Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 14 jan 2020 10:36

Anders skrev:Vad har de angett som skäl, vad vill de undersöka?


Jag ska dit i ett annat ärende och då tänkte jag ta upp det här också. Jag går ogärna till doktorn och med de hutlösa vårdköerna vill jag inte ta upp onödig tid med ett extra möte när jag kan slå två flugor i en smäll. Doktorn får väl avgöra om ytterligare undersökningar verkligen behövs.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 14 jan 2020 11:03

I skåne är det ett frekvent bekymmer med tågförseningar och inställda tåg. Gäller det bara skåne, eller är det så i resten av landet också?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 14 jan 2020 14:10

Algotezza skrev:
lynx skrev:Men måste jag ta sådan kontrastvätska för att åka in i det där röret?


Jag fick dricka radioaktiv vätska när de skulle röntga min sköldkörtel. Ett tag ville de skära bort den helt, med risk jag skulle förlora rösten eftersom nerver till talappartaen går genom denna körtel. Detta var i fjol. Pratade då med en kirurg bl.a. som sa så här: Visserligen älskar jag att skära, men i din situation skulle jag själv inte låtit operera mig.

Min sködkörtel är alltså överaktiv (pga knölstruma) vilket påverkar digestion och lite annat, som hjärta och benstomme.

Oerhört många har sködkörtelproblem, många beroende på att den är för passiv så de måste käka levaxin. Tvärtom alltså för min del.


Jag visste inte att nerver till talapparaten gick genom sköldkörteln. Vilken mardröm att förlora talförmågan! En klar anledning att vara tacksam att förskonas från det. Slår minnessjukdomen till rejält kan jag väl trösta mig med att - ja, som pappa blev dement. Han avbröt samtalen med jämna mellanrum och gav mig komplimanger och frågade vems dotter jag var. Han blev lika rörd varje gång när jag påminde honom om att jag var hans dotter. Brorsan viskade lite diskret till mig med ett leende "vinst varje gång" :) Så det behöver ju inte bli så illa. Jag kan ju roa mig med att titta på filmer, som jag glömt bort men tyckte om, och antagligen tycker om igen.

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 14 jan 2020 19:37

Filosofiämnet har en del gemensamt med kejsarens nya kläder tänker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 14 jan 2020 19:46

rekoj skrev:Filosofiämnet har en del gemensamt med kejsarens nya kläder tänker jag.


Gäller ha barnasinnet kvar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 14 jan 2020 19:47

Ingenting är gratis så se till att skaffa det innan det är slut.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 14 jan 2020 19:47

rekoj skrev:Filosofiämnet har en del gemensamt med kejsarens nya kläder tänker jag.


Kan också vara "koka soppa på en spik".
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 14 jan 2020 20:07

Algotezza skrev:
rekoj skrev:Filosofiämnet har en del gemensamt med kejsarens nya kläder tänker jag.

Kan också vara "koka soppa på en spik".

Man får använda kökets kryddor för att få smaken lagom fyllig och smakrik.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 14 jan 2020 20:28

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
rekoj skrev:Filosofiämnet har en del gemensamt med kejsarens nya kläder tänker jag.

Kan också vara "koka soppa på en spik".

Man får använda kökets kryddor för att få smaken lagom fyllig och smakrik.


Favorit just nu är ingefära. Bra grund för alkoholfri rackebajsare.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 14 jan 2020 20:46

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Man får använda kökets kryddor för att få smaken lagom fyllig och smakrik.

Favorit just nu är ingefära. Bra grund för alkoholfri rackebajsare.

Urk ... njae, det får anstå. Jag har svårt för sådant som alkoholfri öl eller vin. Alkoholen är en utmärkt smakförstärkare.

Det finns förstås alternativ som goda juicer och måltidsdrycker utan alkohol. Är det inte litet som att vegetarianer vill göra biffar som ser ut som och helst också påminner om kött i smaken? Men det kanske skall vara på det sättet, smakar det bra så är det väl ok.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 15 jan 2020 09:33

Alla sätt är bra, även de dåliga, för man lär sig oerhört mycket av dessa med en lärande inställning till sina misstag.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 jan 2020 09:19

Algotezza skrev:Alla sätt är bra, även de dåliga, för man lär sig oerhört mycket av dessa med en lärande inställning till sina misstag.

En skuldtyngd människa (realistiskt eller orealistiskt) går under. Om någon liksom, behandlar mig illa, så har jag glömt det efter en stund... Man kan säga att jag litar till gud där, eller vad man ska säga, jag behöver typ inte lägga mig i.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 jan 2020 09:25

Pilatus skrev:Jag har svårt för sådant som alkoholfri öl eller vin. Alkoholen är en utmärkt smakförstärkare.

Jag kommer aldrig dricka alkoholhaltiga drycker, så länge inte någon bjuder mig, för jag vill inte ta risken. Men om jag dricker något på typ nyår, så gör jag det inte för smakens skull..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 jan 2020 10:21

klorofyll skrev:Jag kommer aldrig dricka alkoholhaltiga drycker, så länge inte någon bjuder mig, för jag vill inte ta risken. Men om jag dricker något på typ nyår, så gör jag det inte för smakens skull..

En kopp svart kaffe så här på morgonen känns som en bra start. Sjätte dagen i min fasta. Och i dag är det även optionslösen. Dags för nya tag, funderar på JM0N280. Ser ut att bli en grå dag.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 jan 2020 18:45

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag kommer aldrig dricka alkoholhaltiga drycker, så länge inte någon bjuder mig, för jag vill inte ta risken. Men om jag dricker något på typ nyår, så gör jag det inte för smakens skull..

En kopp svart kaffe så här på morgonen känns som en bra start. Sjätte dagen i min fasta. Och i dag är det även optionslösen. Dags för nya tag, funderar på JM0N280. Ser ut att bli en grå dag.

Det låter underbart. Själv dricker jag Arlas drick-kvarg. Skulle aldrig kunna fasta, så frisk är jag inte. Ska välja ut och låna ett par böcker (inte till mig). Jag mår ungefär som jag gjorde på gymnasiet, dvs BRA.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster