Hur kan ni sova i den här värmen?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 jul 2010 13:51

Skogsälvan skrev:Så sover jag också ungefär för det mesta, men mitt psyke behöver minst sju timmars sömn halva veckan. Varför ska du bryta med sovvanorna, Johan? Ska du gå och bli knäpp också  tomato ?


Tror dels ett stort sovbehov uppstår ur ett splittrat medvetande - så det försöker jag lappa ihop. Man behöver sömnen för att arrangera och få en förståelse för dagens händelser.

Tycker det tar för mycket tid.

Det är så kultiverar och sockersött att krypa ner i en säng. Själva kravet gör mig irriterad.

Morgonångest! Är energifattig och likgiltig på morgonen, och sedan tar det halva dagen att komma igång. När man väl har kommit igång så börjar man bli seg igen och så känner man kravet att man ska sova igen.

Är nog bättre att sova i tretimmarspass ett par gånger i stället för att ha hög aktivitet på dagen och dra ner rullgardinen på natten. Vi behöver mindre sovstunder med jämna mellanrum, tror det är "naturligt". Jag har lätt att somna i vilken situation som helst, så det underlättar att jag kan ta små "powernaps" i stället.

Är ju en kamp att sova med småbarn och fyra katter som springer omkring och lever rövare. Går ju ändå inte att få den där rosa välgörande djupsömnen. När jag vaknar så ligger lakanet som ett svettigt ihoptrasslat dragspel, men bara på min sida om sängen.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 14 jul 2010 16:04

Skogsälvan skrev:Kanske det, ja, All gut älzzkling.

Jag tål nog inte hasch, Auk. Visserligen har jag bara testat det en gång, men det blev ju ambulansfärd på kuppen. Romrussinglass är en av mina favoriter också, men nu är det lite mer isglassväder. Jag smälter flingsalt i min mun. Den rökiga tycker jag är godast. Och när du säger plättlätt förstår du väl själv att jag vill ge dig en örfil?

Fredde, sömn är väldigt viktigt för mig. Sover jag inte på några dygn, eller väldigt knapert på en vecka så blir jag duktigt skruvad.



Jo jag vet det, och retades lite ;)

Dock kan man ju byta de olika ingredienserna, inte skall man ta något man inte uppskattar eller som inte passar en. Det är ju vad jag använder för att hjälpa mig till en god natts sömn. Hederligt kroppsarbete är ju annars det bästa, när lederna värker kräver kroppen sömn på ett annat sätt. Men jag vill inte svära i kyrkan.

Men man skall inte underskatta det perspektivbyte som en rubbad sömnrytm kan innebära. Någon gång i sitt liv skall man fasta i min mening, och någon gång skall man även göra det samma med sömn.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 14 jul 2010 16:47

Har ju tropisk värme i min lya så jag har knappt sovit på två dygn, så istället slängde jag ur mig det här, det kan ju också vara ett utslag av värmeslag..
http://www.youtube.com/watch?v=aIc_VYMBUXs

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 14 jul 2010 19:23

:lol: Vad roligt beskrivet, Johan! Riktigt fint att du delar med dig så personligt. Jag kommer förstås att tracka dig för din "rosa-fobi" (skojar bara). Jag kan verkligen inte somna hur som helst, jag måste ligga ner och ha ett lakan eller nåt över mig, så du får väl tracka mig för min osäkerhet och mitt kontrollbehov, antar jag.

Jag vet ju att du retas, Auk. Det tycker jag är mysigt  :) . Men alltså att jag nämnde MS här har också att göra med att jag har skumma ledsmärtor i perioder. Hur länge har du "fastat" med sömn? Har det gått ett par tre dygn - blir inte du knäpp i huvudet då?

Tropisk värme var det rätta uttrycket, Zokrates  :? . Din musik var riktigt obehaglig i mina öron, men det kan förstås bero på att jag har värmeslag. Lyssnade på den andra videon också, jag gillar ju initiativet, men har du frågat dem om det är ok för dem att du gör så? Jag tycker att det är på sin plats med lite hänsynsfullhet.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 14 jul 2010 19:51

In the over there så får man recept för cannabis när man har MS. Det har att göra med att THC (en cannabiniod) anses skydda nerver mot degenerativa sjukdomar, som det autoimmuna MS.
Det finns även en annan cannibinoid, CBD, som dämpar mängden transmittorsubstanser som varje synaps skickar. Det borde funka mot epelepsi, men jag har inte hört någon som testat. Tror att det kan vara smärtlindrande för MS, men har inga bra källor på det.

