Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 06 aug 2019 20:03

Jag har lärt mig mycket idag, bl.a. att man inte är ämnad för allt, och jag har blivit ganska klar i huvudet, kopplar av som en mer enhetlig människa.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 06 aug 2019 20:52

Ser allt har återgåtttill sin laga ordning här i forumet - samma gamla människor som pratar som samma sak år ut och år in... :lol:
Det är lite kul att läsa nu när jag gjorde ett nedslag.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 06 aug 2019 21:19

Esther skrev:Ser allt har återgåtttill sin laga ordning här i forumet - samma gamla människor som pratar som samma sak år ut och år in... :lol:
Det är lite kul att läsa nu när jag gjorde ett nedslag.

Esther jag pratar inte, jag samtalar.. med mig själv, en dag kommer ni att fråga er vad jag tog med mig härifrån, tja sanningen.. Jag går med sanningen. Alla som är värda ett samtal är döda, jag?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 06 aug 2019 21:27

Ursäkta mitt övermod, men när jag blir lämnad med disken så går jag alltid stolt hem... Det är våra tankar som gör skillnad.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 07 aug 2019 12:53

klorofyll skrev:
Esther skrev:Ser allt har återgåtttill sin laga ordning här i forumet - samma gamla människor som pratar som samma sak år ut och år in... :lol:
Det är lite kul att läsa nu när jag gjorde ett nedslag.

Esther jag pratar inte, jag samtalar.. med mig själv, en dag kommer ni att fråga er vad jag tog med mig härifrån, tja sanningen.. Jag går med sanningen. Alla som är värda ett samtal är döda, jag?


Slängde mer ut en slags tanke som en öppen kommentar till alla och ingen speciell. Inte riktat mot dig, bara en reflektion. Jag känner ju inte någon av er (eller har någonsin ens trott mig göra det och kan därmed inte veta något om er) så reflektionen är allmän och övergripande. En grupp som ses utifrån såsom jag upplevde er från början när jag gjorde min lilla "session" här.

Samtalar du med dig själv? Varför på ett forum? Vilken sanning tar du med dig? Blev lite intresserad där faktiskt. Det är alltid intressant att se vad andra menar. Har du lust att fördjupa lite och samtala om det med mig - till skillnad från dig själv? :)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 aug 2019 15:12

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Ser allt har återgåtttill sin laga ordning här i forumet - samma gamla människor som pratar som samma sak år ut och år in... :lol:
Det är lite kul att läsa nu när jag gjorde ett nedslag.

Esther jag pratar inte, jag samtalar.. med mig själv, en dag kommer ni att fråga er vad jag tog med mig härifrån, tja sanningen.. Jag går med sanningen. Alla som är värda ett samtal är döda, jag?


Slängde mer ut en slags tanke som en öppen kommentar till alla och ingen speciell. Inte riktat mot dig, bara en reflektion. Jag känner ju inte någon av er (eller har någonsin ens trott mig göra det och kan därmed inte veta något om er) så reflektionen är allmän och övergripande. En grupp som ses utifrån såsom jag upplevde er från början när jag gjorde min lilla "session" här.

Samtalar du med dig själv? Varför på ett forum? Vilken sanning tar du med dig? Blev lite intresserad där faktiskt. Det är alltid intressant att se vad andra menar. Har du lust att fördjupa lite och samtala om det med mig - till skillnad från dig själv? :)

När grupper möts så är de flesta vinnare eller förlorare, folk tävlar dvs. Men lögner håller inte länge. När de lämnar mig med disken (exempelvis) så känner jag mig inte ensam, hälften tror säkert att jag mår dåligt. Men du minns ju förordet till Bröderna Karamazov... Eller har du glömt det? Jag går med sanningen...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 07 aug 2019 15:33

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Esther jag pratar inte, jag samtalar.. med mig själv, en dag kommer ni att fråga er vad jag tog med mig härifrån, tja sanningen.. Jag går med sanningen. Alla som är värda ett samtal är döda, jag?


Slängde mer ut en slags tanke som en öppen kommentar till alla och ingen speciell. Inte riktat mot dig, bara en reflektion. Jag känner ju inte någon av er (eller har någonsin ens trott mig göra det och kan därmed inte veta något om er) så reflektionen är allmän och övergripande. En grupp som ses utifrån såsom jag upplevde er från början när jag gjorde min lilla "session" här.

Samtalar du med dig själv? Varför på ett forum? Vilken sanning tar du med dig? Blev lite intresserad där faktiskt. Det är alltid intressant att se vad andra menar. Har du lust att fördjupa lite och samtala om det med mig - till skillnad från dig själv? :)

När grupper möts så är de flesta vinnare eller förlorare, folk tävlar dvs. Men lögner håller inte länge. När de lämnar mig med disken (exempelvis) så känner jag mig inte ensam, hälften tror säkert att jag mår dåligt. Men du minns ju förordet till Bröderna Karamazov... Eller har du glömt det? Jag går med sanningen...


Ja en lång inledning... att han (Alexej är både märklig, konturlös och samtidigt en handlingsmänniska) som inte fått sin form än?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 aug 2019 16:55

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Slängde mer ut en slags tanke som en öppen kommentar till alla och ingen speciell. Inte riktat mot dig, bara en reflektion. Jag känner ju inte någon av er (eller har någonsin ens trott mig göra det och kan därmed inte veta något om er) så reflektionen är allmän och övergripande. En grupp som ses utifrån såsom jag upplevde er från början när jag gjorde min lilla "session" här.

Samtalar du med dig själv? Varför på ett forum? Vilken sanning tar du med dig? Blev lite intresserad där faktiskt. Det är alltid intressant att se vad andra menar. Har du lust att fördjupa lite och samtala om det med mig - till skillnad från dig själv? :)

När grupper möts så är de flesta vinnare eller förlorare, folk tävlar dvs. Men lögner håller inte länge. När de lämnar mig med disken (exempelvis) så känner jag mig inte ensam, hälften tror säkert att jag mår dåligt. Men du minns ju förordet till Bröderna Karamazov... Eller har du glömt det? Jag går med sanningen...


Ja en lång inledning... att han (Alexej är både märklig, konturlös och samtidigt en handlingsmänniska) som inte fått sin form än?

Det står också att att han har ett korn av helheten i sig, eller något sådant. Jag träffade en psykolog som uppfattade Alyosha (Alexej) som känslokall, när jag läste boken så var han min hjälte. Men det är väl inte direkt så att han likt Jesus gör under, han är en vanlig person.

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 07 aug 2019 21:11

Vi hade besök av två kompisar till syskonbarnen. De ville gärna följa med på en tur i båten.När det var lite krångel med motorn blev storasystern rädd och hon ställde sig upp, gjorde sig redo för att hoppa ut i vattnet. "Ta det lugnt, ingen fara" fick vi säga till henne. De berättade att de aldrig hade åkt båt sen den gången de var på flykt och förliste i Medelhavet. Annars tyckte de om att hoppa ner i vattnet från bryggan med flytvästarna på. Jag fick stå i vattnet och ta emot. Vattentemperaturen var inte mer än 17-18 grader, så det var modigt gjort tyckte jag. Själv hade jag våtdräkt på mig, och då går det lättare att hålla sig varm.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 07 aug 2019 21:32

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:När grupper möts så är de flesta vinnare eller förlorare, folk tävlar dvs. Men lögner håller inte länge. När de lämnar mig med disken (exempelvis) så känner jag mig inte ensam, hälften tror säkert att jag mår dåligt. Men du minns ju förordet till Bröderna Karamazov... Eller har du glömt det? Jag går med sanningen...


Ja en lång inledning... att han (Alexej är både märklig, konturlös och samtidigt en handlingsmänniska) som inte fått sin form än?

Det står också att att han har ett korn av helheten i sig, eller något sådant. Jag träffade en psykolog som uppfattade Alyosha (Alexej) som känslokall, när jag läste boken så var han min hjälte. Men det är väl inte direkt så att han likt Jesus gör under, han är en vanlig person.


Han kanske både var känslokall och en hjälte? Men jag tycker det låter lite märkligt att kalla honom känslokall. Vad i hans beteende skulle indikera känslokyla?
Annars är det väl brodern Dmitri som var mest vildsint av sig. Kanske var det han som dräpte sin far. Jag läste nån litteraturkritiker som menade att Dmitri är en mer typisk rysk personlighet, och den karaktären blir därför ointressant för västerländska läsare. Kan man inte just därför anse att Dmitri är mer intressant än de övriga bröderna?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 aug 2019 22:04

rekoj skrev:Kan man inte just därför anse att Dmitri är mer intressant än de övriga bröderna?

Själv känner jag att jag levt alla de tre brödernas liv, andra kanske inte skulle hålla med. Pappan, Fjodor, är väl den mest underskattade karaktären? Det här hur man uppfattar Alexej... Ingen kommer någonsin uppfatta Alexej som jag uppfattade honom eftersom ingen har samma erfarenheter som jag hade när jag läste den och det gäller ju alla, alltid. Vad vi föreställer oss, att Alexej har för intentioner, vad som föregår sig i hans huvud, står skrivet mellan raderna.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 08 aug 2019 07:06

klorofyll skrev:
rekoj skrev:Kan man inte just därför anse att Dmitri är mer intressant än de övriga bröderna?

Själv känner jag att jag levt alla de tre brödernas liv, andra kanske inte skulle hålla med. Pappan, Fjodor, är väl den mest underskattade karaktären? Det här hur man uppfattar Alexej... Ingen kommer någonsin uppfatta Alexej som jag uppfattade honom eftersom ingen har samma erfarenheter som jag hade när jag läste den och det gäller ju alla, alltid. Vad vi föreställer oss, att Alexej har för intentioner, vad som föregår sig i hans huvud, står skrivet mellan raderna.


Det är ju så. Reflektionen i skrivna ord är som en spegel. Man lutar sig ned mot vattenytan och speglar sig. Bilden finns inte i vattnet som många tror när det gäller ord de läser av andra - den finns i den som speglar sig där.
Har precis skrivit om detta på ett annat ställe.
Jag kan skriva ord här i forumet och de som läser detta kommer att spegla sitt eget inre i dessa ord och därmed tolka dem efter vad som bebor dem. Det är så med oss människor. Att tolkningen är i mottagaren. Då vi kan kommunicera kan människor ge ord åt vad de menade när de blir feltolkade - men då vi lever i en värld av total förljugenhet och konstant oärlighet som alltid utger sig för att vara ärlig och lögnen ständigt framställs som sanningen och människor framställer sig som goda när de är motsatsen (vilket alltid ändå syns i deras handlingar) - så blir det mer komplext att tolka människor ord i en kommunikation där du inte ser dem och kan läsa av dem - till trots, vad de själva säger.

I böcker speglar vi oss också alltid i det vi läser. I både karaktärer och allt i boken. Det är sant som du säger Klorofyll. Så det vore som sagt roligt om du ville ge din version av honom... det var visserligen länge sedan jag läste Karamasov - men jag är faktiskt lite intresserad att få höra din uppfattning och vad du såg, läste och tänkte...
Berätta...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 08 aug 2019 09:18

Ateister står för inget.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 08 aug 2019 10:24

Har faktiskt Karamazov som min traggelbok för närvarande. Läste Brott och Straff i normal ålder med behållning. Fortsatte med Karamazov men tröttnade efter något hundratal sidor, tyckte inte personerna utvecklades. Sonen läste nyligen och påstår att det lossnade efter några hundra sidor till så jag har fortsatt. Håller ni med, lossnar det? Uppskattar i alla fall den mer nu. Aljosha är inte fullt lika skenhelig som jag minns. Lite allmän godhetsknarkare från bättre familj, känns rätt bekant.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 08 aug 2019 13:04

Anders skrev:Har faktiskt Karamazov som min traggelbok för närvarande. Läste Brott och Straff i normal ålder med behållning. Fortsatte med Karamazov men tröttnade efter något hundratal sidor, tyckte inte personerna utvecklades. Sonen läste nyligen och påstår att det lossnade efter några hundra sidor till så jag har fortsatt. Håller ni med, lossnar det? Uppskattar i alla fall den mer nu. Aljosha är inte fullt lika skenhelig som jag minns. Lite allmän godhetsknarkare från bättre familj, känns rätt bekant.


Var länge sen jag läste boken, men kan inte direkt säga att jag tycker det lossnade. Både Brott och Straff och Idioten gjorde starkare intryck på mig. Fastnade inte direkt för nån av karaktärerna i Karamazov... sen blev ju den boken aldrig färdigställd heller
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster