Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 20 aug 2019 00:17

God natt, Pilatus. Eller god morgon om det är morgon då du läser detta :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 aug 2019 00:18

hakkapeliitta skrev:Riktigt bra Pilatus,
fast engelskan curiosity betyder nyfikenhet och ingen bra utgångspunkt. Jag är kanske dum i huvet men tror kuriositet har en specifik betydelse, alla använder det men ingen vet vad det betyder.

curiosity är samma ordstam och jag tror det förstås, latin curiositas
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 20 aug 2019 00:20

Jag sover inte så mycket. Jag orkar men har inte så mycket att säga. Lyssnar på musik,har ätit lite. Tänker att kuriosa är lite av varje,småintressant. Inget riktigt värdefull som guld eller något verkligt intressant. Så detaljer i tillägg till huvudämnet. En person kan inte vara kuriosa som individ. I så fall på skoj. En person är ju mycket viktig. Om inte för nån anna så för den själv. Personen skulle ju alls inte kunna va en person om den inte hade sig själv. Ja denne ende viktiga person är oumbärlig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 aug 2019 00:25

scirocco skrev:Jag sover inte så mycket. Jag orkar men har inte så mycket att säga. Lyssnar på musik,har ätit lite. Tänker att kuriosa är lite av varje,småintressant. Inget riktigt värdefull som guld eller något verkligt intressant. Så detaljer i tillägg till huvudämnet. En person kan inte vara kuriosa som individ. I så fall på skoj. En person är ju mycket viktig. Om inte för nån anna så för den själv. Personen skulle ju alls inte kunna va en person om den inte hade sig själv. Ja denne ende viktiga person är oumbärlig.

Man kan vara kuriös.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 20 aug 2019 00:28

Ja,nyfiken är väl det

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 20 aug 2019 00:31

scirocco skrev:Ja,nyfiken är väl det

person: märkvärdig, egendomlig, underlig, besynnerlig, konstig; äv.: löjlig
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 20 aug 2019 00:33

SOm kuriosa borstar jag vanligen inte tänderna när jag går till sängs. Men helst varje gång jag druckit kaffe. Trots att jag tycker om kaffe så är eftersmaken på tänderna inte god. Undviker att äta sött av flera anledningar men har jag gjort det så vill jag borsta tänderna. Jag tar tandtråd varje gång jag ätit mat för det fastnar mellan vissa tänder.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 20 aug 2019 00:36

Pilatus skrev:
scirocco skrev:Ja,nyfiken är väl det

person: märkvärdig, egendomlig, underlig, besynnerlig, konstig; äv.: löjlig


Peculiarkanske. Jaha alltså inte nyfiken. Sedär, jag vet visst inte heller riktigt den exakta betydelsen. Det är verkligen ett udda ord :)

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 20 aug 2019 00:46

Jag dricker för tiden massormed yerba mate. Det renar kroppen o känns okej i munnen. Det är släkt med järnek o ingen tebuske. Men man pratar om det som te ändå. Det är nyttigt med många mineraler,uppiggande samtidigt irriterar det inte magen som kaffe. Piggheten sitter i längre än den av kaffe tycker jag.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 20 aug 2019 00:49

Herregud - jag börjar förstå Wittgenstein. Folk fattar inte språket, ändå talar de #-o oj oj oj.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 20 aug 2019 00:58

Alla tror de säger nåt. De andra tror att den säger nåt annat.Så fortsätter den första att omtolka det den förre sa och så glider samtalet iväg så att säga till total förvirring. Vad menar du sägs med svåra grimascher. När ett av mina barnar var litenn lyssnade han i köket när vi pratade. Efter en stund gjorde ha just så. Skrynklade ihop ansigtet och sa tydligt o betonande, ved menar ni?. Ja, han tyckte inte han förstod ett skvatt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 20 aug 2019 07:48

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Det är svårt att tro sig vara god. Själv har jag givit upp den tanken. Vem som helst kan vara Jesus, det spelar ingen roll vad man tror om sig själv.


Bara Jesus är Jesus men vem som helst kan spela djävul. Eller allan.
:D Är du inte lite fundamentalistisk nu? Kan ingen vara god för jämnan? Bibeln är ingen saga heller? Och om man tror sig vara god så är det säkert så?


Kontraster krävs för att vi ska kunna uppleva. Djävulen synliggör Jesus och tvärtom.

Vad menas med att vara god för jämnan? Som en vällagrad brie, alltså? Bättre med tiden också...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 20 aug 2019 07:53

Var på sjukhuset igår. Ang. min knölstruma. Pratade med en trevlig kirurg - tjiråg på skånska.

Det blir ingen operation. Han avrådde - eller rättare sagt, rådde till att avvakta, kolla värdena över tid. Även om han sa han älskar att operera.

Awactan - den vanligaset medicinen idag. Funkar rätt bra.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 20 aug 2019 07:55

scirocco skrev:Jag dricker för tiden massormed yerba mate. Det renar kroppen o känns okej i munnen. Det är släkt med järnek o ingen tebuske. Men man pratar om det som te ändå. Det är nyttigt med många mineraler,uppiggande samtidigt irriterar det inte magen som kaffe. Piggheten sitter i längre än den av kaffe tycker jag.


Yerba mate drack jag i mängder på 70-talet. Läste gärna något av Borges till. Bibiloteket i Babel ex-vis. Käkade vitlök tyills de smakade mandel.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 20 aug 2019 07:55

Algotezza skrev:Var på sjukhuset igår. Ang. min knölstruma. Pratade med en trevlig kirurg - tjiråg på skånska.

Det blir ingen operation. Han avrådde - eller rättare sagt, rådde till att avvakta, kolla värdena över tid. Även om han sa han älskar att operera.

Awactan - den vanligaset medicinen idag. Funkar rätt bra.


Knölstruma, är det allvarligt?
Chirrörg sa man väl där jag växte upp.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster