Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 10 aug 2015 21:44

Zokrates skrev:Ploisen, ja, poliser är de ju inte, tänker agera mot dem som slängt en handgranat i Malmö på ett torg, de vet vilka de är... Lustigt, hur lång tid innan något sker "vet" de exakt vilka de är?


http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ska ... -gripanden

Ett rent skämt som kommer att sluta med frågan; - Vem var det som kasta?

Det är uppenbart att vårt rättssystem inte är förberett för att ta hand om grupperingar som gemensamt och i samförstånd sysslar med grov våldsbrottslighet, systemet kan inte frångå principen om ett individuellt ansvar, där var och en endast skall dömas för vad var och en exakt har gjort sig skyldig till. I en större grupp går det inte alltid att peka ut vem som gjorde vad, särskilt inte när de inblandade själva nekar. Även om polisen skulle gripa dem på bar gärning tvingas de släppa majoriteten av dem inom max tre dar. I sverige gäller dessutom grupprabatt, ju fler som medverkar, desto lägre straff om nu någon till äventyrs fälls...

Det enda vi "vanliga" samhällsmedborgare kan önska, är att våra folkvalda politiker, de som stiftar våra lagar, åklagare och advokater, att det blir deras anhöriga som blir nästa offer på tur. Det måste tydligen ske tragiska händelser förbannat nära inpå dem själva innan de fattar vad fan de ställer till med för som det ser ut just nu så är vårt rättssystem en enda jävla lekstuga där vanligt folk i egenskap av brottsoffer blir helt jävla rättslösa.

Min åsikt i frågan är klar, kriminella gäng skall dömas kollektivt för alla brott gänget begått, om en eldar upp en bil i gänget så skall alla dömas, om en våldtar en tjej och de andra bara "håller vakt" så skall alla dömas för våldtäkt, om en slänger en handgranat mot ett hus, så skall alla dömas för delaktiga och här ser jag bara två brottsrubriceringar, grov allmänfarlig ödeläggelse, https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A ... 3%A4ggelse samt mordförsök, och straffet, ja fan, ge hela gänget livstid.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 12 aug 2015 15:14

ghjghjghj

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 12 aug 2015 16:57

Grattis! :)
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 12 aug 2015 22:01

Tack :)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 13 aug 2015 19:42

Ibland blir jag lite smått avundsjuk på alla avstängda människor, inga bekymmer, inget som oroar dem, allt är bara bra.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 14 aug 2015 09:23

Zokrates skrev:Ibland blir jag lite smått avundsjuk på alla avstängda människor, inga bekymmer, inget som oroar dem, allt är bara bra.


De har ofta annan skit att dras med.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 14 aug 2015 10:28

Visst, vilka kläder och skor de skall ha på sig, eller färgen på makeupen.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 14 aug 2015 10:29

Fan, vi borde haft ett tredje världskrig redan, så man kunde återgå till lite normalare beteende med en yxa i hand.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 14 aug 2015 10:33

Zokrates skrev:Ibland blir jag lite smått avundsjuk på alla avstängda människor, inga bekymmer, inget som oroar dem, allt är bara bra.

De är nog inte så många, tror egentligen inte att någon av jordens, vad är det, 8 miljarder människor är bekymmersfria, inte ens de med disorders. Däremot har väldigt många den imagen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 14 aug 2015 10:59

Zokrates skrev:Visst, vilka kläder och skor de skall ha på sig, eller färgen på makeupen.


Det kan verka så.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 14 aug 2015 13:32

goddag alla chattare av filosofi.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 14 aug 2015 13:38

Ben skrev:goddag alla chattare av filosofi.

ja, ja, goddag då, men nu är det dags med en kopp kaffe efter ett tufft arbetspass i trädgården. Soligt och varmt, mycket fukt och bolltistlarna blommar för fullt. Ojämn äppelskörd i år, men vinbären var rekord.
Moderator

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 14 aug 2015 14:23

Kul att ha en trädgård! Jag hade det som barn. 13 st svarta vinbärsbuskar. Nu bor jag själv i en lägenhet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 14 aug 2015 16:10

Ben skrev:Kul att ha en trädgård! Jag hade det som barn. 13 st svarta vinbärsbuskar. Nu bor jag själv i en lägenhet.

Ja det är mycket trevligt och mycket jobb.

En mycket grov asp från grannens mark är nu undanröjd. Det krävs en god motorsåg för att kapa upp. De trillar då de är gamla och roten ruttnat. Har jag otur går de ner i ateljén en blåsig höstdag, eller i garaget eller över någon besökares bil som parkerat framför garaget, eller över en person. Vem som bär ansvar vet jag inte.
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Vad tänker du på?

Inläggav freddemalte » 14 aug 2015 17:04

Pilatus skrev:
Ben skrev:Kul att ha en trädgård! Jag hade det som barn. 13 st svarta vinbärsbuskar. Nu bor jag själv i en lägenhet.

Ja det är mycket trevligt och mycket jobb.

En mycket grov asp från grannens mark är nu undanröjd. Det krävs en god motorsåg för att kapa upp. De trillar då de är gamla och roten ruttnat. Har jag otur går de ner i ateljén en blåsig höstdag, eller i garaget eller över någon besökares bil som parkerat framför garaget, eller över en person. Vem som bär ansvar vet jag inte.
Enligt PBL 17 § så har fastighetsägaern ett visst ansvar:

"Tomter skall, oavsett om de har tagits i anspråk för bebyggelse eller inte, hållas i vårdat skick. De skall skötas så att betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer och så att risken för olycksfall begränsas. Byggnadsnämnden kan besluta att plantering skall utföras och att befintlig växtlighet skall bevaras.[..]"

Men det kan säkert vara så att det även (om skadorna är ringa) kan tas på hemförsäkringen. Se även denna artikel: http://www.viivilla.se/bygg/sakerhet/gr ... angar-dig/
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster