Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 04 okt 2019 09:34

God Morgon.

Lund har grå himmel. Och vi med den. Men det är i alla fall fredag.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 okt 2019 09:56

Algotezza skrev:God Morgon.
Lund har grå himmel. Och vi med den. Men det är i alla fall fredag.

Även här är himlen grå och tung som bly. Tur att man kan handla på nätet, några hundra gram av olika tesorter. Har man tröttnat på affärernas smaksatta teer och hälsokostbutikernas skogskrafs, så vill jag rekommendera tehandeln http://etea.se. Gunpowder, Darjeeling och flera andra tesorter.
För den litet mer ideologiskt inriktade teälskaren kan jag rekommendera te från Nordkorea. http://tehem.se/blog/te-kraver-ovning/vi-provsmakar-ekologiskt-gront-te-fran-nordkorea
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 04 okt 2019 11:55

Jag tänker sluta överkonsumera, vilket kommer göra mig rik och lycklig.

Kolla lite i någon slags självhjälpsbok, jag kanske missuppfatta, men jag förstod det som att man skulle tänka ut vad det var man lyckats med under dagen... Idag har jag... blabla. Det är en bra ide! Man kan sänka nivån hur lågt som helst. Typ imorse gick jag upp ur sängen.

Har köpt en bok som verkar bra, Greven av Montecristo del 3 från 1935. Jag minns jag kika i början... av "denna romanserie" för ett tag sedan och upplevde det som riktigt dåligt, förmodligen var det bara en dålig översättning...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 04 okt 2019 12:25

klorofyll skrev:Jag tänker sluta överkonsumera, vilket kommer göra mig rik och lycklig.

Kan man verkligen bli rik av att inte konsumera?

Varför skulle man bli lycklig av att avstå? Många människor vill inget hellre än att få konsumera. Det är en slags lycka att kunna konsumera, resonerar de. Ta till exempel Jay Leno som har mängder med dyra bilar. Han ser mycket lycklig ut.

Och så kan vi ju konsumera den glänsande metallen guld. Det imponerar om man kan visa upp sin samling av mynt och tackor.

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 04 okt 2019 13:00

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tänker sluta överkonsumera, vilket kommer göra mig rik och lycklig.

Kan man verkligen bli rik av att inte konsumera?

Varför skulle man bli lycklig av att avstå? Många människor vill inget hellre än att få konsumera. Det är en slags lycka att kunna konsumera, resonerar de. Ta till exempel Jay Leno som har mängder med dyra bilar. Han ser mycket lycklig ut.

Och så kan vi ju konsumera den glänsande metallen guld. Det imponerar om man kan visa upp sin samling av mynt och tackor.

Det är ett intressant kapitel. Förr ville jag bo i nationalromantiska byggnader... Jag läste böcker av Dostojevskij, Kafka och Leonard Cohen, Dickens, Patrick Süskind, Oscar Wilde, Italo Calvino, jag läste Peter Pan och Alice i underlandet, jag minns inte. Idealet låg klart och tydligt framför mig.
Igår träffa jag en som sa att människan befinner sig mellan två punkter, vi strävar efter något som förr eller senare är borta.

Kan inte komma på något jag vill köpa... Förmodligen så blir många besvikna på vad de köper. Jag genomskådar istället bluffarna. Försäljarna hade aldrig köpt vad de säljer, till det priset. Man måste göra medvetna jämförelser. Om man är nöjd med vad man har så är man rikare än den som kan köpa allt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 05 okt 2019 15:55

Pilatus skrev:Varför skulle man bli lycklig av att avstå?

Är det inte den ungefärliga formeln för hur man blir lycklig? För att må bra så måste man väl känna sig relativt nöjd?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 05 okt 2019 16:01

Varje dag är ett nytt berg att bestiga. Därför så gillar jag inte att sova... för vad jag än uppnått, så är det raserat efter sömnen.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 05 okt 2019 21:46

Ens mående är mer eller mindre en vana. Lyssna på samma musik, se samma filmer och läs samma böcker - som när du var på topp - och vips så är du där. Jag tror att man kan ändra sitt liv bara genom att filtrera all information på ett nytt sätt. Många vill ställa sig i vägen, men det är bara att ändra på filtret.

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 06 okt 2019 10:34

klorofyll skrev:Varje dag är ett nytt berg att bestiga. Därför så gillar jag inte att sova... för vad jag än uppnått, så är det raserat efter sömnen.


Själv kan jag tänka tvärtom ibland, att under morgonen är jag på topp och sen går det långsamt utför.

Brukar tänka ibland att om jag ska fatta ett viktigt beslut är det bäst att göra det på morgonen. Först tänker jag på det under kvällen, sen får det undermedvetna bearbeta det medan jag sover, och förhoppningsvis när jag vaknar på morgonen kan jag då få en god sammanvägning. Väntar jag för länge är risken att jag glömt bort insikterna jag fått från natten.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav naturaleeduco » 06 okt 2019 11:02

Tänker på hur göra mer testosterone
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 06 okt 2019 15:15

rekoj skrev:
klorofyll skrev:Varje dag är ett nytt berg att bestiga. Därför så gillar jag inte att sova... för vad jag än uppnått, så är det raserat efter sömnen.


Själv kan jag tänka tvärtom ibland, att under morgonen är jag på topp och sen går det långsamt utför.

Ja, att sova på beslut är bra. Men jag tror inte att det är samma sak. Jag älskar mornar, då är alla förnuftiga och seriösa, tyvärr också jag. Det bästa är att vara ute på förmiddagen utan att ha sovit på natten... sömndrucken. Jag tänker att människan fungerar på det sättet att hon varje dag måste utföra mentala stordåd, hon måste först lägga alla tidigare bitar på plats innan hon kan bygga vidare. Samma sak varje dag, även för James Bond.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav naturaleeduco » 07 okt 2019 08:49

=P~
:)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 08 okt 2019 08:07

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:God Morgon.
Lund har grå himmel. Och vi med den. Men det är i alla fall fredag.

Även här är himlen grå och tung som bly. Tur att man kan handla på nätet, några hundra gram av olika tesorter. Har man tröttnat på affärernas smaksatta teer och hälsokostbutikernas skogskrafs, så vill jag rekommendera tehandeln http://etea.se. Gunpowder, Darjeeling och flera andra tesorter.
För den litet mer ideologiskt inriktade teälskaren kan jag rekommendera te från Nordkorea. http://tehem.se/blog/te-kraver-ovning/vi-provsmakar-ekologiskt-gront-te-fran-nordkorea



Te kan vara en ljuspunkt i höstens gråhet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 08 okt 2019 11:31

Earl Grey-påsar räcker för mej. Varje påse räcker till två koppar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 09 okt 2019 09:41

Anders skrev:Earl Grey-påsar räcker för mej. Varje påse räcker till två koppar.

Men det är mycket stor skillnad mellan olika leverantörer av påsteer. Läste just en recension från Mitt Kök som ansåg att Lord Nelson var bra. Många av de övriga fick varierande omdömen, men ingenting som verkar frestande att pröva. Lord Nelson ansågs vara: Riktigt bra, mörk färg och ingen besk eftersmak. Skulle gärna köpa hem det här teet.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster