Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 16 sep 2019 07:41

rekoj skrev:Bourdieu hade ingen typisk akademikerbakgrund, växte upp under ganska enkla förhållanden vid franska Pyreneerna, och när han senare kom i kontakt med den akademiska världen var det i mångt och mycket som en outsider. Och det här med att vara en outsider var väl något som föranledde mycket av hans arbete. En av hans första längre avhandlingar fick titeln "La reproduction", och handlade om hur klasser/stånd kunde leva kvar/återproduceras i Frankrike, trots det formella avskaffandet av ståndsamhälle. Det var en ganska provocerande titel, med tanke på att många fransmän var stolta över sin egalité/jämlikhet efter den franska revolutionen. För den som ville komma nån vart från enkel bakgrund fanns en massa osynliga hinder. T ex en banal sak som att ha fel dialekt var något som kunde sätta käppar i hjulen, vilket Bourdieu med sin sydfranska dialekt hade problem med.


Sedan, icke att förglömma var han väl, på den tiden, ansedd som sexuellt avvikande?
Veritas vos liberabit

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 16 sep 2019 08:41

Esther skrev:Sedan, icke att förglömma var han väl, på den tiden, ansedd som sexuellt avvikande?


Det har jag inte hört nåt om. Du kanske blandar ihop med Michel Foucault?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 sep 2019 10:05

Esther skrev:VERKLIGEN tror (detta är kollektiv dumhet när de är i sitt esse) att man äger något. Är i besittning av något.
Vilket man de facto inte är.

Det spelar ingen roll. Man kan inte bry sig om det man äger. Det är alltså inget eftersträvansvärt. Att bry sig är att vilja förändra. Dvs ifall man ägt något så hade det ändrat form. Pengar är ett exempel. Så jag tror att du missuppfattat detta..??

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 16 sep 2019 21:08

Vad tänker du på?. Hur fan ska jag veta det.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 sep 2019 10:57

paint what you imagine inside with perfection

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 17 sep 2019 16:04

Vi har nu en längre tid oroat oss för klimatförändringar men fick i dagarna en välbehövlig paus från detta och oroas nu över oljepriset.
Detta är dock över om en vecka, spännande se om det blir en återgång till klimatförändringar eller dyker det upp nåt oväntat orosmoln.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 sep 2019 16:38

Donald Trump är det ganska tyst om nu. Kanske har han upptäckt medias begränsningar. Upplever det som att Vladimir Putin har hållit låg profil sedan länge. Ädla motiv kommer att leda till framgång. Det politiska spelet kräver kraft och flexibilitet.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 17 sep 2019 17:46

hakkapeliitta skrev:Vi har nu en längre tid oroat oss för klimatförändringar men fick i dagarna en välbehövlig paus från detta och oroas nu över oljepriset.
Detta är dock över om en vecka, spännande se om det blir en återgång till klimatförändringar eller dyker det upp nåt oväntat orosmoln.

I am the driver. Jag kan köra genom paris o ta mig genom alla tullar..Spelar ingen roll hur dyrt det blir. I am the driver. Med en gammal peugeot. And I am a horseman. Jag kan rida också. Biljetter till tullar i frankrike äer jätterorigt. Jag fastnade i en sån där bomtull. Jag skickade tillbaks alla bilar som var bakom mig. Det kom emellertid ny trafik. Det var som en jaques tati film. Jag blockerade allt o gick där framme o frågade olika personer om hur man får en biljett. Ja, på franska.Till slut hittade jag den i min soppåse i bilen. Men det blev en ny tull. Jag hade inte sparat min biljett o gick direkt in på kontoret o sa att nu är det nog kris. Hon kunde prata engelska o det verkade som hon ville prata väldigt länge. Till slut sa hon att just här behövs ingen biljett. Jag körde igenom. Min gps på mobilen hade i fickan dirigerat om mig. Jag kom ut på en motorväg norrut o det blev tullar där med. Men jag svängde rakt genom mittkonsollerna o drog tillbaka in i paris

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 17 sep 2019 17:59

Lisa Miskovsky - Driving One Of Your Cars

https://youtu.be/lZtOl5QhFvw

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 17 sep 2019 19:50

Drive your car med monalisa och nånting

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 17 sep 2019 19:51

Jag gillar dig hakka. Det säger jag o ingen kan ändra på det

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 sep 2019 19:53

Ranelid har fyllt sjuttio.

Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 sep 2019 19:54

Esther skrev:
rekoj skrev:Bourdieu hade ingen typisk akademikerbakgrund, växte upp under ganska enkla förhållanden vid franska Pyreneerna, och när han senare kom i kontakt med den akademiska världen var det i mångt och mycket som en outsider. Och det här med att vara en outsider var väl något som föranledde mycket av hans arbete. En av hans första längre avhandlingar fick titeln "La reproduction", och handlade om hur klasser/stånd kunde leva kvar/återproduceras i Frankrike, trots det formella avskaffandet av ståndsamhälle. Det var en ganska provocerande titel, med tanke på att många fransmän var stolta över sin egalité/jämlikhet efter den franska revolutionen. För den som ville komma nån vart från enkel bakgrund fanns en massa osynliga hinder. T ex en banal sak som att ha fel dialekt var något som kunde sätta käppar i hjulen, vilket Bourdieu med sin sydfranska dialekt hade problem med.


Sedan, icke att förglömma var han väl, på den tiden, ansedd som sexuellt avvikande?


Ett plus i vår tid.
Göran Egevad egevad@gmail.com

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 17 sep 2019 19:58

ranelid var död när han föddes o inget förändrades. Ingen man i mina ögon

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Vad tänker du på?

Inläggav scirocco » 17 sep 2019 20:06

Pilatus. Jag tycker om dig mycket. Ingen vet om vi är döda i morgon o då säger jag det nu. Men! Du filosoferar inte. Tänker mest på dina cocktails. Men du är himla trevlig


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 72 och 0 gäster