Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 02 dec 2017 18:33

---

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 02 dec 2017 18:36

---

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 02 dec 2017 19:02

Men människan är inte Gud, Hitler gjorde vad han behagade, vi har en fri vilja.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 02 dec 2017 19:52

klorofyll skrev:
Anders skrev:Den trygge, svenske mannen

Var finner man honom?

Skulle påstå majoriteten av folkhemmets barn av manligt kön, de flesta av de som sköter sina jobb och sin alkohol.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 02 dec 2017 20:40

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Den trygge, svenske mannen

Var finner man honom?

Skulle påstå majoriteten av folkhemmets barn av manligt kön, de flesta av de som sköter sina jobb och sin alkohol.

Hur kommer det sig att folkhemmet kunde ha en sådan positiv inverkan på män och sexuellt våld?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 02 dec 2017 21:37

Jag tror att folk i Sverige hade en mer positiv syn på varandra under folkhemstiden. Men det är ju inte metoo-rörelsen som gör samhället osäkert... Jag hoppas att metoo blir det nya allmäntillståndet.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 02 dec 2017 22:11

klorofyll skrev:Jag tror att folk i Sverige hade en mer positiv syn på varandra under folkhemstiden. Men det är ju inte metoo-rörelsen som gör samhället osäkert... Jag hoppas att metoo blir det nya allmäntillståndet.


Jaha, då tycker du knappast synd om alla kvinnliga kändisar och chefer som lyckats göra karriär mellan lakanbytena, i framtiden lär de ju behöva både egen talang och begåvning.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 02 dec 2017 22:16

Zokrates skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att folk i Sverige hade en mer positiv syn på varandra under folkhemstiden. Men det är ju inte metoo-rörelsen som gör samhället osäkert... Jag hoppas att metoo blir det nya allmäntillståndet.


Jaha, då tycker du knappast synd om alla kvinnliga kändisar och chefer som lyckats göra karriär mellan lakanbytena, i framtiden lär de ju behöva både egen talang och begåvning.

Eh, jag tror inte att skulden ligger hos den utnyttjade, så enkelt är det, för att bli stolt måste man sluta skämmas..

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 02 dec 2017 23:35

Pilatus skrev:Såg just Iggy Pop och Michel Houellebecq - Att överleva i TV2.
En dokumentär baserad på den franska författaren Michel Houellebecqs essä "Rester vivant", en text om lidande, överlevnad och skapande. I filmen läser Iggy Pop ur originaltexten som uppmanar kämpande konstnärer att inte ge upp, och konfronteras samtidigt med sina egna erfarenheter av att vara konstnär. Houellebecq besöker verkliga människor från sitt liv, personer med psykiska sjukdomar vars livshistorier har inspirerat till verket.
Om ni missade, se den på SVTplay
filmen avslutas med Samuel Barber - Adagio for Strings



Kollade också lite på detta. Verkar finnas nån sorts dysterhetsfobi i samhället, och då kan det vara trevligt att balansera upp med ett sådant program ibland tycker jag. En gång hade jag bjudit hem en dejt och vi pratade om att se en film. Jag såg då att det gick en dokumentär på tv:n om Beethoven, och frågade om vi inte kunde se det istället. "NEJ!" brast hon ut. Hon ansåg att det var för tungt. Själv var jag helt oförberedd på en så kraftig reaktion. Det gick aldrig vägen.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 03 dec 2017 00:47

rekoj skrev:
Pilatus skrev:Såg just Iggy Pop och Michel Houellebecq - Att överleva i TV2.
En dokumentär baserad på den franska författaren Michel Houellebecqs essä "Rester vivant", en text om lidande, överlevnad och skapande. I filmen läser Iggy Pop ur originaltexten som uppmanar kämpande konstnärer att inte ge upp, och konfronteras samtidigt med sina egna erfarenheter av att vara konstnär. Houellebecq besöker verkliga människor från sitt liv, personer med psykiska sjukdomar vars livshistorier har inspirerat till verket.
Om ni missade, se den på SVTplay
filmen avslutas med Samuel Barber - Adagio for Strings



Kollade också lite på detta. Verkar finnas nån sorts dysterhetsfobi i samhället, och då kan det vara trevligt att balansera upp med ett sådant program ibland tycker jag. En gång hade jag bjudit hem en dejt och vi pratade om att se en film. Jag såg då att det gick en dokumentär på tv:n om Beethoven, och frågade om vi inte kunde se det istället. "NEJ!" brast hon ut. Hon ansåg att det var för tungt. Själv var jag helt oförberedd på en så kraftig reaktion. Det gick aldrig vägen.

Men Rekoj, att föreslå Beethoven på första dejten är dödsdömt. Lek inte intellektuell.
Det är ungefär lika fel som att ta upp sina fysiska handikapp, "jag har tyvärr endast en testikel".
Eller "jag var på prostataundersökning nyligen, fanns ingen prostata!"
Båda ämnen är minst sagt avtändande på första dejten.

Hände mej igår i kön på Systembolaget, ställde mej bakom en tjej, uppskattningsvis 40 år, såg väldigt bra ut, hon vände sej om plötsligt och började fråga vad jag hade i korgen. Va...vanliga starköl och en flaska likör, hon började fiska upp två flaskor mousserat vin ur sin medhavdna nätväska, gillar detta sa hon.
Hon log hela tiden.
Ovanlig händelse. Sen när hon gick genom kassan, fortsatte hon att titta på mej och hade ett vackert leende. Vet inte vad jag ska tro.

Nämnde detta när jag pratade med syrran i telefon senare, hon menade att tjejen hade stött på mej.
Har svårt att tro det, tror snarare att hon var en glad och öppen person.
Hmmm...satans att jag lät tillfället glida ur händerna, haha. Lite sne är jag men blev rätt ställd.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 03 dec 2017 01:06

xion skrev:Våldtäkt är ingen onormal företeelse i naturen. Varje hane som träffar på en hona försöker betäcka henne. När det gäller de flesta djur är detta omöjligt, av praktiska skäl, utan hennes medagerande.

Säg inte det. Såg ett naturprogram på tv med massa skrikande apor, en hane var intresserad av en hona som dock satte sej till motvärn och ville fly fältet. Då tog hanen tag i hennes svans och drog henne till sej och genomförde ett samlag mot hennes vilja. Så uppfattade jag händelsen.
Såg möjligen ut som en maktdemonstration.
Vissa dagens män har inte lämnat apstadiet.

Sen finns detta med avelsarbete där djur insimeneras är ju en form av våldtäkt och långt ifrån något "naturligt" som du vill påskina.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Zokrates » 03 dec 2017 01:58

klorofyll skrev:
Zokrates skrev:
klorofyll skrev:Jag tror att folk i Sverige hade en mer positiv syn på varandra under folkhemstiden. Men det är ju inte metoo-rörelsen som gör samhället osäkert... Jag hoppas att metoo blir det nya allmäntillståndet.


Jaha, då tycker du knappast synd om alla kvinnliga kändisar och chefer som lyckats göra karriär mellan lakanbytena, i framtiden lär de ju behöva både egen talang och begåvning.

Eh, jag tror inte att skulden ligger hos den utnyttjade, så enkelt är det, för att bli stolt måste man sluta skämmas..


Är du på riktigt eller? Ibland får jag för mig att dina inlägg är ett resultat av ett gäng outbildade nissar på en workshop som har som jobb att vilseleda folk på diverse forum genom att turas om att posta nonsensinlägg, alltså, för att tala klarspråk, du uttrycker en genuin okunskap!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 03 dec 2017 05:55

Tack för din kritik!

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 03 dec 2017 07:48

--

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 03 dec 2017 11:15

Zokrates skrev:outbildade

Jag har inga komplex.
Zokrates skrev:nonsensinlägg

Det beror bara på att du inte har ett öppet sinne.
Zokrates skrev:okunskap

Vad är det för fel med mitt tankesätt?


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster