Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 13 jul 2019 23:44

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:Men betyder det i princip att du hoppade längst i Finland av alla 13-åringar? I sådana fall är det smått otroligt. Var inte Finland en seriös nation sportsligt?

Hoppade inte längst men jag var bland de 5 bästa. Sen var jag helt otränad hade aldrig hoppat längd innan så bra prestation. Detta i nationella skolmästerskap. Jag var över metern bättre än andra i min skolklass.
Jag kan även stoltsera med andra rekord, jag var t ex snabbast i huvudräkning. Levererade svar blixtsnabbt på löpande band.

Min farfar sa en gång till mig att han förvånade några snillen i huvudräkning, bl.a. sin bror antar jag, som studera på universitet. Jag frågade honom om hur stora tal han kunde multiplicera, han svarade tresiffriga. Antagligen så kan man öva upp sin förmåga, men i mitt fall verkar inga förutsättningar finnas...

Tror inte man kan öva upp förmågan i huvudräkning. Tror snarare att det är medfött.
Morsan var väldigt musikalisk, farsan tråkig logisk förnuftmänniska. Tror jag blev en häxbrygd som blandning av båda. Musikalisk logiker :)

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 14 jul 2019 06:14

Katter är galna.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 jul 2019 08:05

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Hoppade inte längst men jag var bland de 5 bästa. Sen var jag helt otränad hade aldrig hoppat längd innan så bra prestation. Detta i nationella skolmästerskap. Jag var över metern bättre än andra i min skolklass.
Jag kan även stoltsera med andra rekord, jag var t ex snabbast i huvudräkning. Levererade svar blixtsnabbt på löpande band.

Min farfar sa en gång till mig att han förvånade några snillen i huvudräkning, bl.a. sin bror antar jag, som studera på universitet. Jag frågade honom om hur stora tal han kunde multiplicera, han svarade tresiffriga. Antagligen så kan man öva upp sin förmåga, men i mitt fall verkar inga förutsättningar finnas...

Tror inte man kan öva upp förmågan i huvudräkning. Tror snarare att det är medfött.
Morsan var väldigt musikalisk, farsan tråkig logisk förnuftmänniska. Tror jag blev en häxbrygd som blandning av båda. Musikalisk logiker :)

I sådana fall tror jag att ens intressen är medfödda...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 jul 2019 08:24

Jag tänker på det att allt (som är logiskt) kan förstås. Vi kanske säger att någon är väldigt smart, men det handlar väl bara om att förenkla verkligheten till enkla modeller, som man lägger efter varandra. Det svåra går att tänka för att det kan förenklas. Dessa enkla modeller kan alla förstå.

Jag är med i en grupp som skriver och visar upp och kommenterar vad varandra skriver. Skönlitterärt. Sist var det en person som förbättrat sig något enormt. Det är intressant och det rubbar ens föreställningar endel.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 jul 2019 16:18

Det är en sak jag brukar tänka på ibland: är jag fullständigt känslokall?

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 14 jul 2019 16:59

klorofyll skrev:Det är en sak jag brukar tänka på ibland: är jag fullständigt känslokall?


inte om du har empati när det behövs

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 jul 2019 18:19

Vet ni vad ni vill? Eller driver ni bara runt? Är det något fel med att driva runt?

Folks drömmar går alltid i uppfyllelse... Problemet är när man inte bryr sig.
När jag ser festande människor i allmänhet, oftast högljudda och "politiskt korrekta" så tänker jag: fan alltså drömde ni om detta???

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 14 jul 2019 18:32

klorofyll skrev:Vet ni vad ni vill? Eller driver ni bara runt? Är det något fel med att driva runt?

Folks drömmar går alltid i uppfyllelse... Problemet är när man inte bryr sig.
När jag ser festande människor i allmänhet, oftast högljudda och "politiskt korrekta" så tänker jag: fan alltså drömde ni om detta???

Nej, på det stora hela skulle jag veta haft, och ha, mer av livsmål. Om det beror på min personlighet eller min resa låter jag vara osagt.men att jag inte fått en perfekt resa för att luska ut livsmål det är i alla fall jävligt klart. Men att driva runt ligger definitivt inte i min natur heller. Jag bara gör en massa mer eller mindre nyttiga saker. Plikttrogenheten finns där, men jag slår inte knut på mig själv för något. Skulle vilja det. flow, zest, grit, det slags drivet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 jul 2019 18:40

Anders skrev:
klorofyll skrev:Vet ni vad ni vill? Eller driver ni bara runt? Är det något fel med att driva runt?

Folks drömmar går alltid i uppfyllelse... Problemet är när man inte bryr sig.
När jag ser festande människor i allmänhet, oftast högljudda och "politiskt korrekta" så tänker jag: fan alltså drömde ni om detta???

Nej, på det stora hela skulle jag veta haft, och ha, mer av livsmål. Om det beror på min personlighet eller min resa låter jag vara osagt.men att jag inte fått en perfekt resa för att luska ut livsmål det är i alla fall jävligt klart. Men att driva runt ligger definitivt inte i min natur heller. Jag bara gör en massa mer eller mindre nyttiga saker. Plikttrogenheten finns där, men jag slår inte knut på mig själv för något. Skulle vilja det. flow, zest, grit, det slags drivet.

Inte för att låta negativ men det finns en charm i att vara sist med att skaffa mål. För man har levt, man har i alla fall haft ögonen öppna. Har du något intresse??

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 jul 2019 18:47

Alla människor har mål, så det finns ingen anledning till missmod. Att må bra är under rätt förhållanden en inställning. Men jag tänkte mer på mål som man fokuserar extra på. Mitt liv har inte styrts av förnuft men av missuppfattning.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 jul 2019 19:20

Jag är så trött på att bli missuppfattad. Det jag skriver verkar alltid tvärtemot vad jag menar. Brukar ni fundera länge och väga era meddelanden på guldvåg innan ni skickar? Jag får fan börja med det.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 14 jul 2019 20:53

Bo i solen...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 15 jul 2019 04:01

Ben skrev:Bo i solen...

Tänker jag fel om jag tolkar det som "var dig själv"?

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 15 jul 2019 04:09

klorofyll skrev:
Ben skrev:Bo i solen...

Tänker jag fel om jag tolkar det som "var dig själv"?


Övertolkat, men bra tolkning. Bo i solen betyder, bo utomlands :)

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 15 jul 2019 08:59

Man säljer inte själ lättvändigt om man vet att själssinnena är mer äkta än de fysiologiska.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 53 och 0 gäster