Och CBD antas vara dämpande av de schizofrenliknande symptomen som kan uppstå när man tar den psykoaktiva cannabinolen THC. Så tvärt emot vad du tror, även om det här är min retorik, så är nog hasch relativt bättre för dig :)

Relativt gräs då. Men det skall inte tas som ett uppmuntrande utan mest som ett klargörande. Däremot kan det ju vara intressant att se vad för studier som har gjorts på senare tid angående THC och MS. Det borde kunna syntetiseras osv. Det här har ju varit känt sen länge, och man borde ha kommit längre i nyttjandet av de neuroterapeutiska effekterna utan att behöva de psykoaktiva bieffekterna, även om jag råkar tycka att de är att föredra.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 14 jul 2010 19:53

Nu skall jag ut i solen med en kasse Corona och lime, känns som jag MÅSTE sätta i mig ett par liter vätska, och jag vill ju inte bli full så då tar jag något vätskedrivande som alkohol  :lol:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 14 jul 2010 19:56

Äh! Det är kokain som är min grej, det skulle jag lätt kunna bli beroende av, så jag skippar det efter försök.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 jul 2010 20:11

J R Auk skrev:Nu skall jag ut i solen med en kasse Corona och lime, känns som jag MÅSTE sätta i mig ett par liter vätska, och jag vill ju inte bli full så då tar jag något vätskedrivande som alkohol  :lol:


Tänker själv dricka några riktigt kalla torra cider i kväll (fick användning av det där nedersta iskalla "köttfacket" i kylen ändå, även om jag aldrig köper hem några köttstycken), samtidigt som jag håller på att montera upp det nya terminalrummet här hemma, från villken jag bättre kommer att kunna ha koll på världen.  :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 14 jul 2010 20:21

Terminalrum  :lol: ? Tja, det kanske man ska skaffa sig för att få koll på läget. Cider? Låt mig gissa - päron?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 jul 2010 20:28

Skogsälvan skrev:Terminalrum  :lol: ? Tja, det kanske man ska skaffa sig för att få koll på läget. Cider? Låt mig gissa - päron?


Päron kan du vara själv! Nope, sådan där torr (nåja) engelsk cider; Weston organic. Jag gillar inte öl, så då tycker jag cider är ett bra alternativ i stället för att dricka vin hela tiden.

I had the big advantage before I tried this cider of visiting the place where it is made in Herefordshire. I saw the apples in all their organic and bruised condition poured into the crushing machine which squashed all the juice out of the apples before it was sent onwards to brew in the giant vats.

I was surprised just how many apples were use to make the cider - literally lorry loads - and not one was wasted. Even the remains of the apples were churned out and sold as valuable compost material.
The drink that was produced is powerful and has a delicious real cider flavour that disguises itself as harmless until it is too late.

Don't drink it too quickly or your head will spin.

Recommended, but cautiously..

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 14 jul 2010 20:32

:lol: Jag föredrar öl och ska det vara vin vill jag ha vitt.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 jul 2010 20:34

Skogsälvan skrev::lol: Jag föredrar öl och ska det vara vin vill jag ha vitt.


Ska det vara vin ska det vara rött, och så starka hårdostar till!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 14 jul 2010 20:36

Nej, fy faaan! Men jag gillar dig trots din uppenbart dåliga smak.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 jul 2010 20:42

Den här gillar jag iofs: http://www.matochdrycker.se/tag/piper-heidsieck/ Kollar bara om vi har någon gemensam nämnare.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 jul 2010 20:51

30,4 grader har jag inomhus just nu. :smiley som svettas:

En het film, som jag såg på filmpremiären här i Sverige för drygt 20 år sedan, är "Do the Right Thing". Känns lite så just nu.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster