Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 jul 2019 21:46

Ben skrev:Liksom det finns orena finns det förståndshandikappade överallt.

Överraskningen för psykiatrin är "jaha, det finns en själ ändå"

Udda människor, och då menar jag de som är väldigt udda, är ofta mycket framgångsrika. Kalla det själ eller vad du vill...

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 20 jul 2019 21:55

klorofyll skrev:
rekoj skrev:Människor kan ofta vara ouppmärksamma... upphör aldrig att bli förvånad över vad andra kan missa att lägga märke till. Det påstås ibland att internet har gjort oss förflackade.

Jag undrar hur många filosofer som dör lyckliga, dvs utan filosofiska bekymmer, det är svårt!


Ludwig Wittgenstein ska ha yttrat en hälsning via läkaren till sina anhöriga när han låg på dödsbädden "Tell them I've had a wonderful life!". Var det genuint sagt, eller ville han hälsa så för att uppmuntra? Är kanske inte så lätt att veta. Klart är i alla fall att han hade en hel del död runtomkring sig, med syskon som begick självmord, och denna judeutrotning som åtminstone indirekt drabbade hans familj. Under något tillfälle ska han själv också tänkt de tankarna om att ta sitt eget liv, har jag läst.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 21 jul 2019 11:06

Fick en förkänning om hur det kan vara att bli senildement. Förberedde en tallrik gröt, som jag skulle slänga in i mikrovågsugnen, men sen när jag öppnade luckan till mikrovågsugnen stod redan en färdiggjord tallrik med gröt där. Ooops!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 21 jul 2019 11:27

rekoj skrev:Fick en förkänning om hur det kan vara att bli senildement. Förberedde en tallrik gröt, som jag skulle slänga in i mikrovågsugnen, men sen när jag öppnade luckan till mikrovågsugnen stod redan en färdiggjord tallrik med gröt där. Ooops!


lol

den magiska mikrovågsugnen ska man akta sig för. bättre att inte äta alls än att äta mikrovågsugnad mat. eftersom den är förstörd.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 jul 2019 12:20

rekoj skrev:
klorofyll skrev:
rekoj skrev:Människor kan ofta vara ouppmärksamma... upphör aldrig att bli förvånad över vad andra kan missa att lägga märke till. Det påstås ibland att internet har gjort oss förflackade.

Jag undrar hur många filosofer som dör lyckliga, dvs utan filosofiska bekymmer, det är svårt!


Ludwig Wittgenstein ska ha yttrat en hälsning via läkaren till sina anhöriga när han låg på dödsbädden "Tell them I've had a wonderful life!". Var det genuint sagt, eller ville han hälsa så för att uppmuntra? Är kanske inte så lätt att veta. Klart är i alla fall att han hade en hel del död runtomkring sig, med syskon som begick självmord, och denna judeutrotning som åtminstone indirekt drabbade hans familj. Under något tillfälle ska han själv också tänkt de tankarna om att ta sitt eget liv, har jag läst.

En liten klick genialiska filosofer dör nog lyckliga, de som är genuint intresserade. Men filosofi är ett ämne som väldigt många kan behärska grundligt, och många av dem filosoferar för att bli ett namn, eller bara för att ha något att diskutera och konkurrera i. Sedan kanske man har en repertoar som man alltid fiskar upp.

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 21 jul 2019 19:57

Ben skrev:
rekoj skrev:Fick en förkänning om hur det kan vara att bli senildement. Förberedde en tallrik gröt, som jag skulle slänga in i mikrovågsugnen, men sen när jag öppnade luckan till mikrovågsugnen stod redan en färdiggjord tallrik med gröt där. Ooops!


lol

den magiska mikrovågsugnen ska man akta sig för. bättre att inte äta alls än att äta mikrovågsugnad mat. eftersom den är förstörd.


Mm.. idag fick det bli gröt till både frukost och lunch för mig, vill ju inte gärna slänga nåt. Angående mikrovågsvärmd mat har jag hört olika bud. En sak jag har hört är att det kan va nyttigare jmf med vanlig ugn eftersom uppvärmningstiden är kortare och då hinner inte lika många nyttiga näringsämnen ta stryk. Rent generellt är jag nog mest så att jag går efter mer allmänna rekommendationer, då det inte är så lätt att va insatt i allt själv. Men visst kan det nog va en fördel att tänka mer själv i vissa situationer... Livsmedelsverket t ex verkar inte riktigt vilja medge att det skulle vara någon fara med att dricka stora mängder komjölk. Men själv har jag fått intryck av att det kanske inte är så säkert om att det är ofarligt. Har ersatt ungefär halva min mjölkkonsumtion med havredryck istället, det funkar oftast lika bra tycker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 21 jul 2019 21:18

rekoj skrev:
Ben skrev:
rekoj skrev:Fick en förkänning om hur det kan vara att bli senildement. Förberedde en tallrik gröt, som jag skulle slänga in i mikrovågsugnen, men sen när jag öppnade luckan till mikrovågsugnen stod redan en färdiggjord tallrik med gröt där. Ooops!


lol

den magiska mikrovågsugnen ska man akta sig för. bättre att inte äta alls än att äta mikrovågsugnad mat. eftersom den är förstörd.


