkas vara utilitaristiskt att tillämpa det? Det ger en ju möjlighet att förbättra världen mer under de närmaste årtiondena än vad man annars har, och det kanske är det som är det viktigaste ur utilitaristisk synvinkel, med tanke på att det annalkande hotet (mot mänsklighetens överlevnad) från nanorobotutveckling och annan extrem teknikutveckling (som kan spåra ur väldigt lätt) måste börja bekämpas mycket kraftigare å det snaraste för att riskerna för mänsklighetens överlevnad ska minimeras. Man får även mer tid över till att "värva" utilitarister, så att det finns fler utilitarister som tar över när man dör än vad som annars bleve fallet. Att minska sin sömntid enligt ovan (6 gånger 20-30 minuter per dygn) kanske därmed kan vara ett sätt att skapa samma effekt som om man vore "flera", och på så sätt få större påverkan på världsutvecklingen eller vad man än vill påverka.

Men jag rekommenderar det inte, jag vet inte om man kan lita på att kroppen utan några avancerade genmodifikationer eller liknande kan anpassa sig så pass kraftigt till ett så drastiskt minskat sovande som påstås. Om det förkortar livet väldigt mycket är det nog inte utilitaristiskt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur kan ni sova i den här värmen?

Inläggav Anne » 02 jun 2016 23:08

Ja... det är ju svårt.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 47 och 0 gäster