Mm.. idag fick det bli gröt till både frukost och lunch för mig, vill ju inte gärna slänga nåt. Angående mikrovågsvärmd mat har jag hört olika bud. En sak jag har hört är att det kan va nyttigare jmf med vanlig ugn eftersom uppvärmningstiden är kortare och då hinner inte lika många nyttiga näringsämnen ta stryk. Rent generellt är jag nog mest så att jag går efter mer allmänna rekommendationer, då det inte är så lätt att va insatt i allt själv. Men visst kan det nog va en fördel att tänka mer själv i vissa situationer... Livsmedelsverket t ex verkar inte riktigt vilja medge att det skulle vara någon fara med att dricka stora mängder komjölk. Men själv har jag fått intryck av att det kanske inte är så säkert om att det är ofarligt. Har ersatt ungefär halva min mjölkkonsumtion med havredryck istället, det funkar oftast lika bra tycker jag.


ok. komjölk är inte bra för den innehåller hormoner etc, jag använder det ibland till kaffe, men det blir ofta svart kaffe

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 21 jul 2019 22:33

Ben skrev:ok. komjölk är inte bra för den innehåller hormoner etc, jag använder det ibland till kaffe, men det blir ofta svart kaffe

Ben, de hormoner som du får i dig via mjölk är som mest 70-80 nanogram (östradiol och östron, som är kvinnligt könshormon). Även om du är en känslig varelse så kan du fortsätta dricka ditt kaffe med mjölk.
Moderator

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 21 jul 2019 22:36

Pilatus skrev:
Ben skrev:ok. komjölk är inte bra för den innehåller hormoner etc, jag använder det ibland till kaffe, men det blir ofta svart kaffe

Ben, de hormoner som du får i dig via mjölk är som mest 70-80 nanogram (östradiol och östron, som är kvinnligt könshormon). Även om du är en känslig varelse så kan du fortsätta dricka ditt kaffe med mjölk.


Jag kan tolka siffrorna själv. Men du låter nån annan göra det åt dig. Komjölk är inte bra. SR (inavlad vänster propaganda) hade nyligen ett inslag om hur komjölk förkortar livet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 21 jul 2019 22:41

Ben skrev:
Pilatus skrev:Ben, de hormoner som du får i dig via mjölk är som mest 70-80 nanogram (östradiol och östron, som är kvinnligt könshormon). Även om du är en känslig varelse så kan du fortsätta dricka ditt kaffe med mjölk.

Jag kan tolka siffrorna själv. Men du låter nån annan göra det åt dig. Komjölk är inte bra. SR (inavlad vänster propaganda) hade nyligen ett inslag om hur komjölk förkortar livet.

Hur många liter mjölk dricker du per dygn, Ben? Det måste vara en hel del eftersom du fruktar att det kommer att förkorta ditt liv.
Moderator

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 21 jul 2019 22:44

Pilatus skrev:
Ben skrev:
Pilatus skrev:Ben, de hormoner som du får i dig via mjölk är som mest 70-80 nanogram (östradiol och östron, som är kvinnligt könshormon). Även om du är en känslig varelse så kan du fortsätta dricka ditt kaffe med mjölk.

Jag kan tolka siffrorna själv. Men du låter nån annan göra det åt dig. Komjölk är inte bra. SR (inavlad vänster propaganda) hade nyligen ett inslag om hur komjölk förkortar livet.

Hur många liter mjölk dricker du per dygn, Ben? Det måste vara en hel del eftersom du fruktar att det kommer att förkorta ditt liv.


Just nu inga liter alls. Däremot blir det fil vilket är lite hälsosammare. Fast inte bra det heller. Men just nu äter jag fil mest som proteinkälla. Faktiskt en ekonomisk fråga denna tid.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 23 jul 2019 10:54

Men inte mer om psykiatrin. Jag blir less på mig själv. Det känns bara jobbigt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 23 jul 2019 18:56

Problem är morgondagens läxa. Inte lönt att ta i tu med nu.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 24 jul 2019 15:00

Det finns något som heter: saknas pengar saknas allt.
Det vore praktiskt ifall det var så, på sätt och vis, för då kunde man inse att "det där är inget för mig", och då skull egentligen ingen sakna pengar. Därför att utan pengar saknas ett verkligt intresse/behov i frågan.

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 24 jul 2019 19:42

Ben skrev:Men inte mer om psykiatrin. Jag blir less på mig själv. Det känns bara jobbigt.


Själv gick jag i strid mot den akademiska filosofin, samtidigt som jag själv studerade akademisk filosofi. Min pappa ville väl säga nåt uppmuntrande, om att det kanske inte är värt att banka huvet emot väggen, inför nåt som inte går att ändra., eller nåt i den stilen. Jag vet inte jag. Men nog en sak som kan va bra är att undvika att gå i strid mot nåt man står i beroendeställning till... när man själv inte samarbetar är det troligt att den andra parten inte heller kommer vara samarbetsvillig.
Ibland kan det nog vara bra att ta nåt steg bakåt o få mer distans till det hela.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 52 och 0 gäster